עזבו רגע ימין, שמאל, רעים, טובים. תחשבו ברמה הטכנית של משחקי צופים: קייב, על פי פוטין, היא קן צרעות שנשלט בידי יריביו ומאיים על רוסיה. הוא מכתר אותה בטנקים, יש לו שליטה אווירית, והוא אמור לכבוש את העיר. למעשה הוא מודד כיום את היכולת שלו להרוס תשתיות ולהרוג אזרחים כמנוף לכניעת זלנסקי ושות'.

כמעט שלושה שבועות מאז פרוץ המלחמה, וכבר ניתן לנסות להפיק לקחים. הן ברמה הגלובלית והן ברמה המקומית, זו שלנו בישראל. בייחוד בשאלה הכי בנאלית והכי רלוונטית: למה? מה עקץ את פוטין? נראה שהמניע האמיתי לפרוץ המלחמה היה יצרי. דחף בלתי ניתן לכיבוש; שניזון מטראומה עקב איבוד שליטה באדמות מולדת - ערש התרבות הרוסית - שנלקחו מבחינת פוטין בכוח ובעורמה. זה היה פצע מדמם שפגע הן בשלמות הטריטוריאלית של המולדת, שנגזלה בידי העולם העוין שאחרי מלחמת העולם השנייה, והן בכבודה וגאוותה של האומה הרוסית.

עד כאן הכל מהבטן. של פוטין, שבנה על כך שזו גם הבטן של העם הרוסי. הראש, הרציונל, היה אפיון נאט"ו כאיום מתמיד. אוקראינה, שאולי תהיה בעתיד חברה בארגון שמחויב להגן בכוח על השלמות הטריטוריאלית של חברותיו, היא איום מיידי. ולא רק צבאי. מבחינת המשטר הרוסי הדיקטטורי, אוקראינה היא דמוקרטיה, ורוחות החופש הנושבות ממנה מאיימות על המבנה הטוטליטרי הרוסי.

המנוע שהחריף את המצב עד לכדי מלחמה היה עוצמתו של הצבא האדום. לעוצמה צבאית במשטר דיקטטורי שיש לו שאיפות אימפריאליסטיות יש נטייה להגשים את עצמה. בייחוד כשהאויב מאיים בגדול. אלא שמעשית הצבא הזה התברר כנחות בסדרי גודל. הבעיה בשיכרון כוח היא הנטייה לאבד את היכולת לאמוד לא רק את כוח היריב, אלא גם את היכולת של הכוח שלך; לא רק בהתמודדות מול היריב, אלא גם מול העולם שמגבה אותו ומול עמך, שלא ברור עד כמה הוא תומך במלחמה.

אז ברוסיה פרצו מחאות, נגידת הבנק הרוסי התפטרה וכמה אוליגרכים פצחו במסע טיקטוק ואינסטגרם נגד פוטין והמלחמה. לא משהו שיגרום לפוטין לסגת מקייב, ולא ניתן להסיק מהדיווחים האלה עד כמה המשטר מאוים מבפנים.

לא ברור כמה אלימות מוכן או יכול פוטין להשקיע כדי לדכא את המחאות במחנה שלו, ואם הוא מודע למציאות שמעבר לדיווחים שהוא מקבל מיועציו. האם פוטין רואה CNN? האם מגיעים אליו דיווחי אמת, והאם הוא רואה תמונה כוללת שאמורה להשפיע על ניהול המלחמה על קייב? בייחוד כאשר כל פשרה מצדו (מה שלא יהיה, פוטין יכריז על ניצחון) עשויה להוביל לקריסת תדמיתו ברוסיה גופא.