זה לא חדש, ואין למערכת הביטחון סיבה להיות מופתעת. הפרצות בגדר ההפרדה, ובמיוחד פרצה אחת משמעותית בגדר המערכת בדרום הר חברון, מוכרות למערכת הביטחון כבר תקופה ארוכה, אלא שהיא לא עשתה עד לאחרונה כמעט דבר כדי למנוע חדירת מחבלים. פרצות אחרות בגדר שמוכרות למערכת הביטחון ישנן גם סמוך למעבר מיתרים, ובאזור הגלבוע סמוך ליישוב מגן שאול. מה שהיה צריך להתבצע כבר לפני חודשים רבים - מטופל באיחור משמעותי, ולמרבה הצער, הטיפול הכושל גבה חיי אדם.

לא צריך להשתייך לאף גוף ביטחוני כדי להתרשם מהקלות הבלתי נתפסת של כניסה לישראל באמצעות פרצות בגדר. בימים אלה מלאו כ־20 שנה להקמת גדר ההפרדה שמשתרעת על פני קצת פחות מ־720 קילומטרים. הגדר הוקמה בין השאר בעקבות האינתיפאדה השנייה. המטרה העיקרית של הקמת הגדר הייתה לבלום את פיגועי ההתאבדות, אבל היה לכך גם נימוק כלכלי חשוב לא פחות. כאשר מרבית תוואי הגדר הושלם, התברר שנרשמה ירידה משמעותית בגניבות הרכב בישראל.

הגנבים שבאו משטחי הרשות הפלסטינית התקשו להעביר את כלי הרכב הגנובים למשחטות רכב בשטחים, מה שגרם להוזלת פוליסות הביטוח, שעד הקמת הגדר התייקרו בשיעורים משמעותיים בכל שנה. בימים האחרונים היו מי שנזכרו שוב בגדר ההפרדה, ובעיקר בקטעים שבהם בנייתה טרם הסתיימה, או שדרכם ניתן לחדור בקלות לשטח ישראל.

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לסייר לאורכה של הגדר כדי לעמוד מקרוב על הסיכונים שיש בגדר פרוצה. על פי הערכות, נכנסים לישראל מדי יום באמצעות פרצות בגדר יותר מ־30 אלף עובדים. אלה הערכות בלבד, משום שלא ניתן למנות במדויק את מספרם של מי שנכנסים לישראל בדרכים לא חוקיות. בנוסף, ישנם כ־15 אלף עובדים שהם בעלי אישורי כניסה לישראל.

במשך תקופה ארוכה כמעט שלא נעשה דבר כאמור כדי למנוע כניסת שוהים בלתי חוקיים לישראל. רק לאחרונה, כשצה"ל הבין שלא ניתן להתעלם לאורך זמן מהמצב על רקע ההחמרה הביטחונית, הציבו לוחמים של סיירות מובחרות, כמו גבעתי וגולני, מארבים בסמוך לכמה פרצות, ובכך הפסיקו כמעט לחלוטין כניסת שוהים בלתי חוקיים לישראל.

כדי להפוך את הגדר לבלתי חדירה, יש צורך מיידי בבנייה ובשיקום של קרוב ל־100 קילומטרים של גדר, שטרם הושלמו, או שנפרצו על ידי פלסטינים במרוצת השנים האחרונות. עדות מעשית למציאות הביטחונית הקשה היא החלטת המועצה האזורית גלבוע לבטל השנה את צעדת הגלבוע ה־54, אחת הצעדות המסורתיות בישראל. ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור הסביר ש"נוכח ההפקרות הביטחונית לאורך קו התפר, המועצה אינה יכולה לקחת אחריות, ולהבטיח את ביטחון הצועדים".

לדבריו, פרצות בגדר, ברוחב של יותר משלושה מטרים, במרחק של חמש דקות הליכה מבתי תושבים, הפכו לסיכון ביטחוני של ממש עבור תושבי האזור. מי שטוענים שגדר ההפרדה פרוצה באופן מכוון, מתוך הבנה שמי שיצא לעבוד בישראל - לא יעסוק בטרור, אינם מתבססים על אדנים יציבים, בעיקר על רקע המחיר הכבד ששילמה ישראל בשבועות האחרונים. אומנם מרבית הפלסטינים שנכנסים לישראל - מתנערים מהטרור ומבקשים למצוא כאן פרנסה, על רקע המצוקה הכלכלית בשטחים, אבל במקביל על מתנגדי הטרור מהשטחים מופעלים לחצים קשים מצד ראשי ארגוני הטרור, כדי שיסכימו לשתף פעולה.

במערכת הביטחון מעריכים שהפיגוע הבא הוא רק שאלה של זמן. לכל מי שבקיאים בתחום ברור שפעילות צבאית לבדה לא תצליח לסכל לאורך זמן את פעולות הטרור המתוכננות. כדי להביא לרגיעה ממושכת יש צורך במשא ומתן מדיני מיידי. אלא שהממשלה אינה מוכנה למשא ומתן כזה, בנימוק שאין עם מי לדבר. מה שמבטיח שגם אם ייסתמו הפרצות בגדר, הטרור לא ייפסק לחלוטין, אלא רק יצטמצם.