אינני איש קולנוע ואינני מתיימר להכיר כל שחקן ושחקן המופיע על המרקע, ועוד נדירות מכך הפעמים שאזכור את שמותיהם, אבל את ברוס וויליס זכרתי גם זכרתי. הוא לבטח אחד הכוכבים הגדולים והמבוקשים בהוליווד ב־30־40 השנים האחרונות, וכיכב במספר סרטים שזכו גם לסרטי המשך והפכו לקלאסיקות קולנועיות.

בימים האחרונים התברר כי לדעיכה ההדרגתית בקריירה שלו הייתה סיבה. וויליס חווה ירידה קוגניטיבית וירידה בכושר השפה. פורסם כי הסתגר בביתו וסביבתו הקרובה הביעה דאגה למצבו, אף שבמראהו לא חל שינוי של ממש למעט שינויי הגיל. מוחו של וויליס נפגע בעקבות מחלה, והמחלה הארורה הזו פוגעת באישיות האדם ובכושר ההבנה והשיפוט שלו.

במוח האדם קיימים מספר אזורים האחראים לדיבור. דיבור הוא פעולה מורכבת ומסובכת מאוד. ישנו "המחשב" המתאם את תנועות הפה, הלשון, החיך הרך והקשה והנשימה, כדי שנוכל להוציא את ההגאים והעיצורים בצורה מושלמת, ונוכל לבטא פונטית את המילים. מחשב זה נמצא באזור המוח המצחי (פרונטלי) ונקרא על שם ברוקה, והוא אחראי על המוטוריקה של הדיבור. פגיעה או ליקוי באזור זה יגרמו לכך שהסובל מהם לא יוכל לדבר, אבל יוכל להבין את הנאמר לו או את הכתוב. ההפרעה הזו היא הפרעה מוטורית.

"מחשב" אחר נותן משמעות לצלילים, קולות ומילים, והוא שונה משפה לשפה. הוא אוגר את הזיכרון למילים, לשמות ולחוויות, נמצא באזור המוח הרקתי (טמפורלי) ונקרא על שם ורניקה. פגיעה באזור זה תגרום לכך שהאדם שלקה בה לא יוכל להבין את הנאמר לו. הפרעה זו היא הפרעה תחושתית.

שני סוגי הפרעות השפה האלה נגרמים מפגיעה נוירולוגית, ובדרך כלל לא פוגעים בתפקודים גבוהים אחרים. כל התסמינים נקראים בשם הכללי "אפזיה". במקרה של וויליס, קרוב לוודאי שמדובר במחלה ניוונית של המוח הפוגעת במרכזים רבים, גם מוטוריים וגם תחושתיים, ונקראת אפזיה פרוגרסיבית, כלומר המתפתחת באופן הדרגתי ומתקדמת עקב פגיעה באזור המצחי גם באזור הרקתי של המוח.

המחלה הזו נקראת, לפיכך, דמנציה פרונטל־טמפורלית. במצב זה נפגעים בעיקר כישורי השפה, אבל לפי הדיווחים נראה שאצל וויליס קיימת גם ירידה קוגניטיבית ניכרת, והאבחנה במקרה זה עשויה להיות אלצהיימר. שלא נדע.