העיר ח’ייבר היא נווה מדבר גדול בערב הסעודית במרחק 150 קילומטר מהעיר מדינה. ח’ייבר הייתה מאוכלסת בשבטים יהודיים לפני בוא האסלאם לחצי האי ערב. השבטים עסקו במסחר ושגשגו. הנביא מוחמד, בדרכו לכבוש את העיר מדינה, נלחם ביהודים בח’ייבר והשמיד את כולם. מאז התקופה ההיא ועד ימינו אלה התפתחה סיסמה המשמשת את אויבי היהודים באשר הם ונשמעת על ידי האחים המוסלמים במצרים כמעט בכל הזדמנות, לרבות מפיו של מי שהיה נשיאה של מצרים, מוחמד מורסי. לאחרונה המתפרעים בהר הבית השתמשו בה גם הם.

הסיסמה אומרת: “ח’ייבר ח’ייבר יא יהוד ג’יש מוחמד סיעוד”, לאמור: “יהודי ח’ייבר, צבא מוחמד עוד ישוב”. הקונוטציה ברורה: הצבא לכאורה יחזור כדי לבצע שוב מה שעשה אז, להשמיד את היהודים כפי שקרה בתקופת הנביא.

זו סיסמה חריפה מאוד, מאיימת ונוטפת שנאה. יש בה הסתה וצימאון לדם. השפעתה על הצעירים הערבים בתוך ישראל ומחוצה לה היא כמעט מאגית. הסיסמה הזו מבטאת את ניצחון האסלאם על היהדות ואת סילוק היהודים ממקומות קדושים כמו מכה ומדינה.

הצעירים הערבים שואבים עידוד מהניצחון דאז ומדמיינים לעצמם ניצחון דומה בימינו. מכאן הסכנה של הסיסמה הזו, שלא רק מסיתה אלא גם נוקטת עמדה נגד היהודים. כאשר הסיסמה נשמעה בערי ישראל המעורבות בזמן המהומות אשתקד במבצע “שומר החומות”, וכאשר הערבים בהר הבית מדקלמים אותה, ובידיהם דגלי חמאס והג’יהאד האסלאמי - אין ספק מה היא כוונתם.

אבל המזרח התיכון עבר ועובר תמורות חשובות ההופכות את הסיסמה הזו למיותרת ובעייתית. בישראל שימוש בסיסמה הזו חייב להיחשב כהסתה חמורה כך שכל מי שישתמש בה ייעצר ויובא לדין בגין הסתה. בנוסף, יש להבהיר לכולם בתוך ישראל ומחוצה לה את השפעתה ההרסנית של הסיסמה הזו על תהליך השלום עם המדינות הערביות מסביבנו, ועל מרקם החיים בתוך ישראל.

לבסוף, יש להסביר למי שמשתמש בסיסמה הזו שבכך הוא אינו סר לחוק הישראלי, וכל האחריות היא עליו, על כל המשתמע מכך. בניגוד לסיסמאות אחרות הפוגעות ביהודים ומאיימות עליהם, סיסמת “ח’ייבר ח’ייבר” חוצה גבולות ומשפיעה גם על מקומות רחוקים מחוץ למזרח התיכון. מתוך בליל הנושאים שיש לטפל בהם, צריך לתת עדיפות לסיסמה המסוכנת והמקוממת הזו.