איש לא יודע לומר עד כמה ואם יכה בנו בומרנג מראות הכאת נושאי ארונה של העיתונאית הפלסטינית ודהרת מנופפי האלות במסדרונות בית החולים. התגובה עשויה לנוע בין מלחמה אזורית לעוד תקרית שתיאסף אל אחיותיה. אני מניח שרובנו סבורים שהאירוע היה מזעזע ומקווים שהתגובה לא תהיה קטלנית מדי, הגם שדחיפה נוספת למועדון המדינות המצורעות אמורה להיות מכה רבתי. או שלא. או שאז מה.

משטרת מחוז ירושלים היא המכסה שיושב על סיר רותח. שמירה על הסדר היא לפעמים עניין כה דון־קישוטי ומתסכל עד שהפתרון הוא: קדימה, הסתער. במקרה ההסתערות על ההלוויה מדובר באיוולת שמזמינה בלגן, והדרך לתאר את ההתנהלות היא לקחת את כל מילות התואר שאתם מכירים למעשה שהוא טמטום ברוטלי ונבזי ולהדביק אותן לתמונות האירוע. ואחר כך לנסות להבין.

מהמשטרה נמסר כי "הכל היה בהתאם לחוק", ו"האלימות הופעלה רק כלפי החשודים שהניפו דגלי אש"ף". זו תשובה שמשקפת את הבנת המשטרה באירועים שבהם היא מטפלת. ראשית, לא מדובר בדגלי אש"ף, אלא פלסטין, ושנית, מותר על פי חוק להניף אותם, ושלישית, מתנהלת כאן הלוויה באווירה נפיצה. מה נסגר אצלכם?

על פי הפרסום ב"הארץ", מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הוריד את הפקודה להחרים את הדגלים כשהיה בכלל בגרמניה. סגנו תנ"צ דניאל לוי הגיע ממרחב ירקון. תורג'מן שירת בירושלים במגוון תפקידים והיה אמור להכיר את צומתי העצבים הרופפים בירושלים בואכה אלימות הדדית. לפחות אחרי שהיה מעורב בהצבת המגנומטרים שאיימו להצית בעירה מזרח־תיכונית. אבל לך דע כיצד פקודה חסרת אחריות מתפרשת בשטח על ידי סגן שאולי חושש לאבד שליטה.

עוד באחראים למחדל הכאת נושאי הארון נמצאים המפכ"ל, השר לביטחון פנים וסגנו שלא היו במקום. הנטייה להאשים את השוטרים המכים היא בעייתית משום שאני לא יודע לומר איך מתנהלים במצבי מהומה ובטמפרטורת רתיחה עיוורת. בייחוד כשהם אמורים לפעול ללא גיבוי גמיש ונכון שנמצא במקום עצמו. גורמים מתוך המשטרה שמתדרכים עיתונאים מפילים את התיק על מפקד המחוז תורג'מן, שהכניס לכאורה לקראת הרמדאן את כוחותיו לאווירה של נוהל קרב.

בדרך כלל, אם אני מבין איך ההכנות לאירוע מעין זה עובדות, אזי לקראת אירוע כמו מסע הלוויה, עם הדהוד של דציבלים בינלאומיים, אמור להתכנס פורום מייעץ של שב"כ, משטרה וצבא, שעוסק באורח קבוע בנושא ירושלים. מאחר שיש להתנהגות מחפירה מעין זו נטייה לחזור על עצמה, יש צורך לפרסם כיום את הדיונים שהיו סביב ההלוויה.

האם בכלל היו דיונים לקראת ההלוויה, מה נאמר שם לגבי הנחיות, מי הורה ולמה לפרוץ לבית החולים לפני ההלוויה, האם פקודתו של ניצב תורג'מן להחרים את הדגלים נידונה שם, והאם יש צורך שהשר יפטר את המפכ"ל או שהמפכ"ל יפטר את מפקד המחוז או שזה יפטר את סגנו? נחשו מה יקרה.