ההסברה הטובה ביותר לא יכולה להסביר מדיניות גרועה. האם אמרה זאת משקפת את המציאות שלנו? אני סבור שלא, כי מניסיוני, אין מצבים שהם בלתי הפיכים בתחום ההסברה. אני מסתייג מהתבוסתנים הטוענים שאין סיכוי שנצליח במאבק על שמנו הטוב בדעת הקהל העולמית, כי אנחנו נתפסים בעולם כחזקים, ואילו הפלסטינים כחלשים. האם כאשר חמאס יורה מאות רבות של טילים על ערינו הוא נתפס כחלש או כחזק? בואו נשאיר ויכוח זה בצד ונתבונן במה אפשר לעשות.

כללי המשחק בתחום ההסברה עברו בשנים האחרונות שינויים שיש להתאים את עצמנו אליהם. המאבק על דעת הקהל מתנהל היום בשתי רמות: ההסברה המסורתית וההסברה על התודעה בציבור. ההסברה המסורתית היא בין היתר לשכנע אחרים בצדקת עמדתך על ידי תדרוכים, כתיבת מאמרים והעברת עובדות לחיזוק טענותיך. מסלול זה מתקיים לאורך זמן. לישראל יש עתודה מקצועית מרשימה בתחום זה. 50% מתפקידם של הדיפלומטים שלנו הפזורים בארבע כנפות תבל הם בתחום ההסברה. הם צברו הרבה ניסיון והבנה של הצרכים של מערכות התקשורת בעולם. את כולם יש לגייס למאבק על שמנו הטוב. לכולם יש את היכולת להשפיע ולהביא לשינוי, אלא אם הם מרימים ידיים מראש.

המאבק על תודעת הציבור הוא בעל מאפיינים שונים. הבדיקה של נסיבות מותה של העיתונאית שירין אבו־עאקלה בג’נין שייכת לתחום ההסברה המסורתית. אנחנו חייבים לעצמנו לדעת מה קרה שם באמת - לפני שאנו חייבים זאת לכל אחד אחר. אלא שהקרב על התודעה מתרחש מהר יותר. הוא פחות מדויק, והוא חיוני למאבק ההסברתי הכולל.

הלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

זמן קצר אחרי מותה של אבו־עאקלה, בלי בדיקת העובדות או בירור מול ישראל, כבר יצאו ברשות הפלסטינית בהצהרה המאשימה את ישראל ברצח. זה התפשט ברשתות התקשורת בעולם כמו אש בשדה קוצים. אילולא זריזותה של ישראל בהאשמת הפלסטינים בירי, העולם היה נשאר עם הגרסה המאשימה רק אותנו. נטיעת ספק לגבי הגרסאות היא המטרה שאליה יש לחתור. מהירות התגובה היא קרדינלית.

באחד הדיונים במועצה לזכויות האדם שבו ישבתי קם הנציג הסורי, בשאר ג׳עפרי, כיום סגן שר החוץ הסורי, והאשים אותנו שאנחנו מונעים העברת תפוחי עץ מרמת הגולן אל תוך סוריה. ביקשתי בבהילות מירושלים פרטים כדי להזים את השקר. קיבלתי את התשובה כעבור שבוע. זה כבר לא עניין איש. הסורי הצליח עם השקר שלו. לכן יש להבדיל בין תגובה מהירה כדי להשפיע על דעת הציבור במיידי לבין ההסברה המסורתית ארוכת הטווח כדי להסביר מה אמרנו ומה עשינו. אל לנו להתייאש כי עוד בכוחנו לשמור על שמנו הטוב.