זה לא עניין שבשגרה לפתוח טור במילים "כל הכבוד לצה"ל", אבל כשיש לכך הצדקה - אני בעד לתת לצה"ל את כל הקרדיט ואת כל המחמאות. השבחים הפעם הם לרמטכ"ל אביב כוכבי, שאימץ את החלטת מפקד חיל האוויר החדש אלוף תומר בר לשלב נשים בתפקידי לחימה ביחידת החילוץ והפינוי 669, המתמחה בחילוץ קרבי בהיטס.

היחידה נחשבת לאחת מארבע יחידות העילית של צה"ל, לצד הכוחות המיוחדים, הסיירות וחטיבות הקומנדו. מי שפעל בעבר לקדם נשים בצה"ל היה ח"כ והשר לשעבר רן כהן, שעשה זאת לפני יותר מ־20 שנה, כשעמד בראש הוועדה למעמד האישה. במסגרת תפקידו פעל לשיבוץ נשים ביחידת החילוץ האווירי.

אלא שלכהן קמו אז מתנגדים רבים. אחד מהם היה סא"ל משה אדרי, שהתראיין לביטאון חיל האוויר וטען שצה"ל בדק את מסת השרירים וחוזק העצמות של חיילות, וממצאי הבדיקה הראו שבעת מאמצים פיזיים כמו אלה שנדרשים מלוחמי יחידת 669, נשים עלולות להיפגע באופן בלתי הפיך. הנימוק היה שגוף האישה אינו יכול לעמוד במאמצים הפיזיולוגיים הנדרשים מלוחם ביחידה.

צה"ל החליט להתמודד עם דרישת חיילות לשרת ביחידות קרביות בדרך הדרגתית, שתאפשר לחיילות לשרת כלוחמות רפואיות מוטסות - תפקיד המקביל לחובשים מוטסים. חמש חיילות עתרו לבג"ץ בדרישה להשתלב כלוחמות בסיירת מטכ"ל, סיירת גולני, סיירת הצנחנים, שייטת 13 ויחידות מבצעיות נוספות. אף שהצבא לא הגיש עדיין את תשובתו לעתירה, החלטת הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר מדברת בעד עצמה, והיא מהווה אמירה חשובה לגבי שילוב חיילות במערך המבצעי. העותרות, שחלקן התגייסו בתקופה האחרונה לצה"ל, קיבלו בהתלהבות רבה את ההחלטה, שמאפשרת לנשים לנפץ את תקרת הזכוכית ולהשתלב בתפקידים מבצעיים בצה"ל.

בג"ץ אליס מילר מ־1995 היה הסנונית הראשונה במאבקן של נשים להשתלב בתפקידים קרביים בצבא. בג"ץ קבע כבר אז שאין הצדקה להבחנה בין נשים וגברים. מילר, שגויסה לצה"ל במסגרת העתודה האקדמית, הייתה בעלת רישיון טייס אזרחי וסיימה לימודי אווירונאוטיקה בטכניון. עוד לפני גיוסה ביקשה לעבור מיון ראשוני לקורס טיס, אבל נדחתה בנימוק שהיא אישה, ואלה הן הוראות הפיקוד העליון של צה"ל, שמוציא הרמטכ"ל באישור שר הביטחון.

מילר זכתה בעתירה, אבל נכשלה בשלב המיון שקדם לקורס הטיס בנימוק של "מוטיבציית יתר". היא שירתה כקצינה בחיל האוויר, והשתחררה מהצבא בתום שירות קבע בדרגת רב סרן. עתירתה של מילר נתקלה ביחס מזלזל ושוביניסטי, ועזר ויצמן, מי שהיה מפקד חיל האוויר ואחר כך שר הביטחון ונשיא המדינה, אמר לה, לדבריה: "תשמעי מיידלע, ראית פעם גבר סורג גרביים? ראית פעם אישה כירורגית או מנצחת על תזמורת?

נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים שנדרשים מטייסי קרב". זו הייתה הדעה שרווחה אז, והוכחה ברבות השנים כמנותקת מהמציאות. חשיבותה של העתירה שהגישה מילר היא בכך שהעתירה אפשרה לנשים להשתלב ביחידות שהיו סגורות בפניהן עד אז, כמו קורס חובלים, משמר הגבול וחיל התותחנים.

לפני 20 שנה הושלמה פסיקת בג"ץ, שעיגנה את זכותה של כל חיילת להתנדב למקצועות לחימה שהיו סגורים בפני נשים. מאז השמיים הם כבר מזמן לא הגבול. ב־2001 הפכה רוני צוקרמן לטייסת הקרב הראשונה, וטייסות קרב נוספות סיימו קורס טיס והשתלבו בחיל האוויר בהטסת מטוסי קרב ומטוסי תובלה.

כעת סוגרים הרמטכ"ל ושר הביטחון בני גנץ מעגל נוסף, כשהם מאפשרים לחיילות בצבא לממש את סעיף 16 בתיקון שהוכנס בחוק שירות ביטחון, שיזמה בעבר ח"כ נעמי חזן ממרצ, לפיו לכל אישה יש זכות שווה לזכותו של גבר, בכל מה שקשור במילוי תפקיד בשירות הצבאי.