את המשפט הזה תמצאו בלשכת הגיוס, וגם בחדר שבו מתכנס פורום המטה הכללי, בקומה שבה נמצאת לשכת הרמטכ"ל בקריה בתל אביב: "תדע כל אם עברייה כי הפקידה את גורל בניה בידי המפקדים הראויים לכך". את הדברים אמר ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון. למשפט הזה, שאמור להיצרב בתודעתו של כל מפקד, קדם משפט נוסף שאמר בן־גוריון, וזכה להבלטה מועטה יותר: "כדי שידע המפקד את מלאכתו, עליו להיות אוהב את האדם, שחיי הפקוד שלו יהיו יקרים לו, והחייל שנשלח אליו יהיה יקר לו. רק מפקד כזה ימצא בפקודיו את מסירות הנפש, שתוליכם לכל אשר ישלח אותם".

נזכרתי במשפט הזה, שבמשך שנים רבות שימש המצפן של צה"ל, כשקראתי איך התייחסו מפקדים בכירים בשירות בתי הסוהר לחיילות ששירתו כסוהרות בבית הכלא שבו נכלאו עצורים ביטחוניים, ובהם מחבלים רבים עם דם על הידיים. כמו רבים אחרים, התקשיתי להאמין שמדובר בדברים שהתרחשו במציאות, אבל מתברר שזאת הייתה מציאות יומיומית.

חיילות שהוצבו בבית הכלא במסגרת שירותן הסדיר נחשפו למעשים קשים, ולכאורה נוצר הרושם שמי שהיו שותפים לשרשרת הפיקוד ידעו על כך ושתקו. ההסברים ששמענו היו שהמעשים נועדו לרצות את מקצת האסירים הביטחוניים, כדי לשמור על שקט בבתי הכלא. אם הדברים נכונים, כל מי שידע על כך ושתק, וכל מי שאישר את המעשים בשתיקה, חייב לתת על כך את הדין ובהקדם.

הפרשה הזאת היא כשל ערכי חמור של שירות בתי הסוהר. זה לא מפליא שכמעט כל הקורבנות הם נשים, בעוד גברים שפיקדו עליהן העדיפו לעצום עין, או במקרים רבים להתעלם מתלונות. בתחילת השבוע חשף "הארץ" שאסיר ביטחוני חשוד בכך שאנס סוהרת לפחות ארבע פעמים וביצע מעשים מגונים בשתי סוהרות נוספות. הסוהרת ציינה שהיא התלוננה על כך בפני קצין המודיעין של הכלא, וכל מה שהיה לקצין המודיעין לומר לה הוא "תתעלמי ממנו". כשהסוהרת המשיכה להתלונן, מפקד הכלא הורה לטענתה לשלוח אותה לשמור במגדל השמירה, מה שכנראה נחשב לעונש.

על המעשים החמורים שנעשו במתקן הכליאה של שירות בתי הסוהר אחראים מי שנתנו את ידם לכך, ומי שבחרו להתעלם מכך שנים רבות. שר הביטחון בני גנץ דורש מהשר לביטחון הפנים עמר בר־לב לאסור שהייה של חיילות שמשרתות כסוהרות בשב"ס במחיצת אסירים ביטחוניים, עד לבירור יסודי של הפרשה. השאלה שמתבקשת היא ממתי יודע השר גנץ על מה שהתרחש בין כותלי הכלא, ומה עשה מאז.

על רקע האלימות המינית הקשה שהתגלתה בשירות בתי הסוהר, ועל רקע העובדה שמרבית התלונות נסגרו בתוך הארגון, אם בדרך של דין משמעתי, או בפעולות הסברה, יהיה זה נכון ששר הביטחון גנץ יבצע את השינוי המתבקש, ויפסיק לאלתר את שילובן של חיילות כסוהרות בשירות בתי הסוהר. אותה אמירה של בן־גוריון לא הוכיחה עצמה בכל הקשור לשירותן של חיילות בבתי הכלא בישראל, ולכן חובה על שר הביטחון לא לחדש בעוד ארבעה חודשים את הצו המתיר גיוס חיילות לשב"ס - ועליו לעשות זאת ללא היסוס.