שאלה הראשונה שעליך לשאול את עצמך היא: האם אני מגזר? אם התשובה היא חיובית, אין לך צורך במדריך לבוחר. את/ה הרי מצביע/ה למפלגה המגזרית שלך.

מפלגות מגזריות הן מפלגות שטובת המדינה מטרידה אותן פחות מהאינטרס הברור שדחף אותן לכנסת: תקציבים למוסדות דת במקרה של ש״ס ויהדות התורה. תקציבים למוסדות וארגונים ערביים (ותמיכה בטרור הפלסטיני) במקרה של המפלגה הערבית (עם החריג הבולט, חבר הכנסת דב חנין, הפרלמנ¬טר החרוץ). תקציבים למוסדות החינוך הדתי והישובים ביו״ש במקרה של הבית היהודי (יותר מדויק: לחלק המפד״לניקי של הבית היהודי, שהיא כיום שתי מפלגות שונות בעור אחד, אחת סקטוריאלית ואחת ממלכתית). וכמובן - תקציבים לישראל ביתנו במקרה של ישראל ביתנו.
נשארנו עם שש המפלגות הממלכתיות ביניהן מתלבט האזרח הישראלי המצוי: הליכוד, העבודה (בגלגולה המשונה עם שני ראשים ושני שמות - אחד ליהודים, ״המחנה הציוני״, ואחד לערבים ״מפלגת העבודה לשלום ולשוויון״), הבית היהודי (שכאמור מורכבת בעצם משתי מפלגות - החלק המפד״לי שמעוניין בהמשך זרימת התקציבים למוסדותיו, והחלק החדש והמעניין, בהנהגת נפתלי בנט ואיילת שקד, שמעוניין בהנהגה ימנית יותר למדינה), מרצ ומפלגת המרכז/מעמד הביניים על שני מופעיה: האשכנזי (יש עתיד של יאיר לפיד) והמזרחי (כולנו של משה כחלון).

אז במי לבחור? ההתלבטות תהיה קלה יותר אם נזכור שבישראל לא מושלת מפלגה אלא קואליציית מפלגות. השאלה שצריך לשאול היא לא ״איזו מפלגה תקדם את מה שאני הבוחר מעוניין לקדם״, אלא ״איזו קואליציה״ תעשה זאת.
יכולת הבחירה בקואליציה מוגבלת מטבע הדברים, אבל חשוב להבין את משמעות ההצבעה לקואליציה. למשל, בוחר המעוניין לקדם אג׳נדה פרו־להט״בית, הכרה בנישואים חד-מיניים וכדומה, נטייתו תהיה להצביע למפלגות שמאל כמו מרצ או העבודה, ולא לליכוד או לבית היהודי. אך כשמבינים שאת הממשלה מרכיבה קואליציית מפלגות ולא מפלגה אחת, השיקול משתנה לחלוטין.
גם אם העבודה תעבור את הליכוד בחמישה מנדטים, ומרצ תהיה חזקה ביותר, עדין לא יוכלו מנהיגי השמאל להקים קואליציה ללא החר־דים (או הערבים), ובכך לוותר לחלוטין ומראש על כל שינוי במצב החוקי של ההומואים.
הקואליציה היחידה שמסוגלת להשאיר את החרדים בחוץ היא זו של מרכז-ימין (ביבי, לפיד, כחלון, ליברמן ובנט). כך שמתברר ששיקולי הצבעה הם עניין מורכב ולא אינטואיטיבי, וכי דווקא הצבעה למרכז או לימין היא ההצבעה הנכונה עבור תומכי האג׳נדה הזאת.
ככלל אצבע - הדבר נכון לכל אג׳נדה לא־ סקטוריאלית במובהק, מהקלות מס לעסקים קטנים ועד לגליזציה של קנביס. הצבעה למ־ פלגות המגזריות, או הצבעה לגוש השמאל שתוביל בהכרח לשיתוף המפלגות המגזריות בקואליציה, היא הצבעה נגד האינטרס הכללי.
לכן אם אתה לא מצביע מגזרי, לא מצביע שבטי (מהמשפחות שיצביעו מרצ/העבודה/ הליכוד כי ככה מצביעים במשפחה מאז ומעולם) ולא מצביע מחויב (חבר ועד עובדים שבראשו עומד חבר מרכז באחת המפלגות הגדולות) - ההצבעה הנכונה בשבילך היא זו שתוביל לקואליציית מרכז-ימין, בסבירות גבוהה יותר קואליציה המשוחררת משיקולים צרים ויכולה לקבל החלטות לטובת הכלל.