יום שלישי, קצת אחרי שמונה בערב. האירוע הוא כנס הבחירות המסכם של ש"ס בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב. ש"ס היא אולי המפלגה היחידה שעוד מרימה אירועי בחירות בסדר גודל כזה, בעידן שבו את רוב משאבי הקמפיין שואבים ערוצי הדיגיטל השונים.



על במת התזמורת כבר ערוכים צמד הכוכבים המוזיקליים של הקמפיין - הזמר הצעיר מידד טסה ושועל הבמות הוותיק בני אלבז, האיש שהביא לכם את "הוא זכאי" המיתולוגי. בהינתן האות המוסכם נכנסת התזמורת לפעולה, וקרוב לעשרת אלפים פעילים משולהבים קופצים בפראות באוויר: "רבנו שאג בקול גדול... איפה אריה? איפה אריה? איפה אריה בעולם?".



רבנו אולי שאל בזמנו איפה אריה, אבל הערב נראה שהשאלה קצת מיותרת. אריה כאן, ובגדול. כמו רוקסטאר הוא נכנס רכוב על כתפי הפעילים, מתרוצץ בין גדרות היציעים וחולק את אהבתו. באצבעותיו הוא מסמן ללא הרף את אות הניצחון, תנועה שהפכה מזוהה עמו כל כך.

עם כל הכבוד להנהגה הרוחנית, בעידן שאחרי מרן הכוכב האמיתי הוא דרעי, שלא מפספס הזדמנות לחבוט באויבים האמיתיים והדמיוניים של התנועה. עם יאיר לפיד הוא בא חשבון על האמירה בדבר שיקומו בפריים טיים של ערוץ 2, לנתניהו הוא מטיף שיהיה "ביבי־בגין" ולא "ביבי־לפיד", ומהפעילים הוא דורש להביא לפחות עוד עשרה תומכים לקלפי ביום הבחירות.
 

בצוות הקמפיין של דרעי מרוצים בסך הכל מהמצב. לפני חודשים אחדים הכל נראה אחרת לגמרי. המנהיגות של דרעי לא הייתה מגובשת מספיק, ונראה היה שאלי ישי מסוגל לפרק לחלוטין את המפלגה. אבל מהלך הפרישה והחזרה שאותו נקט עם פרסום קלטות המרן בערוץ 2 יחד עם קמפיין השקופים המצוין ועבודת המנגנון בשטח, מייצבים את המפלגה בסקרים על 7 מנדטים. עם קצת מזל ותושייה אפשר גם לחלץ יותר, הכל תלוי ביכולת של מנגנון המפלגה לשחזר את העבודה במערכות הבחירות הקודמות.
 
ואם כבר קשיים בקמפיין, שאלת מיליון הדולר היא אם גורם בסביבת ישי, או גורמים אחרים, ישלפו בזמן שנותר קלטת נוספת בגנותו של יו"ר ש"ס. בראיון לעיתונאי ג'רמי שרון מה"ג'רוזלם פוסט" אמר בשבוע שעבר ח"כ ניסים זאב, שהודח מש"ס על ידי דרעי, את הדברים הבאים: "חודש לפני שאריה חזר לתנועה, חכם עובדיה אמר לי שהוא לא רוצה להחליף את אלי ישי, לא שנים אחורה אלא חודש לפני.

הם הפעילו יותר ויותר לחץ. מה שהשתנה בין 2008, התקופה שבה צולמה הקלטת ששודרה, ל־2012, הוא שחכם עובדיה היה באפיסת כוחות. זו הסיבה. הוא אמר 'אני כבר לא יכול, אני חלש'. הוא הרים ידיים".
 
האמירות הללו ודומות להן יכולות להעיד על ניסיון אפשרי של הרגע האחרון ליצור משבר בקמפיין של דרעי. אלא שבשלב הזה לא ברור אם יהיה בכך כדי להשפיע על המערכה. ייתכן שמהלך כזה לא רק שלא יפגע בדרעי, אלא אף עלול לחזור כבומרנג ולפגוע דווקא בישי.
מרזל עושה צרות
 
בצד של ישי מכחישים כמובן פרסום עתידי של קלטת כלשהי, אבל כמי שהעריך במשך שנה וחצי בעקביות שישי יקים מפלגה שתזכה לתמיכה של הרבנים מאיר מאזוז ושלמה עמאר, אני מניח שהסיכוי שקלטת כזו תצא במאני טיים הוא גבוה מאוד. לטענת מקור בכיר בסביבת הקמפיין של יחד, הרב עובדיה מדבר בה מפורשות על הקמת מפלגה בראשות ישי, ואף מוודא שהוא מוקלט, מה שיכול לבטל ניסיון לפגוע בלגיטימיות של קלטת כזו.
 
כך או כך, ישי ממשיך בניסיון לצלוח את הימים שנותרו לו להעביר עד לבחירות, בתקווה שהנערים מימינו ומשמאלו לא ייצרו פיגועים שיקשו על גריפת קולות מש"ס ומהבית היהודי, בלי להרגיז אף אחד מהם באופן ממשי. 
 
השבוע הפיק מועמד מספר 2 ברשימה, יוני שטבון, סרטון פרודיה על תקרית השוקולד, שלטעמי האישי היה ילדותי ומביך. במקביל, נאלצו דוברי המפלגה להתנער מהתקרית האלימה עם ח"כ חנין זועבי ברמת גן, שבה היו מעורבים פעילי ימין קיצוני שזכו לתמיכת ברוך מרזל, והביאה גם להחלטה של היועץ המשפטי יהודה וינשטיין לבדוק את אמירותיו של מספר 4 ברשימה. ההבדלים החדים בין הפלג הכהניסטי לישי צצים עוד לפני הבחירות, ויכולים בהחלט לגבור מיד אחרי 17 במרץ.
 
במפלגת יחד מספרים גם על קשיים גדולים להביא לידי ביטוי את הקמפיין מול קהל היעד בציבור החרדי. העיתונות הממסדית מחרימה את ישי ולא נותנת לו אפשרות לקבל במה למסרים שלו. בשבוע הבא הוא ינסה לתת לזה מענה באמצעות הפצת עיתון משלו ל־150 אלף חרדים וחרדיות, בניסיון לגרוף עוד מנדט אחד או שניים.

במקביל הוא מתכוון להשיק קמפיין ממוקד לציבור הנשים החרדיות שיעסוק בסוגיות התעסוקה, ויפרוט על תחושות הקיפוח והניצול שיש לנשים מהמגזר. רבות מהן מרגישות שמעסיקים משלמים להן שכר נמוך מהמצופה, תוך ניצול העובדה שהן נואשות להביא לחם הביתה בכל מחיר.

הקמפיין השקוף

 
הקמפיין של ש"ס מדבר הרבה על "שקופים", אבל הקמפיין השקוף האמיתי הוא של האחות האשכנזייה - יהדות התורה, שהתחילה את הבחירות עם תקוות מבטיחות ל־8 מנדטים. לא ברור מה בדיוק מתרחש שם, אבל כבר עכשיו נראה שכל תוצאה מעל 6 מנדטים ליהדות התורה תהיה בגדר הפתעה של ממש. הקמפיין עצמו, כפי שכבר אמרנו, אנמי ולא קיים. מצד אחד מחכים עשרות אלפי ליטאים פגועים, מחסידיו של הרב שמואל אויערבך, לנקום במפלגה באמצעות אי הצבעה בקלפי, ומצד שני משתעשעים המוני חרדים מהזרם המודרני־ליברלי להצביע עבור יחד.



 קמפיין אנמי ולא מורגש, חברי הכנסת של יהדות התורה עם הרב שטיינמן. 
 
כך או כך, אחרי שישי ודרעי כבר נכנעו והצהירו אמונים לנתניהו, נראה שהולכים ופוחתים הסיכויים לכך שיהדות התורה תמליץ על בוז'י הרצוג בפני הנשיא אחרי הבחירות. האפשרות הזו תוכל להתממש רק אם הרצוג יזכה לכמות מנדטים גדולה מצד אחד, שתאפשר לו להקים ממשלה, ובמקביל, ייאות יאיר לפיד "לרדת מהעץ" ולהסכים לשורה של צעדי חקיקה שיבטלו את החוקים השונים שקידם בקדנציה החולפת. גורם ביהדות התורה העריך השבוע כי "לפיד יצטרך להחליט אם הוא שונא יותר את נתניהו או שהוא שונא יותר את החרדים". 
 
בכל מקרה, בתסריט הריאלי יותר של תמיכה בנתניהו, ברור שליצמן וגפני ישמחו לחזור למקומות שבהם הם מרגישים בבית. הראשון למשרד הבריאות, השני לוועדת הכספים.