יש בישראל שמאלנים, אין שמאל. יש הרבה נקודות על הדף, אבל אם נעביר ביניהן קו לא נצליח לצייר דמות אחת, אימג' ברור. אם נתרחק מאוסף הנקודות לא נגלה תמונה מרהיבה כמו בציור אימפרסיוניסטי. הנקודות תישארנה נקודות שלא מתחברות לשום דבר גדול.



יש לשמאל הישראלי איזו ציפייה שהכל ישתנה. שהציבור יבין פתאום שהתשובה האמיתית והיחידה היא אידיאולוגיה שמאלנית. זוהי ציפייה אווילית שאין לה דבר וחצי דבר עם המציאות. כרגע הציפייה היחידה שיכולה להיות לשמאלנים הישראלים היא הנהגה גזענית פחות ופתוחה ומקבלת יותר, זה הכל.



אין היום בישראל ולו אדם אחד שיכול לזכות בראשות הממשלה ולהכניס לקואליציה את הרשימה המאוחדת כפי שהיא נראית כרגע. אין היום ולו אדם אחד שינצח בחירות ויקיים מו"מ עם חמאס. אין היום ולו מנהיג אחד שיכול לפנות את גושי ההתיישבות לצורך הקמת מדינה פלסטינית. לא מפני שאין בארץ אנשים שחושבים שזה מה שצריך לעשות, אלא מפני שהציבור הישראלי לא ייתן לעולם לגיטימציה למהלכים שכאלה.



זה העם. ככה הוא חושב ומרגיש ויודע. מאוסלו ועד היום עברנו תהליך, צריך להשלים עם התהליך הזה. כמו שרבין ז"ל עבר תהליך ארוך ומייגע עד שיכול היה לחתום על אוסלו.



יש מי שמציע "להחליף את העם". מעין טענה שמאלנית דוחה וגזענית, אין הבדל בין ליברמן המציע להחליף ערבים לבין מי שמציע להחליף יהודים. זה העם ואי אפשר להחליף אותו, זה לא עובד ככה. בשר מבשרה של הישראליות, אזרחים במדינת ישראל, שווי זכויות, שווי חובות.



זאת לא הישראליות שאליה פיללנו. רצינו ישראלי יותר מיהודי, רצינו לונדון וניו יורק יותר מפתח תקווה ואריאל. אבל זה מה שיש, זה אנחנו. דמוקרטיה היא אפשרות בחירה לאנשים, לא אפשרות בחירה של אנשים.



נגזר על השמאלנים הישראלים לחלוק את אותה פיסת אדמה עם מי שאינו חושב כמותם. זה יכול היה להיות הרבה יותר נחמד לחיות בקרב אנשים שכולם חושבים אותו דבר, זה היה קל יותר. אבל החיים הם לא ועידה של JSTREET. וגם השכנים שלנו בארץ לא חושבים כמונו - ובכל זאת אנחנו מחפשים דרך להגיע ללבם. ״להחליף את העם״, זה כמו שנולד לך ילד שונה ממה שחלמת, שאוהב ורוצה בדיוק הפוך ממך. אתה יכול לריב ולנסות לכפות עליו את עצמך ואתה יכול לנסות להקשיב, להבין, למצוא דרך. הורות היא אתגר. גם להיות ישראלי.



אין מה לחלום על מדינה ועל הנהגה שמאלנית, זה לא יקרה בשנים הקרובות. אפשר רק לצפות להנהגה סובלנית ופתוחה יותר, שונאת פחות. אם השמאלנים הישראלים יתכווננו לשם, זה אולי יקרה. ואז יהיה שמאל ישראלי, רק שבמקרה הטוב הוא יהיה מרכז.