בעיה ראשונה בקריירה הפוליטית המחודשת של כחלון כבר נפתרה אתמול בבוקר, עם היוודע תוצאות הבחירות הסופיות. שר האוצר המיועד כבר אינו צריך להתלבט אם הקואליציה תהיה עם המחנה הציוני או הליכוד.



עם המחנה הציוני החיים של כחלון היו יכולים להיות נוחים ואמינים יותר, ועם הליכוד בראשות בנימין נתניהו זה מסובך יותר וזה באמת אחד האתגרים הגדולים של כחלון: כיצד תיראה מערכת היחסים עם הבוס, שכפי שחווה בעבר על בשרו, לא קיים את הבטחותיו.



למרות זאת, אם הקריירה הפוליטית של כחלון היא ריצה למרחקים ארוכים, הרי הליכוד בכל מצב הוא הבית שלו. כחלון עשה אתחול באופן חסר תקדים לקריירה הפוליטית שלו בזכות הרפורמה בסלולר. גם ההבטחות לרפורמות נוספות הביאו אותו עד הלום (עשרה מנדטים). אלה כוללות רפורמות בדיור, בבנקאות ובפנסיה, הורדת יוקר המחיה ומלחמה במונופולים.



כחלון יצטרף לממשלה שהדנ״א הכלכלי שלה הוא ניאו־קפיטליסטי. זה לא סוד שביבי מתנגד להעלאת מסים, תומך בכלכלה חופשית, מתנגד ליוזמות המגבילות את הסקטור הפרטי (כמו הגבלת שכר הבכירים) מבקש להקל ככל שניתן על הרגולציה (במיוחד במשק הגז). זוהי ממשלה התומכת במובהק בסקטור הפרטי.



כחלון, שתקף בשבועות האחרונים בחריפות את נתניהו על מה שהוא כינה קפיטליזם החזירי, אינו מתחבר אוטומטית לאג׳נדה הכלכלית שלו. כמי שלקח בעלות על גישת החמלה של מנחם בגין, הוא ירשום השג מרשים את יצליח לקדם את יישום דוח הוועדה למלחמה בעוני בראשות חבר מפלגתו אלי אלאלוף.



שר האוצר העתידי יזכה מנתניהו לאוזן קשבת בנוגע לטיפול בשוק הנדל״ן והורדת מחירי הדיור. הוא גם יקבל מנתניהו את ארגז הכלים המתאימים לטיפול בבעיה ואולי אפילו את תיק השיכון. מצד אחר, ספק אם נתניהו יעניק לו רוח גבית בנוגע לרפורמות אחרות, בראשן המערכת הבנקאית, הכוללות את הפרדת בעלות הבנקים מחברות כרטיסי האשראי והכנסת שחקנים חדשים המעוניינים להתחבר לתשתיות המחשב בבנקים.



כפי שנאמר בפעם המי יודע כמה, בנקאות זה לא סלולר, או אם תרצו - דברים שרואים משם לא רואים מכאן. כחלון יתקשה להילחם בוועדי הבנקים (הרי הוא ביקר בחריפות את בנק הפועלים על צמצום כוח האדם בשם ההתייעלות). מה שיותר מסובך היא התמודדותו מול בנק ישראל. ראש הממשלה נותן גיבוי לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג, הדורשת להתייחס בזהירות רבה לכל שינוי בבנקים.



כמי שהתנהל בשנים האחרונות בזהירות רבה, צפוי שכחלון לא ילך עם הראש בקיר.