הוא מתבלט בביקורת החריפה שלו על הסכם הגרעין המתגבש בין איראן לבין המעצמות, שבהובלת ממשל אובמה, אולם ככל שפרטים רבים מההסכם מודלפים, וככל שנחשף מידע על יחסי ארה"ב־איראן, אנחנו מבינים שבנימין נתניהו בעצם מנומס מדי.



השבוע פורסם ב"ניו יורק טיימס" מאמר שכתב פרופ' אלן קופרמן, מומחה לגרעין. קופרמן הסביר כי הטענה העיקרית של הנשיא ברק אובמה, שלפיה ההסדר יאריך את הזמן הנדרש לאיראן לבנות פצצה גרעינית מחודשיים לשנה, היא שקר.



חישוב מתמטי פשוט, המבוסס על מספר הצנטריפוגות שיישארו בידי איראן על פי ההסכם ועל כמות האורניום המועשר הנדרשת לבנות פצצה, מראה כי לכל היותר יאריך ההסכם את משך הזמן בחודש אחד בלבד. משמעות הדבר היא כי ההסכם חסר כל ערך לאלה המבקשים לחסום באמצעותו את דרכה של איראן להשגת נשק גרעיני.



בימים אלה מסכמות המעצמות חמישה נספחים סודיים שאמורים להיות חלק בלתי נפרד מההסכם הסופי. השבוע הודלף אחד הנספחים לסוכנות הידיעות איי־פי, ועיקריו פורסמו ביום רביעי. "שיתוף פעולה גרעיני אזרחי", נקרא הנספח, ועל פי סעיפיו, שאיראן והמעצמות כבר הסכימו עליהם, מתברר כי במקום להצר את צעדיה של איראן ולמנוע ממנה נשק גרעיני, הופך ההסכם המתגבש את ארה"ב ואת חברותיה לשותפות פעילות בפיתוח נשק גרעיני עבור איראן -


לא פחות.



לנספח שהודלף שני סעיפים עיקריים: הראשון מתייחס למתקן העשרת האורניום המבוצר בפורדו, שנבנה בתוך הר ועל כן נחשב חסין מפני מתקפות מהאוויר. על פי הנספח, האיראנים מסכימים להשתמש במתקן כדי לייצר איזוטופים במקום להעשיר אורניום. בתמורה מסכימות המעצמות לספק למתקן צנטריפוגות של "הדור הבא" ועוד טכנולוגיות הייטק מתקדמות.



הבעיה היא כי אותן צנטריפוגות שהמעצמות יספקו לאיראן שמישות גם להעשרת אורניום. וכך אפשר לשנות בקלות את הייעוד של המתקן מייצור איזוטופים להעשרת אורניום. משמעות הדבר היא שהמעצמות יהפכו לשותפותיה של איראן בפיתוח פצצות.



כפי שטוען עמרי קרן מארגון ההסברה Israel Project, לא רק שהמעצמות ייתנו לאיראן צנטריפוגות מתקדמות שיוצבו במתקן חסין למתקפות מהאוויר, הן גם ימנעו חבלה בצנטריפוגות, משום שהן יהיו שותפות מלאות בהפעלתן.



הסעיף השני מתייחס לכור מים כבדים באראק. בניית הכור, שבאמצעותו תוכל איראן לייצר פצצות פלוטוניום, אמורה להיות מושלמת תוך זמן קצר. על פי הנספח, המעצמות אמורות להחליף את הכור במספר רב של כורים המבוססים על מים קלים, שקשה יותר להשתמש בהם כדי לייצר פלוטוניום. אולם כפי שקרן מסביר, בכל זאת אפשר לנצל את המספר הרב של הכורים שיפיקו המעצמות לייצור פלוטוניום. נוסף על כך, אפשר לנצל את הכורים - המופעלים באמצעות אורניום - כהצדקה להגברה ניכרת של העשרת אורניום.



ואם זה לא מספיק, בשבוע האחרון התמוטטו קווים אדומים מוצהרים נוספים של המעצמות. אחד מנדבכי היסוד של ההסכם היה אמור להיות משטר הפיקוח על מתקני הגרעין האיראניים. אולם בשבועות האחרונים הודיעו האיראנים, פעם אחר פעם, כי לא יסכימו לפיקוח של האו"ם במתקנים הצבאיים שלהם. הם גם הבהירו שלא יחשפו פרטים בנוגע לממדים הצבאיים האפשריים של עבודתם בתחום הגרעין בעבר.



כל עוד הם לא חושפים את כלל העבודה הגרעינית שלהם, ברור כי אפילו משטר הפיקוח הקפדני ביותר לא יהיה מסוגל לחשוף רמייה. הרי הפקחים ייכנסו רק למקומות שיודעים על קיומם. בדיוק כפי שאיראן הצליחה להסתיר את העבודה הגרעינית שלה בנתנז לאורך 17 שנה, ובפורדו ובאראק לאורך שנים, כך סביר להניח כי היא מפתחת נשק גרעיני במתקנים נוספים שאינם מוכרים לעולם. ועכשיו ברור כי האיראנים לא ייתנו לפקחי האו"ם להיכנס אפילו לאתרים המוכרים.


הסיוע האמריקאי



במקום להציב אולטימטום לאיראן, ממשל אובמה התמוטט. בשבוע שעבר הודיע מזכיר המדינה ג'ון קרי לכתבים כי סירובה של איראן לחשוף את פעילות הגרעין שלה מהעבר לא משנה כלל, משום ש"אנחנו יודעים מה הם עשו. אין לנו ספק. יש לנו ידע מוחלט באשר לפעילויות צבאיות מסוימות שעסקו בהן".



אולם, כאמור, זה שקר. רק לפני כמה שבועות הדגיש יוקיה אמאנו, יו"ר סוכנות האו"ם לפיקוח גרעיני, כי אין לסוכנות תמונה ברורה בנוגע לפעילות גרעינית צבאית שאיראן ביצעה בעבר. ורק לפני שבועות מספר אמר ממשל אובמה כי איראן חייבת לחשוף את כל פעילות העבר שלה כתנאי להסרת הסנקציות.



אשר לסנקציות, גם פה העמדה האמריקאית קרסה. בחודש אפריל הבטיח אובמה כי הסנקציות שיוסרו עם חתימת ההסכם יכללו רק את העיצומים שהוטלו על איראן כתוצאה מהפעילות הגרעינית שלה. הסנקציות שהוטלו עליה כתוצאה מעבודתה בתחום הטילים הבליסטיים ובתחום הטרור והפרת זכויות האדם יישארו על כנן.



אולם ב־10 ביוני חשפה סוכנות הידיעות איי־פי כי להבטחה אין כל שחר. גם סנקציות שהוטלו בגין עבירות כלכליות ופיתוח טילים יוסרו. משמעות הדבר שעוד עשרות מיליארדי דולרים יזרמו למשמרות המהפכה של איראן.



אשר לפעילות איראן בהפרת הסנקציות למדנו השבוע כי זה שנים שהממשל עובר על החוק ולא מדווח לקונגרס על ההפרות. דוח פנימי חשף שהפעם האחרונה שהממשל דיווח כחוק לקונגרס על פעילות איראנית אסורה לפי משטר הסנקציות של האו"ם הייתה בשנה שעברה. הדוח התייחס רק להפרות איראניות שבוצעו עד שנת 2011. כותב הדוח הבהיר שהסיבה לכך היא אי רצון הממשל לפגוע בסיכויי המשא ומתן הגרעיני.



יתרה מכך, בדוח השנתי של מחלקת המדינה, "הערכת איומים עולמיים", לראשונה אין אזכור של חיזבאללה ואין ציון של איראן כאיום טרור. באותו עניין, מחלקת המדינה טרם הגישה את הדוח השנתי בעניין זכויות האדם, והסברה בוושינגטון היא שהפיגור בהגשת הדוח נובע מאי רצון לחשוף את ההפרות בזכויות האדם שמבצע המשטר האיראני.



אגב טרור, מתברר כי לא רק שארה"ב מתחייבת לעזור לאיראן לפתח צנטריפוגות מתקדמות, בפועל היא משתפת פעולה עם חיזבאללה. השבוע דיווחה סוכנות בלומברג כי הכוחות האמריקאיים ששוגרו לעיראק בחודשים האחרונים כדי לסייע לצבא עיראק במערכה נגד דאע"ש שוכנים בבסיס אחד עם מחבלי חיזבאללה ועם ארגוני טרור שיעיים אחרים. פקידי ממשל בכירים אמרו לכתבים שהאמריקאים מחמשים, מאמנים ומעניקים סיוע אווירי למיליציות שיעיות, לרבות חיזבאללה, מבסיס טקאדום במחוז אנבר.



אומנם הסיוע האמריקאי מועבר באופן רשמי לצבא עיראק, אולם כבר אין הפרדה בין המיליציות השיעיות, בהן חיזבאללה, לבין צבא עיראק. על פי הדיווח, מפקדי ארגוני טרור שיעיים משתתפים בתדרוכים מסווגים שמעבירים מפקדים אמריקאים. כמו כן, על פי הדיווח מרגלים הכוחות השיעיים בבסיס המשותף אחר הכוחות האמריקאיים.



ההשלכות של ההשלמה האמריקאית עם שליטה איראנית בצבא עיראק הן שארה"ב כבר הפכה לשותפה בהתפשטות כוחות דאע"ש בעיראק. בשליטת איראן, הממשלה העיראקית מסרבת להעביר נשק לסונים ולכורדים הנלחמים בדאע"ש. סירובה להעביר תחמושת למיליציות הסוניות הייתה הסיבה העיקרית לכך שהעיר רמאדי נפלה לידי כוחות דאע"ש.



לחשוף הכל



שלל הדיווחים על ההתנהלות השערורייתית של שיחות הגרעין עם איראן, הפעילות של הממשל למען איראן בקונגרס ושיתוף הפעולה בפועל עם חיזבאללה ועם איראן בעיראק מובילים לכמה מסקנות ברורות.



תחת ממשל אובמה הרסה ארה"ב את שמה הטוב כמעצמה אחראית ואמינה. מערכת הבריתות שלה עם מדינות האזור נפרמה ואולי כבר עברה את סף ההתמוטטות, ופעילותו של הנשיא האמריקאי מסכנת את בעלות בריתה וכן את ארה"ב עצמה.



בטווח המיידי, הדבר היחיד שהקונגרס יכול לעשות הוא להצביע נגד הסכם הגרעין שאובמה יביא לאישור, ובכך לבטל את חתימתו. הסבירות שדי סנאטורים דמוקרטים יצטרפו לרוב הרפובליקני כדי לפסול את ההסכם קטנה, אבל אין ספק שיש לפעול בכל הכוח כדי לשכנע את הסנאטורים הדמוקרטים להתנגד להסכם.



בטווח הרחוק, כדי לשקם את מעמדה בעולם וכדי לשקם את מערך הביטחון הלאומי, יצטרך הנשיא הבא לבטל את ההסכמה האמריקאית לעסקה. לצורך כך יהיה על הארגונים היהודיים בארה"ב לתבוע מכל המועמדים לנשיאות, לרבות הילארי קלינטון, להתחייב כי אם ייבחרו לא יכבדו את ההסכם.



אם ארה"ב לא תבטל את המהלכים של אובמה מול איראן בשנתיים הקרובות, קשה לראות איך היא תצליח לעשות זאת בעתיד. קצב ההתפתחויות באזור ובעולם מהיר מכדי להסתמך על טווח של יותר משנתיים.



אשר לישראל, המסקנה הברורה הראשונה העולה מהחשיפות האחרונות היא כי אין משבר ביחסי ארה"ב־ישראל. ישנה ארה"ב, שממשיכה לתמוך בישראל, וישנו הממשל האמריקאי, שבוגד בישראל. אובמה פועל להפוך את תוכנית הגרעין האיראנית הבלתי־חוקית, שהיא איום קיומי על ישראל, לתוכנית גרעינית אמריקאית־איראנית חוקית, שגם היא איום קיומי על ישראל.



לנוכח זאת, אין כל הצדקה למדיניות ישראלית המבוססת על רצון שלא להביך את הממשל. כדי לשכנע את הדמוקרטים היושבים על הגדר שמוטב שיצביעו נגד ההסכם, צריכה ישראל לפעול בכל דרך לחשוף לא רק את מהות ההסכם, אלא גם את כל פרטיו הקשים. היא צריכה לחשוף את הסכנה הגלומה בהסכם, לא רק לה, אלא לחיי החיילים האמריקאים המוצבים באזור ולביטחון הלאומי של ארה"ב. בדרך זו אולי תצליח ישראל להפריד בין התמיכה האישית של הדמוקרטים באובמה לבין התנגדותם להסכם.



בסופו של דבר, הגילויים האחרונים מראים שלישראל מעולם לא הייתה אפשרות אמיתית להסיר מעליה את איום הגרעין האיראני, זולת מתקפה צבאית שתכליתה הריסת כמה שיותר מתקנים. אם הדבר מתאפשר, עדיף כנראה לבצע מתקפה כזאת לפני אישור התוכנית והפיכתה למיזם איראני־אמריקאי משותף.