בעת שבישראל עוסקים אמצעי התקשורת בפרשנויות ובהערכות על מי שהגיעו למקומות הראשונים ברשימות המפלגות לבחירות, תפס הסכסוך הישראלי־פלסטיני בסוף השבוע שוב את המקום הראשון בזירת האו”ם בניו יורק כנושא מרכזי המציק, מאיים ודורש טיפול מיידי.



עשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו – 'מעריב אונליין'


בעוד שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג נערך לבדיקה ראשונית של ההאשמות נגד ישראל על פשעי מלחמה שביצעה בצוק איתן, משהו בלתי צפוי קרה בהתייחסות של האו”ם לסכסוך. מדובר במהלך שהוא יוזמה אמריקאית, ומשמעותו, מבחינת ישראל, היא שהוא חושף תחושות הולכות וגוברות של אי נוחות בצמרת הממשל והצטברות של חששות בבית הלבן מפני התפתחות במועצת הביטחון שתחשוף את ארה”ב למבוכה ולבידוד בינלאומי. דווקא האמריקאים, שרואים את העיסוק בסכסוך כתחום בלעדי שלהם, ושאינם אוהבים את מעורבות האו”ם ומועצת הביטחון בתיווך בין ישראל לפלסטינים, הם שהעלו את היוזמה לכנס מחדש את הקוורטט לדון בקיפאון המדיני המתמשך.



הייתה זו שגרירת ארה”ב באו”ם, סמנטה פאואר, שבדיון התקופתי על המצב במזרח התיכון שהתקיים ביום חמישי במועצת הביטחון, הודיעה כי הקוורטט יתכנס לישיבה שתתקיים בבריסל ב־ 26 בינואר. היוזמה האמריקאית לכינוס הקוורטט הפתיעה רבים, ודובר האו”ם סטפן דז’ואריק מיהר לדווח על כך לעיתונאים בתדרוך היומי שלו.



בקוורטט, שהוקם בשנת 2002 , חברים נציגי ארה”ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו”ם. הגוף הזה קיים בעבר עשרות ישיבות, אחדות מהן בדרג של שרי חוץ, שבהן נדונו דרכים והצעות לקידום פתרון לסכסוך הישראלי־פלסטיני. אבל הקוורטט נתגלה יותר כבמה לחילופי דעות  על המצב במזרח התיכון מאשר מנוף לקידום יישוב הסכסוך, כפי שקיוו מקימיו. בשנים האחרונות נתמעטו כינוסי הקוורטט, ובפעם האחרונה התכנס הגוף בברלין בפברואר אשתקד.
 
בכל מקרה, ברור שהיוזמה האמריקאית לכנס עכשיו את הקוורטט היא מאמץ לעקוף את  מועצת הביטחון ולמנוע מצב שידחוק את ארה”ב לפינה ויאכוף עליה שימוש בווטו נגד הצעת החלטה פלסטינית נוספת, אם תוגש. לטענת ה”ניו יורק טיימס", וטו אמריקאי במקרה זה הוא “סיכון לממשל, כיוון שהווטו עלול להרחיק ארצות ערביות בעלות בריתה של ארה”ב, המשתפות פעולה במלחמה נגד 'המדינה האסלאמית'”.
 
כינוס הקוורטט אינו צריך להיות סיבה לדאגה מיוחדת בישראל. ניסיון העבר הוכיח כי מדובר במסגרת שאין לצפות ממנה לתוצאה מעשית משמעותית. גם היחסים המעורערים בין ארה”ב לרוסיה ובין רוסיה לאיחוד האירופי אינם בדיוק המתכון שיבטיח שיתוף פעולה בין צלעות הקוורטט. עם זאת, עצם העובדה שארה”ב היא זו שעומדת מאחורי היוזמה מסמנת שינוי צפוי בשיקולי הבית הלבן לגבי השימוש בווטו לסיכול הצעות החלטה בינלאומיות שישראל לא אוהבת.
 
הבית הלבן אומנם מבקש גם להרוויח זמן עד לאחר הבחירות בישראל והקמת ממשלה חדשה בירושלים, אבל מה שהממשלה החדשה תגלה מיד הוא שארה”ב החליטה להפסיק להיות נחמדה לישראל בכל הנוגע לסכסוך עם הפלסטינים.