שר האוצר הוא בחור בן 31 . זו הייתה ידיעה לא גדולה מדי לפני קצת יותר מחודש, ומכיוון שהיא לא יוצאת לי מהראש מאז, חשבתי שאולי אשתף בה את כל מי שלא עודכן. בחיי, עו״ד נמרוד ספיר, בחור בן 31, מונה להיות שר האוצר הזמני (בפועל). הוא גם עורך דין והיה גם אחד מיועציו של שטייניץ בזמנו, בחור רציני שכנראה שלא נבחר על ידי ראש הממשלה בשל עיניו היפות (אין לי מושג אם עיניו יפות), אבל 31 ??? אני בת 31 בעוד חודש ולא בטוחה שהייתי נותנת לי לנהל חשבון במכולת, לא כל שכן את כלכלת ישראל. נכון, הסמכויות מצומצמות בתקופת הבחירות, אף אחד לא מצפה שיוציא לדרך איזה תקציב גאוני, והדרישות ממנו מסתכמות, אני מניחה, בלא להרוס, אבל מישהו מונה לתפקיד כי הוא הכרחי ונחוץ, כך אני רוצה להאמין. האם בחור בן 31 , מוכשר ככל שיהיה מסוגל להיות שר האוצר בפועל עד מינויו של השר הבא בעוד טריליון חודשים? טוב נו, בעוד ארבעה עד שישה חודשים, אבל הם בטוח ייראו כמו נצח.



שמעון פרס מונה להיות מנכ״ל משרד הביטחון בגיל 29. הוא עשה כל כך הרבה דברים מאז, אבל בראש שלי, כשאני מנסה לדמיין את חמש השאלות הראשונות שאשאל אותו בראיון הדמיוני שלי איתו, אני בעיקר רוצה לדעת איך הוא הרגיש כשהודיעו לו על המינוי. עד כמה רעד לו הפופיק, אם בכלל. שר האוצר הקודם הגיע למשרד אחרי שהגיש תוכנית טלוויזיה וכתב טור בעיתון. היום הוא טוען שזו הייתה מלכודת, אבל נראה לי מצחיק שאיש כל כך חכם לא הבין את זה כבר אז - כל מינוי למשרד ממשלתי הוא מלכודת! זו פשוט אחריות כבדה מדי. עם הנחת המוצא והגישה הזאת שלי לחיים, אני


אספר לכם (ועל הדרך לכמה אנשים שלא מרגישים טוב ומאושפזים בבית חולים במרכז הארץ) שהשבוע התחלתי לגעת בחולים. זאת אומרת, באופן מקצועי


כמובן. אחרי שסיימתי את השנים הקדם קליניות, הגיע הזמן ללמוד רפואה, כך אמרו לי בבית הספר. אצל סטודנטים מתקדמים ממני זה נראה כמו המהלך הטבעי והייתי סומכת עליהם במאה אחוז, גם על החברים שלי מהכיתה, אבל לגבי ספציפית אני לא מבינה מי נתן את ההוראה? מי אישר את הסיפור הזה? אני בסך הכל לומדת שלוש שנים וחצי ואף על פי שאני יודעת שלא באמת ייתנו לנו להכריע בסוגיות הרות גורל, אני מתחילה לחפש תירוצים קלושים במיוחד כדי לא להגיע ליום הראשון במחלקה. מסכנים החולים, מה הם עשו רע?



חיפשתי מילים מכובדות, כיאה למעמד, כדי לתאר את ההרגשה, אבל המילה האינטליגנטית היחידה שעלתה לי לראש ולא הרפתה הייתה ״י א ב א ׳ ל ה״. איך יודעים מה לעשות? למדתי הרבה בשנים האחרונות, אבל המצב הנוכחי שונה מלענות על שאלה עם ארבע תשובות אפשריות שמוצעות על נייר. במשרד הביטחון מישהו לחש לפרס את התשובות הנכונות? אמא של עו״ד ספיר תלווה אותו למשרד האוצר בחודשים הקרובים כדי לנסוך בו תחושת ביטחון? איך זה עובד בדיוק?



מילא משרד האוצר ומשרד הביטחון, זה משחק ילדים, אבל הורות! שם נמצא הפער הגדול ביותר בין הניסיון, המיומנות והיכולות שלך לפני ואחרי שאתה אשכרה נכנס לתפקיד. לא משנה כמה סיפורים תשמע ועד כמה מוכן אתה חושב שאתה - עם הילד מגיעה גם ההכרה שאתה לא יודע כלום. לפני כמה ימים לא התאפקתי ובדקתי אם אני עדיין בעניינים לפי אחד מאלף הספרים שמספרים לך מה הילד שלך אמור לעשות בכל גיל. חמש דקות אחרי שקראתי סעיף אחרי סעיף, מעכלת שבביקור הבא ב"טיפת חלב" ככל הנראה ייקחו לי את הילדה ויעבירו אותה לרשויות הרווחה, טרחתי להסתכל על הילדה כדי לגלות שהיא מכרסמת סוללות להנאתה. מי נתן לי רישיון, ילדה? שר בממשלה הוא זמני, הוא אולי משפיע על יותר אנשים, אבל אם יעשה טעות יש עוד סיכוי לתיקון. זה לא לגמרי המצב בהורות, אתה די תקוע עם ההורה שנבחר בשבילך. כל מה שאתה יכול לעשות הוא לצלוח את העבודה בלי תקלות משמעותיות מדי שישרטו את הילדים שלך ולקוות שהם לא ישימו לב שאתה חסר אונים ומגשש את דרכך באפלה.



יש אנשים שמקבלים על עצמם תיקים כבדים ומלאי אחריות בלי בעיה. הם צועדים היישר לכיוון המטרה בפנים נחושות, חדורי מוטיבציה להשלים את המשימה. זו בדרך כלל שיטה של גברים. בעוד אנחנו מפקפקות בכל צעד שלנו, לא בטוחות שאנחנו טובות מספיק, שואלות, בודקות, גברים מצליחים להיכנס לאיזו קומה ברמת תפקוד מאוד גבוהה שמתפרשת כאדישות וכקור רוח. אתם הרי לא יודעים טוב יותר מאיתנו מה אתם עושים, אתם פשוט טובים יותר בהעמדת הפנים.



ואולי זו הדרך הטובה ביותר למנות מישהו זמני שאינו פוליטיקאי ואינו אמור לענות על הציפיות של אף אחד. הלחץ יורד, הזרקור מופנה לעניינים אחרים, ואתה יכול לעשות את מה שאתה חושב שנכון. אולי זה אפילו יצליח. בהצלחה, עו״ד ספיר. בהצלחה לכולנו.