לא ירחק היום וייוודע עד כמה התעקשותו של נתניהו לעקוף את הבית הלבן ולהתערב בענייניה הפנימיים של ארה״ב על ידי נאום אנטי־ אובמה מובהק בשני בתי הקונגרס תפגע ביחסי ישראל־ארה"ב. הזימון של נתניהו בעיתוי כל כך רגיש היה בגדר קריאת תיגר של הקונגרס על הנשיא ברק אובמה, שרק יום לפני ההזמנה, בנאום השנתי לאומה שנשא בפני הקונגרס, הצהיר כי יתנגד להטלת סנקציות נוספות על איראן ויטיל וטו על כל החלטה כזו.


בעקבות פרסום כוונתו של נתניהו לנאום בפני שני בתי הקונגרס, פרסם דובר הבית הלבן הודעה בזו הלשון: "אי־ההסכמות עם ישראל בנוגע לסוגיה האיראנית לא גורעות ממחויבויותיה הביטחוניות של ארה״ב כלפי ישראל״. אך נתניהו כמו נתניהו אינו עושה חשבון כאשר המדובר במעמדו האישי. גם אם מישהו היה סבור שנתניהו אינו פועל מתוך מניעים פוליטיים צרים למען היבחרותו מחדש לראשות הממשלה, פרשת הנאום בקונגרס מוכיחה שנתניהו ראש הממשלה איננו מסוגל להתעלות על נתניהו הפוליטיקאי מן השורה.

המגזין ״פוריין פוליסי״ פרסם מאמר תחת הכותרת ״אובמה לביבי: לא תהיה פגישה בינינו״. העובדה שכותב המאמר משתמש בכינוי ״ביבי״ - יש בה כדי לעורר את סלידת הקוראים או את הזלזול כלפי ראש הממשלה. לא בגלל רצונו של נתניהו לנצל באופן ציני את מסעו למטרות הבחירות בישראל, אלא משום ההתערבות הגסה בענייניה הפנימיים של ארה״ב. אבל זה היה רק אחד מני מאמרים רבים שפורסמו בכלי התקשורת האמריקאיים, פרי עטם של כותבים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

אמריקה שנתניהו כה מתפאר במומחיותו להבין בנבכיה התאוששה, התאחדה וכמעט רוקנה מכל תוכן ממשי את מהות נאומו הצפוי של נתניהו בקונגרס. הבנתם של אותם דמוקרטים, אשר תמכו במהלך של החרפת הסנקציות נגד איראן, שנאום ראש הממשלה בקונגרס נגד מדיניותו של אובמה וממשלו עלול לפגוע קשות בנשיאם, הביאה להודעה החד־משמעית שהם משהים את כל נושא החקיקה עד מועד סיום ההידברות עם איראן ב־24.3.2015, היינו שבוע לאחר הבחירות בישראל.


ההתערבות הגסה של נתניהו במאבקים הפנים־אמריקאיים, בדגש על מלחמה גלויה נגד אובמה, עלולה לפגוע קשות בישראל. משה ארנס, שר הביטחון לשעבר ומי שמכיר את ארה״ב היטב, קורא לנתניהו לנסוע ולנאום. ואלה דברי ארנס במאמר ב״הארץ״: ״תוכנית הגרעין האיראנית מדאיגה מאוד גם את הרפובליקנים וגם את הדמוקרטים. שתי המפלגות חוששות מאוד שהמשא ומתן יסתיים בלא כלום או עם הסכם גרוע. האיום בסנקציות עשוי לגרום לאיראנים לרכך את עמדתם. יש הטוענים שהוא עלול לגרום להם להפסיק את השיחות״.

משמעות דברי ארנס היא שאובמה אינו מסוגל לראות את אשר הקונגרס מזהה או שמא כוונות הנשיא זרות. גם במקרה זה, התערבות נתניהו מסוכנת ביותר עבור ישראל.

סביר להניח שנתניהו אינו מתרגש מהביקורת והמשמעויות. הוא ודאי ייסע לארה״ב, ינאם, יקבל מחיאות כפיים סו־ ערות, אך תוצאות בפועל לגבי איראן לא יהיו. כנראה שאפילו אובמה או מי מממשלו לא ייפגש עם נתניהו. 

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי