בימים אלה תמצאו בחנויות הספרים באיטליה ספר חדש שיצא לאור בהוצאה הגדולה ריצולי: ״החליפות של הטרור. מדוע המדינה האסלאמית מאיימת על המערב?״



את הספר כתב מאוריציו מולינרי, עיתונאי איטלקי, כתב העיתון ״לה סטאמפה״ למזרח התיכון. לפני שהוא נשלח לכאן, הוא כיהן במשך 14 שנים ככתב עיתונו בארה״ב. נפגשנו. הוא אמר לי: ״הספר בא מתוך הפתעה גדולה. בפעם הראשונה שהתחלתי להסתובב בארצות המוסלמיות וגיליתי את האהדה לדאע״ש, הייתי מופתע. מה פתאום הם אוהדים את החליפות? איך זה יכול להיות? אתן לך דוגמה: אני נכנס לפגישה עם ראש העיר של מעאן בירדן, הוא מקבל את פני ודבר ראשון אומר לי ברוך הבא לבילאד א-שאם״.



כידוע, זהו כינוי המדינה שדאע״ש רוצה להקים במקום מדינות המזרח התיכון. הספר נכתב אחרי הרבה פגישות בירדן, במצרים, ביהודה ושומרון וברצועת עזה, ופגישות עם כוחות ביטחון אירופיים. מולינרי ממשיך: ״עוד יותר מעניין הוא מה ששמעתי במסגד בסאלט. מעאן נמצאת שעתיים נסיעה מעמאן בירת ירדן, אבל סאלט מאוד קרובה. נכנסתי למסגד בסאלט ודיברתי עם האימאם של המסגד. מהמסגד שלו לארמון המלכות בעמאן זה 20 דקות נסיעה, והוא אמר לי: אנחנו צריכים מדינה אחרת במקום ירדן. ירדן לא שייכת לנו. אנחנו לא ירדנים. אנחנו שייכים לבילאד א-שאם״.



מאוריציו מולינרי התחיל להיות מוטרד כשגילה שבארצות המזרח התיכון אומרים לו שוב ושוב: אנחנו אומנם נגד האלימות של דאע״ש, אבל אנחנו סלפים ולכן אנחנו בעד המטרות של דאע״ש.



״גיליתי שהמסר שמדבר ללבבות האנשים הוא ההתנגדות ללאומיות הערבית״, אומר לי מולינרי, ״הם לא רוצים מדינות ערביות, הם רוצים מדינה ערבית גדולה, בילאד א-שאם. הג׳יהדיסטים לא מעוניינים במדינה הפלסטינית, למשל. זה בשבילם סוף התהליך שהתחיל בהסכם סייקס-פיקו, המשיך בהצהרת בלפור, עבר להסכם אוסלו ומגיע עד מדינה פלסטינית. הם נגד זה. הם רוצים מרחב מוסלמי אחד גדול, חליפות. אישה אחת אמרה לי: הסבתא שלי חייתה בעמאן ונסעה לקניות בחברון, לזה אנחנו רוצים לחזור״.



כששאלתי אותו מדוע הוא כותב בספר שמדובר ב״סכנה לאירופים״, ענה מולינרי: ״לאירופים אני אומר שעל הגבול עם אירופה תקום מדינה טוטליטרית ענקית. זה כמו לחיות עם סטלין או היטלר ג׳יהדיסטים על הגבול. תיזהרו, כי האידיאולוגיה של המדינה הזו היא להגיע לבתים שלכם. הפרק האחרון בספר נקרא 'פרויקט ד׳ימי'. אבו באקר אל-בגדאדי מזכיר הרבה בדבריו את כיבוש רומא. הוא רוצה שהנוצרים באירופה יהיו באותו מצב כמו הנוצרים בסוריה או בעיראק, תחת השלטון שלו. הוא מתכנן להפוך את האיטלקים או את הספרדים לד׳ימי. בני חסות נחותים. המסר של הספר הוא: אירופה, פקחי את העיניים כי יש פה תוכנית פעולה עם מסר חזק, שקוסם למוסלמים המאמינים בו״.



באחת הסקירות בעיתונות באיטליה נכתב ש״מאוריציו מולינרי שלח מסר בבקבוק לאירופה״. באנחה נשאל: מתי מישהו יכניס פתק אזהרה לבקבוק וישלח גם אלינו?