בחירות מתקיימות בעוד 31 יום בדיוק. חודש אחד בלבד נותר לבוחר להחליט וזה הזמן להבהיר נקודה חשובה מאין כמותה בדמוקרטיה: אסור לאדם לומר מה הוא מצביע, ויותר מכך: אסור לשאול אדם מה הוא מצביע. בפעם הבאה שמישהו ישאל אותך מהו פתק ההצבעה שלך, התשובה צריכה להיות אחת ומהירה ואין בלתה: אסור לשאול ואסור לענות.
לעתים מצלצל הטלפון הקווי בביתי. אם הקווי מצלצל זהו סקר. אני עונה באדיבות, מתוך התחשבות בכך שזוהי עבודתו של הסוקר, בדרך כלל סוקרת, והם מקבלים תשלום לפי כמות הסקרים שהם ממלאים. אני עונה גם על שאלות שמנוסחות כך שברור איזו תוצאה רוצים, ומשתף פעולה אף כשקשה, עד הרגע שבו שואלים: ״מה אתה מצביע?״ או: ״מה הצבעת בבחירות האחרונות?״. באותו רגע שיתוף הפעולה שלי נמוג ואני עונה: ״אסור לשאול ואסור לענות״.
״אז לרשום לא יודע?״ שואלת הסוקרת.


״אני יודע. אבל אסור לשאול אדם מה הוא מצביע ואסור לאדם לענות מה הוא מצביע. תרשמי שהנסקר ענה: אסור לשאול ואסור לענות״.

״אתה לא חייב לענות, אבל מותר לי לשאול״
, מתגוננת הסוקרת, ואני מרגיש צורך להסביר לה ולעולם כולו דבר חשוב, נקודה שאני חושד שלא לימדו אותנו מספיק בשיעורי האזרחות או בבית, ולכן רבים לא מבינים עד כמה זה בסיסי לדמוקרטיה מתוקנת: אסור לשאול. אסור לשאול בסקר ואסור לשאול על כוס בירה ובטח לא בצ׳ט, תמיד ולכל אחד אסור. אמרתי לא פעם שאם מישהו שואל אותך, בסקר, או במטבחון בעבודה, בשיחת מונית או בפגישה רומנטית שממש הלכה מצוין עד כה, מה אתה מצביע, זהו מעשה שיש בו סכנה לדמוקרטיה. אזרח שאכפת לו צריך ברגע כזה לפנות לתחנת
המשטרה הקרובה ולהודיע: הדמוקרטיה בסכנה כי מישהו שאל אותי מה אתה מצביע.
בחירות חשאיות הן עיקרון עמוק וחיוני בדמוקרטיה. חשאיות איננה רק מאחורי הקלפי, ובחירות אינן חשאיות כלל אם כל אחד יאמר מה הוא הצביע.
חשאיות הבחירות חשובה גם כיוון שכאשר אדם יודע שהוא יצטרך לענות בחוגו החברתי לשאלה מה אתה מצביע, הוא אינו שוקל רק עם עצמו את ההצבעה שלו. הוא כבר מערב בשיקולי הבחירות שלו שיקולים זרים כגון איך איראה בעיני אחרים. ואל תגידו: אדם יכול לומר שהוא מצביע על פי הנטייה החברתית הנאה בעיני סביבתו כדי לשאת חן או להתקדם בעבודה, ואז להכניס פתק אחר למעטפה מאחורי הפרגוד, כי להצבעה מטעמי נוי חברתי יש השפעה מעוותת.
יש שנוהגים להתחמק כששואלים אותם מה אתה מצביע. נניח, לומר אני מצביע בשביל מי שיבטיח לי אפס קשישים עניים תוך שנה. ייתכן שהמאזין לתשובה הזו יפרוץ בצחוק, וייתכן שהוא ייבהל כי הוא יחשוב שאתה רוצה להרוג את כל הקשישים העניים. אבל כששואלים אתכם מה אתם מצביעים, מוטב לא להתחמק ולא להתחכם, אלא להרצין ולומר: אסור לשאול ואסור לענות.