לא רק שהבית הלבן ויתר והתייאש מהסיכוי לשיפור היחסים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנשיא אובמה והחוג הפנימי של יועציו ועוזריו החליטו כי אין להם עניין או רצון כל שהוא לשקם ולתקן את הקשרים עם ראש הממשלה. זהו המסר העולה מסדרת המהלומות המילוליות הקשות והגורפות שבכירי צמרת הבית הלבן הטיחו ביממה האחרונה בראש הממשלה. 
 
מההצהרה הבוטה שפורסמה בשמו של הנשיא אובמה, עבור להגדרה חסרת התקדים שהשמיעה היועצת לענייני ביטחון, סוזן רייס, שקבעה כי נאומו של נתניהו בקונגרס הוא "הרסני ליחסים בין שתי הארצות" וכלה בלעג העוקצני של מזכיר המדינה, ג'ון קרי, שהטיל ספק בכושר השיפוט של ראש הממשלה - מכל ההתבטאויות האלה התפרש באופן הכי ברור שבבית הלבן הוחלט לסלק כל מאמץ לשמור לפחות על מראית עין של נימוס והתאפקות המקובלים גם בעתות משבר ביחסים בין מנהיגי ארצות ידידותיות.
 
כל סימן או רמז העשויים להשתמע כאילו הנשיא אובמה עדיין מהרהר ומביא בחשבון שיקום היחסים עם נתניהו נעלמו. "המינוח 'הרסנית' שסוזן רייס השתמשה בו להגדרת הנזק של נאום נתניהו הוא הוכחה ברורה שהיא הרגישה רשות וחרות לומר זאת וביטאה את העדרה של כל דחיפות מצד הבית הלבן לנסות לתקן את ההתנגשות" - כתב הניו יורק טיימס במאמר פרשנות שהתפרסם היום בעמוד הראשון של העיתון. 
 
מי שנתנה את האות להסתערות המילולית על ראש הממשלה הייתה סוזן רייס. הנשיא אובמה חזר והשתמש בהגדרת הנאום של נתניהו בקונגרס כ"הרסני ליחסים" רק אחרי שפסק דינה של רייס על עתיד היחסים הגיע לכותרות. אפילו יותר מדבריו הבוטים של הנשיא ברק אובמה, הייתה זאת סוזן רייס שהבהירה שמבחינת הבית הלבן, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא מקרה אבוד. 
 
מה שסוזן רייס לא אמרה אבל השתמע היטב מדבריה הייתה ההתרעה שמבחינתה של ישראל, חסימה מוחלטת של ערוץ ההידברות בין ראש הממשלה לנשיא ארצות הברית היא מציאות עגומה שישראל תאלץ להתמודד עמה עד תום כהונתו של אובמה בעוד שנתיים - אם נתניהו ייבחר כראש הממשלה הבא. 
 
סוזן רייס נשמעה אמתית וכנה כשציינה בראיון לצ'רלי רוס ש"היחסים בין שתי המדינות היו תמיד חוצי מפלגות וחפים מפוליטיקה". רייס חושבת ומאמינה כי הופעת נתניהו בקונגרס היא הרסנית לתחום האהדה והתמיכה בישראל שעד כה היה נחלתם המשותפת של שתי המפלגות המרכזיות. היא לא היחידה בוושינגטון שהגיעה למסקנה הזאת, כך בדיוק חושבים רבים וטובים בחוגים משפיעים בוושינגטון ובקרב מחוקקים בכירים בגבעת הקפיטול. 
 
צריך להדגיש, לא רק דמוקרטים - גם חברי קונגרס וסנאטורים רפובליקנים מרגישים מאוד לא בנוח וקובלים נגד יושב הראש, ג'ון ביינר, על היוזמה החד-צדדית שנקט בהזמנת נתניהו בלי להתייעץ עם עמיתיו בצמרת המפלגה. אבל סוזן רייס, מלבד תפקידה הבכיר כיועצת לענייני בטחון, היא הדמות הקרובה ביותר לנשיא אובמה ונמנית עם היחידים והמעטים מאוד שהנשיא מקשיב לעצותיהם ונוטה לקבל את דעותיהם. 
 
מבחינת ישראל, להתבטאויות של סוזן רייס משמעות מיוחדת. רייס היא הגורם המרכזי, המשפיע והמוביל בערוץ של היחסים הביטחוניים והאסטרטגיים בין ארצות הברית וישראל. סוזן רייס משתייכת לפלג השמאלני בזירה הפוליטית האמריקאית ואין זה סוד שהיא איננה אוהדת את ממשלת נתניהו וזאת בלשון המעטה. עוד כשכיהנה כשגרירת ארצות הברית באו"ם והייתה מחויבת להתאפקות דיפלומטית, רייס לא טרחה במיוחד להסתיר את יחסה הצונן והמתנכר כלפי הממשלה הימנית ישראל. מי שכיהנה אז כשגרירת ישראל באו"ם, פרופסור גבריאלה שלו, והייתה ידידה קרובה, שמעה מרייס התבטאויות קשות על מדיניות החוץ של ישראל. פגישה שהתקיימה בניו יורק בהשתתפות סוזן רייס ושר החוץ, אביגדור ליברמן, זכורה לשני הצדדים כחוויה מאוד בלתי נעימה. 
 
סוזן רייס שנמנעת באופן מוצהר ומופגן מכל קשר עם שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, מקיימת קשרי עבודה הדוקים עם היועץ לענייני ביטחון, יוסי כהן. השניים מטפחים יחסי ידידות ובפגישות ביניהם באים לידי ביטוי גילויי הבנה ושיתוף פעולה בנושאים רגישים. 
 
לדברי גורמים בוושינגטון, היענותו של ראש הממשלה ליוזמה להופיע ולנאום בקונגרס הכעיסה מאוד את סוזן רייס גם בגין קרבתה המיוחדת לנשיא אובמה, שנחשף כנפגע. 
רייס הידועה בלשונה החדה ובשימוש האהוב עליה בעגת הגידופים האמריקאית, הבהירה היטב לעמיתיה בבית הלבן את דעתה על הסכמת נתניהו להופיע בקונגרס, אבל יחסי העבודה בינה לבין יוסי כהן לא נפגעו. לדברי הגורמים, הפגישה האחרונה שהתקיימה בבית הלבן בין סוזן רייס ליוסי כהן בשבוע שעבר התנהלה ברוח הטובה והידידותית המקובלת ביניהם. אבל ההתבטאות הקשה שהשמיעה בראיון עם צ'רלי רוס, שהגדירה את הופעתו של נתניהו בקונגרס כבעלת השלכה הרסנית על יחסי שתי המדינות, חייבת להדליק אור אדום בירושלים המדינית. 
 
הקשר בין רייס ליועץ לענייני ביטחון, יוסי כהן, הוא הערוץ היחידי הפועל היום בין שתי המדינות ברוח טובה, כתיקונו וללא הפרעה  -גם כערוץ הידברות וגם כאזור מוגן לאינטרסים החיוניים של ישראל, והנאום של נתניהו עלול להעיב על הערוץ הזה ולהשאיר בו מהמורות.
  
הדיווח ב"אטלנטיק" של ג'פרי גולדברג, שלפיו יוסי כהן הביע את התנגדותו לנאום של ראש הממשלה, התקבל בוושינגטון כמפוקפק ביותר. ראש ארגון יהודי בניו יורק אמר בשיחה עמו, "אני לא מתייחס ברצינות לציטוטים שגולדברג כולל במאמריו ומייחס לגורמים בבית הלבן". לדברי הבכיר היהודי, "או שהוא (גולדברג) שומע רכילויות מפי פקידים זוטרים והופך אותם לבכירים או שהוא מפרש הלכי רוח לפי הבנתו ומלביש עליהם מילים". לדברי גורם בוושינגטון, "בכל השיחות שיוסי כהן מקיים בוושינגטון, הוא מבטא באופן מוקפד את מדיניות ראש הממשלה. הוא מאוד נאמן לנתניהו".