נאומו הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי ממקד את תשומת הלב בהשפעות הרוחב של נאומו על מערכת היחסים עם הממשל האמריקאי ועל תוכנית הגרעין האיראנית. איראן, מדינה לגיטימית, כביכול, נמצאת במשא ומתן מול המעצמות כדי להגיע להסכם שיאפשר לה להמשיך בתוכנית גרעין אזרחית תחת פיקוח, כביכול, ובמקביל - להסיר את הסנקציות הכלכליות שמוטלות עליה כדי שתוכל לשקם את כלכלתה. הדיון האמיתי על מדיניותה של איראן - מעבר לתוכנית הגרעין - עומעמה מעט, וחשוב כי נזכיר מי זו בעצם איראן.


מאז עלייתו של אייתוללה חומייני לשלטון בסוף שנות ה־70, איראן היא מדינה מוסלמית קיצונית שבה נרמסות זכויות אדם תחת גלגלי משטר אסלאמי־שיעי קיצוני, שמטיפה בגלוי נגד העולם המערבי, נגד אורח חיינו, ובזה לאורח החיים הליברלי־דמוקרטי של מדינות המערב. נוסף על כך, איראן מטיפה באופן מוצהר וגלוי נגד קיומה של מדינת ישראל ואף קוראת להשמדתה.

במקביל היא תומכת, מאמנת ומחמשת באופן גלוי ארגוני טרור כמו חיזבאללה וחמאס, ולפרק זמן מסוים גם את הרשות הפלסטינית בראשות עראפת. זאת ועוד, איראן מעורבת עד צוואר במלחמות פנימיות במדינות האזור, בהן סוריה, עיראק ותימן, ומחמשת באופן ישיר וגלוי ארגונים ומשטרים במדינות אלה, שרוצחים מדי יום עשרות אזרחים תמימים.
 

היחלשותו של העולם המערבי בראשות ארה"ב, וחוסר העניין שמגלה הממשל האמריקאי באזורנו בשנים האחרונות, אפשרו לאיראן לעבור מפעילות מחתרתית לפעילות גלויה, מתוך ידיעה שהעולם יימנע מלהתערב ולהגיב.
 
במהלך שירותי עקבתי ונתקלתי לא פעם במאמצים של "כוח אל קודס" ששייך למשמרות המהפכה האיראניים להבריח נשק ותחמושת בדרך הים לארגוני הטרור הרצחניים באזורנו. די אם נזכיר את האונייה קארין איי, שאיתה ניסו האיראנים להבריח נשק לרשות הפלסטינית תחת שלטונו של עראפת; באונייה פראנקופ שניסתה להבריח נשק לחיזבאללה ובאונייה ויקטוריה שניסתה להבריח נשק לחמאס, כולל טילים מתקדמים ומאות טונות של נשק ותחמושת קטלניים שתכליתם הייתה לפגוע באזרחי ישראל. לאחרונה עצר חיל הים את האונייה קלוס סי בים האדום כשבבטנה משלוח נוסף של רקטות.

בכל האירועים האלה השקיעו האיראנים מאמץ עצום בכסף ובאמצעים כדי לחמש את ארגוני הטרור סביבנו. וכך, למרות הסנקציות שהוטלו על איראן, היא
ממשיכה לשלוח אוניות עמוסות בנשק קטלני - תוך שהיא מפרה כמעט בגלוי את הסנקציות.

מדובר, יש להדגיש, במדינת טרור שמפעילה מערך טרור עולמי בתימן, בסודאן, באריתריאה, בסוריה, בלבנון, בארגנטינה ובעוד מדינות רבות. הניסיונות הגלויים כוללים, כזכור, גם נוכחות של איראן מעורבת עד צוואר במלחמות פנימיות במדינות האזור, בהן סוריה, עיראק ותימן. זה כולל גם נוכחות של חיילים וגנרלים איראנים בגולן הסורי ובדרום לבנון, ממש על גבול ישראל חיילים וגנרלים איראנים בגולן הסורי ובדרום לבנון, ממש על גבולה של מדינת ישראל, ומהווים איום אמיתי ומיידי לביטחונה. האיום הגרעיני שעלול להתווסף לאיום הטרור שמפעילה איראן היום, והשילוב ביניהם הוא איום צבאי משמעותי על מדינת ישראל.

לפיכך, על ממשלת ישראל לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לצמצם את האיום. ראשית, באופן דיפלומטי בתמיכת מדינות נוספות, כולל מדינות ערב המתונות. (ישראל חייבת לדרוש שבהסכם המתגבש יוכנס סעיף שדן בהוצאתה של איראן ממעגל הטרור). שנית, במערכה חשאית (שעליה לא ניתן להרחיב את הדיבור) ונוסף על כך - להכין אופציה צבאית ממשית שתהיה מוכנה לפעולה.

ההסכם הקרב עם המעצמות והסרת הסנקציות יובילו לחיזוק המשטר האיראני להגברת מעורבותו הישירה באזור, עד כדי מעורבות ישירה בלחימה מול ישראל. הניסיון לצמצם את הדיון לסוגיה הגרעינית בלבד עלול להביא לטיפול חלקי ומוטעה בבעיה, ולהגביר באופן משמעותי את האיום על מדינת ישראל.

הכותב הוא אלוף במיל', מפקד חיל הים לשעבר