שעות ספורות לפני הנאום של ראש הממשלה בקונגרס, דומה שניתן כבר לערוך סיכום ביניים, עם מסקנות די דרמטיות. הגרעין האיראני עוד לא נעצר, אבל העמדה התקיפה של ממשלת ישראל, שמקלקלת את המסיבה של חובבי טהרן בוושינגטון ובאירופה, זכתה להעצמה חסרת תקדים. וכפי הנראה, למרות העימות הבוטה מול הבית הלבן, לא נגרם נזק ליחסים הכל כך חשובים עם העם האמריקאי ומחוקקיו, משתי המפלגות.



למעשה, התמונה מרתקת עוד יותר: מתנגדי נתניהו, משני צדי האוקיינוס, השקיעו אנרגיה רבה בניסיון למנוע את ההגעה של ראש הממשלה לקונגרס ובכך הפכו את הנאום לבעל חשיבות עליונה בפני עצמו.



דווקא אויביו של נתניהו, בציר אובמה-הרצוג־אמנון אברמוביץ', הם שביימו מעין סצינה מהמערבונים. דו קרב בצהרי היום ברחוב הראשי של העיירה, שאליו ביבי הפחדן לא יעז להתייצב.



אלא שהגיבור המושמץ העז והגיח לרחוב הראשי, שם זכה לסטנדינג אוביישן וראה איך יריבו אובמה ממצמץ ומחזיר את האקדח לנדן. הוא לא הצליח, בהכרח, לחסל את הגרעין האיראני, אבל בקרב המדיני, מול עולם ציני ועוין, הוא רשם הישג חשוב.
מאזן הביניים, בשלב זה: הבית הלבן שם לו למטרה למנוע את הנאום. הוא נכשל. בדרך הוא פיזר איומים וניסה לארגן החרמה של נתניהו במפלגה שלו - הדמוקרטית, ובין יהודי ארצות הברית. הוא נחל כישלון חרוץ.
ועידת איפא״ק יצאה מגדרה בתמיכה בראש ממשלת ישראל והתריסה בכך, בגלוי, נגד אובמה. וכפי שמסתמן בשעות שלפני הנאום, גם הדמוקרטים, ברובם, הצביעו ברגלים והביעו יותר ממורת רוח כלפי הנשיא שלהם. וכמובן - על התמיכה הרפובליקנית המרגשת אין טעם להרחיב.
מלכתחילה, החצר של אובמה נקטה מדיניות מכוונת של הדלפות והתבטאויות מאיימות נגד נתניהו, תוך שהיא עושה הכל כדי לחבל בסיכויי הבחירות שלו. אלא שערב הנאום, כאשר התברר שניסיונות ההפחדה כשלו, התייצב אובמה בפני סוכנות רויטרס ושינה כיוון. עכשיו הוא הפך לפייסני כלפי ישראל. הסיבה פשוטה - גם הנשיא האמריקאי מודע לתוצאות מסע הביזוי שהוא ערך לנתניהו. הסקרים העדכניים אצלו בבית טופחים בפניו: האמריקאים תומכים יותר בעמדה של נתניהו, מבקרים את יחס הנשיא שלהם לראש ממשלת ישראל, עוינים את מדיניות החוץ שלו ותומכים בישראל באחוזים גבוהים ביותר. נכון לעכשיו, הנשיא יוצא חלוש ופתטי מעימות מיותר שהוא יצר במו ידיו. הוא נתפס כמי שניסה לסתום לביבי את הפה כדי למנוע את חשיפת האמת בזירה האיראנית, אמת מביכה.
זו תמונה מדהימה שיש בה מסר מרחיק לכת כלפי העולם כולו. שוב מתברר שאנחנו, הננסים, יכולים להיות אפקטיביים גם מול הנשיא החזק מכולם, כאשר אנחנו צודקים ועומדים על שלנו.
זהו לקח חשוב במיוחד עבור המשטרים הניאו-אנטישמיים שהתגבשו באירופה. זו בשורה לא טובה לשמאל הישראלי ולמרבית העיתונות המקומית, שחותרת בגלוי נגד ראש הממשלה ושותפיו.
ולגבי בקרת הנזקים - לקראת הנאום חשפו אחשדרפני אובמה עד כמה הם עוינים ומנוכרים כלפינו, מבטן ומלידה. האיבה של הבית הלבן היא חסרת תקנה, ומה שחשוב הוא הציבור האמריקאי ושוכני הקפיטול. ואם לא נגרם כל נזק מולם, הרי שרק הרווחנו מסאגת הנאום.