יש שחושבים שהבחירות האלה הן על מחירי הדיור, הקוטג' או המילקי. אבל הבחירות האלה, כמו כל מערכת בחירות בישראל המוטרפת, הן על המשך קיומנו. "החיים עצמם", במובן הפשוט של הביטוי, במובן ההישרדותי. 



הדמיון בין מצעי המפלגות מדהים. כאילו כולן העתיקו זו מזו עם תיקונים קלים בניסוח. למשל, בכולם כמעט יש שימוש במונחים: גבולות 67' (שלא מוזכרים, במפתיע, במצע של מפלגת העבודה), חילופי שטחים וגושי התיישבות (גושים שחסרונם הורגש במצע של מרצ). כאילו זה לא מצע מדיני רציני בלי המושגים האלה. אז כשירות לציבור, כמה דקות לפני הרגע המכריע מאחורי הפרגוד, הנה לפניכם כמה מהמצעים המדיניים: 

מרצ


1. סיום הכיבוש הישראלי בפלסטין, "שתי מדינות לשני עמים". 
2. המשא ומתן בתיווך האמריקאי נכשל, ויש לעבור לתוכנית שלום אזורית כוללת.
3. קווי 67' וחילופי שטחים.
4. ירושלים היא בירת שתי המדינות, "כמרחב אורבני מאוחד וריבונות מדינית מפוצלת" (את הסעיף הזה ניסח כנראה בוגר בצלאל). 
5. הסרת המצור על עזה (את זה הם העתיקו מ"יומני היקר" של חנין זועבי. בליל הזיות מרתק שבסופו היא מתחתנת בטקס רבני עם מינוטאור. בקיצור, איזה מצור?).
6. הפסקה מיידית ללא תנאים של הבנייה בהתנחלויות ובירושלים המזרחית. "במקביל, יופסק הניצול החד־צדדי של משאבי הטבע בתחומי גבולות 67', תוך נישול הפלסטינים" (נכון. אלו אנחנו, היהודים הכובשים ששורפים פסולת רעילה, שמרעילים את המים בגלל ביוב שנשפך לנחלים, שחוצבים הרים שלמים, שמשליכים פסולת בגלל בצע כסף, שבגללם ערימות של מכוניות שחוטות מסתירות את הנוף. אנחנו באמת חייבים להפסיק עם זה).
7. קריאה למועצת הביטחון של האו"ם להכיר בפלסטין כמדינה עצמאית וחברה מלאה בעצרת הכללית ובארגונים הבינלאומיים של האו"ם (נחסוך מכם את הטרחה הנוראית בקשירת חבל התלייה שלנו. הנה, הכל כבר מוכן).
מה מצחיק? "ישראל היא מדינת העם היהודי וכל אזרחיה".  

המחנה הציוני 

1. שתי מדינות לאום דמוקרטיות לשני העמים, אשר תחיינה בשלום זו לצד זו (כבר מצחיק, כתבתם "דמוקרטיות" בטעות).
2. הגבול הסופי בין שתי המדינות ייקבע במשא ומתן תוך החלפת שטחים. גושי ההתיישבות יישארו בריבונות ישראלית, והשאר יפונו בהסדר. 
3. ירושלים, על שכונותיה היהודיות, הינה בירתה הנצחית של העם היהודי. ב"אגן הקדוש" יונהג משטר מיוחד אשר יביא לידי ביטוי את חשיבותו הבינלאומית של המקום, ואת מעמדו המרכזי עבור שלוש הדתות. המקומות הקדושים ליהודים יישארו תחת שלטון ישראלי (מי אמר בנאום ירושלים ולא קיבל? ומה קרה ל"ירושלים על שכונותיה הערביות"? להם לא מגיע? זה גזענות זה). 
4. בעיית הפליטים תבוא על פתרונה המוסכם, אך לא בהענקת זכות שיבה.
5. הרשות הפלסטינית תתחייב לשמירה על הביטחון, היציבות והשקט בשטחים שבאחריותה. מדינת ישראל לא תפנה שטחים ללא הבטחת ביטחון אזרחיה (ברור שלא! מה נראה לכם?!). 
מה מצחיק? "מפלגת העבודה תשמור על דריכות ועל זהירות בכל הנוגע להתפתחויות האזוריות ותהיה ערוכה לכל תסריט אפשרי". כן, בטח. גדודי בוז'י עם סכין בין השיניים יקרקסו את לוחמי דאע"ש בכפר סבא, שני קילומטרים מהגבול החדש. 
הליכוד
לליכוד אין מצע מדיני, רק רשימת "מה לא". 
אבל ממסמך נחום ברנע עולה שנתניהו כביכול הסכים לנסיגה לקווי 67', פתרון מוסכם בירושלים, השארת מתנחלים תחת שלטון פלסטיני, זכות שיבה על בסיס אינדיבידואלי ואחיזה פלסטינית בבקעה (ע"ע מרצ, רק קצת פחות שמאלני). 
מה מצחיק? פתאום נפתלי בנט מעריך את ברנע.

יש עתיד

1. פלסטין תהיה מדינה מפורזת. 
2. גם חמאס יפורז (ולוחמיו יצבעו לבלונד בלטינה).
3. היפרדות מהפלסטינים על ידי הקמת מדינה פלסטינית מפורזת כחלק מההסדר האזורי (תחושה שאמרו את זה פעם. נגיד בסעיף 1. לא משנה).
4. סיום הסכסוך וסוף התביעות ההדדיות. 
5. במהלך המשא ומתן: הקפאת הבנייה מחוץ לגושים, למעט התחשבות בגידול הטבעי ביישובים הקיימים (נתניהו עושה את זה גם בלי משא ומתן, תרגישו נוח).
6. 67', גושי התיישבות, חילופי שטחים. 
7. פליטים רק בפלסטין. 
8. ירושלים לא תחולק. 
9. הפסקה מוחלטת של ההסתה נגד ישראל במערכת החינוך הפלסטינית תהיה חלק מכל הסכם עתידי (פלסטין עוברת ללמידה משמעותית או האני הוא האחר?).
10. המלחמה בטרור תימשך בכל עת ובלי שום קשר למשא ומתן (גם הטרור יימשך, אגב, בלי קשר לכלום).
מה מצחיק? "הסדר אזורי שיהיה כרוך בפינוי התנחלויות קטנות ומבודדות יביא לחיסכון תקציבי ניכר". נכון, ע"ע השגשוג הכלכלי המטורף של ישראל מאז ההתנתקות. ממש עשר שנים של עושר. 
כולנו 
מספרת במצע שלה על השינויים העוברים על המזרח התיכון ועל כישלון המשא ומתן לשלום עם הפלסטינים עד היום. "לאור זאת, תפעל מפלגת כולנו לגבש תוכנית חלופית להתנהלותה הנוכחית על מנת לקדם את האינטרסים האסטרטגיים שלה ולקחת אחריות על עתידה המדיני". או במילים אחרות, טרם הספקנו להמציא שקר כלשהו כמו שאר המפלגות, חבל לא העתקנו ממרצ כמו כולם. 
מה מצחיק? שזה לא משנה שאין לכולנו מצע. בעיקר לא לכחלון, ובעיקר לא למצביעים שלו. 

יחד

למפלגת יחד אין חזון מדיני. יש כלכלי, חברתי, תחבורה (כך במקור), זכויות, ואיכות הסביבה (למה לטרוח?) 
מה מצחיק? מפלגת יחד תפעל נגד "מפעלים הגורמים לזיהום אוויר וריחות חריפים סמוך לשכונות מגורים". ריחות חריפים, כן זה נורא. זכות השיבה, פצצה איראנית בדרך לישראל, דאע"ש על טנדרים, דרעי, זהבה רוקדת, חמאס חופרים מנהרות, חיזבאללה חופרים מנהרות, זהבה חופרת, כל זה בסדר. לא התייחסתם במילה. אבל ריחות חריפים, נכון, צריך לתת על זה את הדעת. 
הבית היהודי
1. החלת הריבונות הישראלית על שטחי C ואזרוח 50 אלף הערבים החיים בהם. 
2. אוטונומיה מלאה עם רצף תחבורתי בשטחים שבשליטת הרשות הפלסטינית.
3. זכות שיבה - נייט!
4. מטרייה ביטחונית ישראלית מלאה על כל שטחי יו"ש.
5. תיקון לסעיף 2. לא יהיה מעבר תחבורתי או "מעבר בטוח" בין יו"ש לעזה. 
6. השקעה כלכלית מסיבית בדו־קיום בפועל של ישראלים וערבים בשטח.  
מה מצחיק? הסעיף האחרון. לא כל כך ברור לי מה הקשר, אבל סבבה. לא יזיק שפעם אחת מה שאומרים עלינו יהיה נכון ושכסף באמת יזרום לשטחים.