יומיים אחרי שהצהיר שבמשמרת שלו לא תוקם מדינה פלסטינית, נבהל אתמול (חמישי) ראש הממשלה נתניהו מהמסרים הקשים שהושמעו בעניין בבית הלבן, זימן ללשכתו צוותי טלוויזיה אמריקאים ומיהר להצהיר כי מעולם לא חזר בו מנאום בר-אילן וכי הוא תומך בפתרון שתי המדינות.

אבל הבעיות הקשות שאיתן הוא אמור להתמודד מול הממשל האמריקאי והקהילייה הבינלאומית, נמצאות כרגע בעדיפות שנייה. נתניהו צריך להרכיב ממשלה, ובניגוד לרושם הראשוני, תהליך הקמת הקואליציה הצפוי לו לא יהיה קל. ליברמן דורש את תיק הביטחון, גם בנט חותר לשם (אבל יסתפק גם בתיק החוץ). בליכוד התנגדות רחבה למסירת כל התיקים החשובים לשותפות קואליציוניות (האוצר הולך לכחלון), מה שלא יותיר לבכירי המפלגה, שזכתה ברוב מוחץ בבחירות, תיקים חשובים.
במוקד נמצא משה כחלון. ״אני לא מתכוון להיות שר אוצר בכל מחיר״, אמר אתמול כחלון בשיחות סגורות. ״אני מתכוון לבדוק אם אוכל לעבוד ולהעביר את הרפורמות. אם לא, אז לא צריך״. כחלון הוא פוליטיקאי משופשף והוא מודע לעובדה שנתניהו מכין לו מלכודת בתיק האוצר, כפי שעשה לפניו ליאיר לפיד. כחלון מתכוון לדרוש מנתניהו התחייבות מפורטת בכתב ליישום שורת רפורמות, כולל תאריכים אחרונים לביצוע. הוא מתכוון לדרוש להחזיק בתיק האוצר גם את מינהל הרישום (שנמצא במשרד הפנים), ועדות התחבורה ומוסדות רגולטוריים שונים, שיאפשרו לו לטפל בבועת הנדל״ן ביעילות.

כחלון דוחה, בינתיים, את הצעתו של אביגדור ליברמן להליכה משותפת לנתניהו בבלוק פוליטי מאוחד. ליברמן מציע לאחד את כולנו ואת ישראל ביתנו לגוש של 16 מנדטים, שיאפשר מנוף לחץ יעיל יותר על ראש הממשלה. כחלון לא מתלהב. הוא בקשר טוב עם ליברמן לאורך כל הדרך, אבל סבור שאיחודים מוקדמים לא ישרתו את המטרה.

ליברמן, לעומתו, יודע שאם יבוא יחד עם כחלון, משתפרים סיכוייו לקבל את תיק הביטחון. מקורבי ליברמן אמרו אתמול שגם הוא לא מתכוון לרוץ לקואליציה. לא טוב, לא כסף, אמר אחד מהם, איווט יישב בשמחה באופוזיציה, זה לא מפחיד אותו. כחלון וליברמן, כמו בנט ודרעי, סוחבים בטן מלאה על נתניהו, שפלש לקהל המצביעים שלהם בימים האחרונים של הקמפיין ו״שתה״ מתוכו מנדטים רבים. צפוי מו״מ קואליציוני מפרך.
נפתלי בנט כבר שוחח בטלפון עם כחלון וביקש ממנו סיוע לקבלת תיק הביטחון. גם בנט יודע שלא יהיה קל לחלץ את התיק הזה מהליכוד. משה (בוגי) יעלון אינו מתכוון לוותר עליו ללא קרב. כוחו הפוליטי המוחלש של בנט גורם לו לנסות לארגן לעצמו ״ברית אחים״ דוגמת זו שהייתה לו עם לפיד ובזכותה נדחק לממשלת נתניהו הקודמת.
ובינתיים, בצד השני, לא מאבד יצחק הרצוג תקווה. הוא בקשר רצוף עם כחלון. הוא מציע לכחלון מה שירצה תמורת הצטרפות, כולל רוטציה (!!!). על הנייר, הרצוג יכול להרכיב קואליציה (לפיד, כחלון, ליברמן והחרדים נותנים לו 64 מנדטים). כן, הוא יודע שזה סוג של ״תרגיל מסריח״, אבל העובדה שאפשרות כזו קיימת על הנייר, ומדברים עליה (בעיקר הרצוג עם השותפים הפוטנציאליים), עלולה לייקר מאוד את הקמת הקואליציה של נתניהו. כמעט כל השותפים הקואליציוניים הללו היו מעדיפים את הרצוג כראש ממשלה על פניו של נתניהו, אבל הם לא ירשו לעצמם לבגוד ברצון הבוחר וללכת באמת על האופציה. זה לא יפריע להם, כמובן, להשתמש בה כמנוף פוליטי.