שיגור משלחת הבכירים לפאריז במטרה לחזק את ההסתייגות של צרפת מתוכן ההסכם עם איראן הוא צעד פזיז ומשגה. מי שהגה ויזם את שיגור המשלחת לא הכין מראש את שיעורי הבית כראוי.



אפשר להבין את ההיגיון שברעיון לנצל את העמדה הצרפתית המצטיירת לפחות כלפי חוץ כמסתייגת מהנכונות האמריקאית לוויתורים ומנוגדת לשאיפת מזכיר המדינה ג'ון קרי להגיע להסכם עד לתאריך היעד שהוא סוף החודש.



אולם לפי מקורות מהימנים בניו יורק, ההסתייגות של הנציגים הצרפתיים מאחדים מסעיפי ההסכם הנידונים במו"מ עם איראן בשיחות בשווייץ איננה מבטאת התנגדות מהותית ומשמעותית להסכם.



לדברי המקורות, העמדה הצרפתית היא יותר העמדת פנים מאשר אמיתית. צרפת לא אוהבת את מעמד הבכורה של ארה"ב במו"מ עם איראן ואת עמדת ההשפעה ששר החוץ ג'ון קרי מיצב את עצמו במאמצים להשיג הסכם. הצרפתים מבקשים להוכיח כי הם גורם מרכזי ומשפיע לא פחות מארה"ב בקידום הסכם.



צרפת אף פעם לא אהבה את דפוסי המעורבות האמריקאית בזירה הבינלאומית ולא סבלה את אופן פעילותה הדיפלומטית של וושינגטון שמדגישה תמיד את מרכזיותה של ארה"ב בניסיונות ומאמצים לפתרון משברים.



המו"מ עם איראן העניק לפריז הזדמנות להפגין את נוכחותה כגורם משפיע במו"מ עם איראן.



הזריזות הישראלית לשלוח צוות בכירים לשיחות בפריז היתה שגויה ולא תניב חיזוק משמעותי להתנגדות ראש הממשלה להסכם עם איראן. בירושלים לא


הביאו בחשבון שבסופו של יום, הצרפתים יקשיבו יותר לארה"ב מאשר לישראל.



ביום שישי האחרון התקיימה שיחה ארוכה בין הנשיא ברק אובמה לנשיא צרפת פרנסואה הולנד. לפי דובר הבית הלבן, הנשיא אובמה הבהיר לנשיא צרפת את "המחויבות האמריקאית להגיע להסכם כולל ולטווח ארוך שמתייחס באופן מלא ומודגש לדאגות הקהילה הבינלאומית".



גם הניו יורק טיימס, בדיווח על השיחות עם איראן שפורסם אתמול, מצטט פרשנים אמריקאים שאת זהותם העיתון לא מציין שגורסים שהסתייגותה של צרפת היא "יותר הצגה מאשר משהו אמתי ומוצק". לדברי העיתון, "המוטיבציה של צרפת היא להפריך את הרושם שארה"ב היא הנושא ונותן העיקרי". מלבד זאת, הצרפתים מבקשים להוכיח לארצות המפרץ הפרסי, שהן רוכשות נשק, שצרפת נוקטת עמדה עצמאית במו"מ עם איראן.



בדיווח נפרד מגלה הניו יורק טיימס שגם אחרי שיושג וייחתם הסכם בין איראן למעצמות - קרוב לוודאי שתימשך המלחמה החשאית מצד ארה"ב וישראל שמטרתה לחבל ולפגוע בתוכנית הגרעין של איראן.



העיתון מספר כי ההסבר הרשמי שנותן הממשל לנכונות איראן להגיע להסכם הוא שאיפת טהרן לסלק את הסנקציות נגדה.



אבל קיים עוד הסבר שבכירים בממשל מציינים בשיחות פרטיות והוא, שהסכמת איראן לוויתורים היא תוצאה של פעולות החבלה במתקני הגרעין של איראן שבוצעו בשנים האחרונות על ידי ארה"ב וישראל כולל ההתנקשויות בחיי מדענים איראניים.



המלחמה החשאית נגד תכנית הגרעין של איראן לא הועלתה בשיחות ובמגעים. האם הצלחת המו"מ תגרום להפסקת המלחמה החשאית והמקיפה שהתנהלה נגד תכנית הגרעין על ידי ארה"ב, ישראל וארצות אירופיות? שואל העיתון ומצטט בכיר בממשל שהשיב "כפי הנראה שלא".