הבחירות מאחורינו, מסביב התפתחויות אסטרטגיות דרמטיות, אבל שווה גם להצביע על תופעה הנוגעת לדמוקרטיה הישראלית - התאגדות "מפקדים למען ביטחון ישראל", שהייתה חלק בלתי נפרד מהתלכדות התנועות החוץ־מפלגתיות תחת הססמה "רק לא ביבי".



בתחילת דרכה, עוד בטרם החל מסע הבחירות, דגלה התאגדות הגנרלים בקריאה להסדר אזורי. היא הדגישה שאינה נגד ראש הממשלה וכי היוזמה הערבית, כפי שהיא, לא מקובלת עליה. תמכתי בכך ואף כתבתי בנושא. רק שבהדרגה הבחנתי כי ההתאגדות הופכת לכלי פוליטי הפועל בראש חוצות להחלפת ראש הממשלה, הרחק ממטרת הקמתה הראשונית.



אני מלא בושה וגם חרדה. התביישתי בקצינים במילואים שאני מכיר ומוקיר שהפכו לחומר תעמולתי זול בידי פרסומאים ויחצ"נים. על חצאי עמודים, לפעמים על גבי עמודים שלמים, צבעוניים, באמצעי התקשורת, אנו מביטים בפניהם של קצינים בכירים כשלידם כתוביות הקובעות "עובדות". למשל, "תחת נתניהו ירושלים לא בטוחה ומחולקת בפועל"; "תחת נתניהו חמאס מתחזק, ממשיך להתחמש ולחפור מנהרות"; "תחת ביבי חיזבאללה ממשיך להתעצם וכבר פותח חזית שנייה בגולן". אני מוכן לחתום שאלה לא דברי הקצינים.
 

קשה להאמין שהם הוציאו מפיהם דברי תעמולה כאלה זולים. ברוח התעמולה הזאת הייתי מוסיף עוד כמה "עובדות". כמו "תחת ביבי גדלה האוכלוסייה בלבנון"; "תחת ביבי חמאס מחנך את ילדיו לשנאת ישראל". ודבר מעניין ומצחיק: כל הקצינים משתמשים במילים "תחת ביבי". אין כוונתם לאחוריים שלו, אלא להגיד שבזמן כהונת ביבי קרה כך וכך (וכמובן שהוא אשם בכך).

אבל השימוש האחיד במילה "תחת" יכול בהחלט להיות מובן כאילו בזמן שלטון ביבי חיזבאללה הצליח להתעצם. אכן, טעויות של פרסומאים. אני לא מכיר מדינה דמוקרטית שבה התארגנו גנרלים על מנת להפיל ראש ממשלה, שאחראי על הגופים הביטחוניים שמהם באו.
 
לא היה כדבר הזה. בסוף שנות השמונים נוסדה תנועת "שלום וביטחון". היא כללה הרבה מאוד גנרלים וקולונלים ואף בעלי דרגות נמוכות יותר. אך היו בתוכה גם הרבה אזרחים מעולם האקדמיה והעסקים. צביונה היה שמאל לאומי מתון. היא יצאה בתוכנית מדינית משלה, ובהרבה מקרים התנגדה למדיניות ממשלות הליכוד. היא מעולם לא השתתפה במסעות הבחירות.

מעולם לא קראה להפיל את ראש הממשלה. לא כך הפעם. איש ביטחון בכיר לשעבר אמר לי בערך כך: "נכון שאין דבר כזה בעולם, אבל בשום מקום בעולם ראש ממשלה לא מוביל את הטיטניק לעבר הקרחון". עניתי לו: "בשביל זה יש מפלגות פוליטיות במדינה דמוקרטית". קדימה, יצטרפו הגנרלים למפלגות.
 
הדבר החמור ביותר הוא שנקבע כאן תקדים מסוכן. מחר תתארגן קבוצה אחרת של קצינים בכירים, נגיד מהימין. היא תגייס כסף ותקרא להפלת ראש הממשלה מהשמאל או המרכז. טוב היו עושים מקימי "מפקדים למען ביטחון" אילו היו מפרקים את היוזמה.