בתחילת חודש ינואר החליט ראש הממשלה להקפיא את כספי המסים המיועדים לרשות הפלסטינית. היה זה בראשית מערכת הבחירות, לאחר שבסוף דצמבר הודיע אבו מאזן על הצטרפות לבית הדין הבינלאומי בהאג, ועל כך שהפלסטינים יגישו נגד ישראל תביעות על פשעי מלחמה.
בתגובה התקבלה החלטת ההקפאה וממשרד ראש הממשלה נמסר שמדובר בצעד ראשון בלבד. ״התגובה המשמעותית והרחבה יותר תגיע בהמשך״, הוצהר. ״ישראל לא תעבור לסדר היום״ על כך.
ואכן, בשבוע שעבר, ימים ספורים לאחר שמצביעי הימין התגייסו בהמוניהם למען נתניהו מכיוון שזה שבר חזק ימינה, הגיעה התגובה המשמעותית והרחבה המובטחת. נתניהו התקפל והורה לשחרר את הכספים לפלסטינים. מלשכת נתניהו מלמלו משהו על כך שראש הממשלה קיבל את המלצת גורמי הביטחון והחליט להעביר את הכספים כי ״בראייה כוללת של האינטרסים הישראליים בעת הזאת, נדרש לפעול באחריות ובשיקול דעת״.

כך, עשרה ימים אחרי הכרעת הבוחר, התנהלות נתניהו כבר מאששת את מרבית ההאשמות שהוטחו בו במהלך מערכת הבחירות. כבר עכשיו נתניהו מפר בבוטות את ההתחייבויות לבוחרים. ימים ספורים אחרי שסחף ניצחון מקולות הימין האידיאולוגי, אחרי שהתחפש לנפתלי בנט ב', הוא כבר חזר לסודר. יום אחרי הבחירות הוא כבר שינה, באופן מגומגם, את ההתחייבות שהעניק יומיים לפני הבחירות, שלא תוקם מדינה פלסטינית. חלפו כמה ימים והתברר שגם עצירת כספי המסים הייתה לא יותר מספין של קלפיות.
מדובר במהלך חמור מארד. כי אם באמת האחריות ושיקול הדעת מחייבים לשחרר את הכספים, מדוע עצרו אותם מלכתחילה? האם העצירה עצמה לא נבעה מחוסר אחריות ושיקול דעת, או שבינתיים השתנה המזרח התיכון מקצה לקצה? ראם, כפי שהצהיר נתניהר בתחילת ינואר, ישראל לא תעבור לסדר היום על הפנייה הפלסטינית להאג, רזר רק התגובה הראשונה, אז איפה היא אותה תגובה?
ראם אכן גורמי הביטחון המליצו לשחרר את הכספים, למה לא התקבלה ההמלצה שלהם מלכתחילה? ראם המהלך הפלסטיני כל כך חמור, אז אולי לא צריך לקבל עמדה של צמרת הצבא, שמחפשת שקט תעשייתי רגעי ומפקידה את התמונה האסטרטגית הגדולה?
האמת היא שהמהלך הנוכחי של נתניהר הוא המשך ישיר להתנהלותו ברוב שנות של-טרנר. הוא פשוט מפחד לשלוט בדרכו. אכן, כפי שהוצהר בתחילת ינואר, ההתנהלות
הפלסטינית מולנו מגלמת שבירת לוחות ופוסלת כל דיאלוג. מדובר בהפרה יסודית של הסכמי אוסלו, אחת מני אין סוף, והיא הכרזת מלחמה מדינית נגד ישראל. היא מחייבת להיאבק בפלסטינים בכל הכרח. בין היתר פנייה לארצות הברית ולבית המחוקקים בוושינגטון, ובקשה גם מהם לסגור את הברזים של הרשות העוינת הזר. אבל אף על פי שהפלסטינים מיצ-בר את עצמם כאויב, נתניהר חזר לסודר - מדבר גבוהה ועושה כלום.
ואגב, הכספים המדוברים הם בכלל לא כספים של הפלסטינים, אלא תרצד של הסכמי פריז שהופרו על ידי רמאללה כבר אינספור פעמים. הסכמים שהיה צריך להודיע על ביטולם מזמן.
כפי שהדברים נראים עכשיו, שרב מתברר שהרבה מצביעי ימין נפלו בפח שטמן להם נתניהו. עתה רק נותר להמתין ולראות מתי תוקם כבר ממשלת האחדות עם הדצרג ולבני. אחרי הכל - משרת שדת המשפטים והממונה על המשא רמתן עם הפלסטינים עדיין מיותמת.