ח״כ שלי יחימוביץ' נכנסה ביום ההשבעה למליאה בג׳ינס ובחולצת כפתורים רגילה ובלטה בפשטותה. היא תפסה את הכיסא שלה בשורה הראשונה של מפלגת העבודה, לא רחוק מיצחק הרצוג. משני צדיה של יחימוביץ׳ התיישבו ציפי לבני וסתיו שפיר. למעלה, ביציע העיתונאים, אפשר היה להבחין במחזה הנדיר, עדיין נדיר. אפילו עם מספר שיא של נשים בכנסת, 29, שלוש נשים בצמרת זה מראה לא שגרתי.



הסטת המבט עוד קצת לתוך המליאה, וגם במרצ חידוש: שלוש חברות כנסת מתוך החמישה. ובהן זהבה גלאון, האישה היחידה כיום בראשות מפלגה. כמה משמח לכתוב זאת: אישה בראשות מפלגה כבר אינה חידוש, אלא אם מדובר בימין הישראלי, שם עדיין משתרכים מאחור בכל הנוגע לקידום נשים.



הפערים בין ימין ושמאל יהיו ברורים גם במבנה הממשלה. במפלגות האופוזיציה הפוטנציאליות 16 נשים (מתוך 53) ובמפלגות הקואליציה המתגבשת 13 נשים (מתוך 67).



נשים באופוזיציה, גברים בקואליציה. כך נדמה שהולכת להיראות הכנסת החדשה. כמובן שהדבר אינו מוחלט, אך העובדה שהבית היהודי נחתה לתוך הכנסת ה־20 עם נבחרת ציבור אחת בלבד, וכי יש חסימה מוחלטת בפני נשים בש״ס וביהדות התורה, מעלות את החשש שמפלגות הקואליציה יהיו לא רק חלשות בייצוג, אלא בעיקר חלשות במהות המגדר.



ראוי לציין לטובה את מפלגת הליכוד, אשר בזכות מספר המושבים שבהם זכתה הכניסה לכנסת שש נשים. זו אולי הפעם הראשונה בתולדות המפלגה המאוד גברית הזו שיש לה כל כך הרבה חברות כנסת. כל הליכודניקיות, אגב, ממוצא מזרחי (אבל זה עניין לטור שלם אחר).



בפתח הכנסת ה-20, הנושא המגדרי מטריד. אומנם יש עלייה בייצוג במפלגות מסוימות, אך הבידול הזה, בין ההרכב הדתי של הממשלה ושאר הכנסת, מעלה חשש שלא יהיה מי שיעמוד על המשמר בנושא גיוס נשים לצה״ל, מינוי נשים בוועדה למינוי דיינים, ולבטח בנושא מימון מפלגות, שם לחברות הכנסת לדורותיהן, ימין או שמאל, הייתה עמדה ברורה. מפלגות לגברים בלבד זכאיות ליהנות בסכומים מופחתים מהכסף הציבורי של משלמי המסים. הצעות חוק מהסוג הזה הונחו במשך 30 שנים ומעולם לא עברו. מדוע? כי ש״ס ויהדות התורה.



ומה עוד מעלה חשש? פעם נוספת ממשלה עם מעט מאוד נשים. בליכוד לא מדברים על קידום מובהק של שלוש הפוליטיקאיות שלהן, גמליאל, רגב וחוטובלי, אלא רק של אחת על חשבון האחרת. כאילו הן צריכות לחלוק איזה תקציב. איזו נראות של חייבים למנות אישה אחת או שתיים בלבד. מדוע לא כולן? ומה יהיה בקבינט המדיני-ביטחוני? עם מיעוט נשים בממשלה, אופתע אם תהיה בו אפילו אישה אחת.