מרבית בני האדם יש חולשות כאלו או אחרות. יש כאלה שאוהבים כסף ויש כאלה שכרוכים אחרי נשים.



יש הנמשכים אחרי הספורט ותרבות הגוף ויש, להבדיל, המכורים לאלכוהול או לסמים. ויש גם חולשות אחרות. למשל, כותב שורות אלה סובל מתאווה בלתי נשלטת לשטרודל תפוחי עץ וינאי עם הרים של קצפת. ואולם החולשה החזקה מכולם היא לדעתי תאוות הכבוד והקנאה. מעטים הם אלה שאינם נגועים בה. לא בכדי הזהירו חז״ל: ״הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם (אבות, ד' כ״ח)״.



מניסיוני בשירות הציבורי למדתי שכבוד חשוב למשרתי הציבור הרבה יותר מכסף. אם אינך יכול להעלות את משכורתו של העובד, תן לו תואר מרשים יותר, שימצא חן בעיניו, והוא יהיה שמח בחלקו.



לשמחתנו, במדינת ישראל הרוב המכריע של הפוליטיקאים הם ישרי דרך ואינם נגועים בשחיתות, מינית או כספית. לעומת זאת, תאוות הכבוד - כמו גם הקנאה - הן תכונות אנושיות טבעיות. גם כמה מחכמינו הקדמונים, על אף אזהרתם, לא היו בעצמם משוחררים מחולשות בסיסיות אלו, כפי שיודע כל מי שלמד תלמוד. גם בימינו, רבנים דגולים המקפידים על קלה כחמורה מתעלמים לגמרי מדברים אלה של חז״ל. קל וחומר פוליטיקאים שכבודם וקנאתם הם אמנותם ולעתים גם אמונתם.



ראש הממשלה צריך לחשוב על זה בבואו להרכיב ממשלה. אין כמו מעט כבוד כדי ליצור דבק חזק והרמוניה בין מרכיבי הממשלה. ואין כמו קנאה כדי לסכן אותה. אל תשתעשע בהרהורים על ממשלת אחדות עם המחנה הציוני. ממשלה כזו תתפרק תוך זמן קצר. יש לך פוטנציאל להרכבת ממשלה יציבה שעשויה להשלים קדנציה מלאה. אל תחמיץ אותה. פוליטיקה ופסיכולוגיה כרוכות זו בזו.



לאור האמור, אל תהסס להרחיב את הממשלה במספר שרים נוספים. אומנם תהיה ביקורת ציבורית, אבל היא לא אמורה להרתיע אותך. הביקורת תישכח מהר. ההוצאה הציבורית על לשכות השרים היא זניחה יחסית לעומת התועלת הרבה שתפיק מהתואר ״שר״ שיינתן לאותם חברי כנסת שאתה חפץ ביקרם או שאתה חושש מהם. אתה לא צריך חברי כנסת מתוסכלים שימררו את חייך. תן לשרים הנוספים תחומי פעולה. הם עשויים גם להביא תועלת ולפתור לך בעיות שאינן בתחום הסמכות הפורמלי של משרדי הממשלה.



תן למשה כחלון להצליח. הצלחתו תהיה בסופו של דבר גם הצלחתך. הוא צודק בדרישותיו. אי אפשר לנסות ולהוריד את מחירי הדיור בלי מנהל התכנון במשרד הפנים ובלי רשות מקרקעי ישראל.



תן לאריה דרעי פיצוי בתחום אחר. כמי שהיה בעצמו שר אוצר מצליח, מי כמוך יודע כמה חשוב הגיבוי של ראש הממשלה. ללא גיבוי כזה, היית מתקשה בזמנו לחלץ את המשק מהמשבר שבו היה שרוי. שר אוצר מתוסכל הוא פצצה מתקתקת, מתכונת כמעט בטוחה להתפרקות הממשלה. במיוחד אם ברשותו עשרה מנדטים. אל תניח לכך לקרות.



אדוני ראש הממשלה, תהיה פסיכולוג טוב ותוכל להרכיב ממשלה יציבה ללא קושי. 



הכותב כיהן בעבר כמזכיר הממשלה וכנציב שירות המדינה