עד שנכנס ברק אובמה לבית הלבן, התמיכה בישראל הייתה סוגיה על-מפלגתית. דמוקרטים ורפובליקנים, ימנים ושמאלנים, כולם היו מאוחדים בתמיכתם בישראל. מאז שנכנס לתפקיד, נשיא ארצות הברית פועל ללא הפסקה להפוך את התמיכה בישראל לסוגיה מפלגתית שנויה במחלוקת, שבה התמיכה בישראל נתפסת כעמדה של הימין בלבד.



הוכחה מדאיגה להצלחת מאמציו של אובמה קיבלנו ביום רביעי השבוע. ארגון הגג של חברי המפלגה הדמוקרטית היהודיים, המועצה הלאומית של יהודים דמוקרטים, הוציא הודעה מדהימה לתקשורת שבה גינה הארגון את המועמד הרפובליקני הטרי, סנטור מרקו רוביו, בגין תמיכתו בישראל.
 
חטאו של רוביו היה ניסיונו להתנות את הסרת הסנקציות האמריקניות נגד איראן, בהכרה איראנית בזכות הקיום של ישראל. לדברי היהודים הדמוקרטים, למעשהו של רוביו, "אין כל תכלית זולת הכוונה לערוך פוליטיזציה של יחסי ארצות הברית-ישראל, בזמן שהמדינה היהודית זקוקה לתמיכה איתנה מאיתנו". 
 

לפני שנברר מה בעצם קורה כאן, חשוב לנתח את אמירתם של הדמוקרטים היהודים. ראשית, מבחינתה של ישראל, העמדה של רוביו נמצאת בקונצנזוס. כפי שכתב לאחרונה עורך עיתון הארץ, אלוף בן, דרישת נתניהו כי איראן תכיר בזכות הקיום של ישראל טרם יוסרו הסנקציות, כאילו נלקחה מניירות העמדה של המחנה הציוני במהלך הבחירות. בעניין זה אין מחלוקת בישראל: כל עוד איראן מבקשת להשמיד את ישראל, ברור לכולם שאסור שהיא תשיג נשק גרעיני.
 
מבחינת ארצות הברית, עמדתו של רוביו גם כן לא הייתה אמורה להיות שנויה במחלוקת. הרי אובמה חוזר ואומר, מאז שנכנס לתפקיד, כי הוא מחויב לביטחון ישראל. רק לפני שבוע חצי הוא אמר לעיתונאי טום פרידמן שאם ישראל תיחלש במהלך הנשיאות שלו, הוא יראה בכך כישלון אישי. העמדה של רוביו פשוטה: אם ארצות הברית תרכך את עמדתה כלפי איראן ותוכנית הגרעין שלה, בזמן שאיראן ממשיכה לקרוא להשמדת ישראל, אזי ארצות הברית נותנת לגיטימציה ואפילו יד לחיסול ישראל.
 
במצב של תמיכה דו-מפלגתית בישראל, עמדת רוביו, כמו גם עמדת המחנה הציוני, הייתה צריכה להיות מובנת מאליה. על כן משמעות ההודעה לתקשורת של ארגון הגג של הדמוקרטים היהודים היא כי הם – כמו גם מפלגתם – כבר אינם תומכים בישראל. מבחינתם הקונצנזוס הוא איפה שהם עומדים. מבחינתם להיות פרו-ישראלי משמעותו לאפשר לאיראן להשיג יכולת גרעינית צבאית מבלי לאלץ אותה להכיר בישראל. במילים אחרות, עבורם להיות פרו-ישראלי הוא להיות אנטי ישראלי. והדרך היחידה למנוע "פוליטיזציה" של סוגיית ישראל, היא שהרפובליקנים יצטרפו לדמוקרטים בעמדות האנטי-ישראליות שלהם.
 
ארגון הגג של היהודים הדמוקרטים הוציא את ההודעה שלו בזמן רגיש עבור אובמה. המטרה המרכזית שלו בימים אלו היא להגיע להסכם עם איראן עד ה-30 ליוני. לצורך כך הוא ככל הנראה הגיע למסקנה שהוא צריך שקט מהיהודים באמריקה. בנוסף, יש לו את הילרי קלינטון על הכתף עם הכוונה שלה להחליף אותו כמנהיג המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות, שייערכו בעוד שנה ושבעה חודשים.
 

גונה ע"י היהודים הדמוקרטים, סנטור מרקו רוביו. צילום: רויטרס
 
נראה כי לאחרונה אובמה הגיע למסקנה שהוא הגזים עם הפגנת הבוז שהוא רוכש לקהילה היהודית האמריקאית. הבוז שלו נחשף לעיני כל מיד לאחר שסוכם הסכם המסגרת עם איראן. או אז, במקום לקרוא למנהיגים היהודים לשבת איתו לתדרוך בבית הלבן, כפי שהיה נהוג עד כה, או לפחות לשלוח את מזכיר המדינה ג'ון קרי או את היועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס; שלח אובמה לפגישה את היועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא ג'ו ביידן, קולין קאהל. 
 
קאהל הוא לא רק זוטר יחסית, אלא גם ידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות. היה זה קאהל שהוציא את התמיכה בירושלים מאוחדת ממצע הבחירות של המפלגה הדמוקרטית. היה זה קאהל שאמר לראשונה כי עמדת הממשל היא לא למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, אלא להכיל את היכולת הגרעינית של איראן.

2.5 מיליארד דולר

אולי אובמה קיבל תלונות על ההשפלה מיותר מגורם אחד; אולי הסקרים האחרונים שהראו כי התמיכה היהודית באובמה הגיעה לשפל של 50 אחוזים, גרמו לו להחליט לשנות מהלכים. מה שלא היה, שבוע לאחר סיכום הסכם המסגרת עם איראן, אובמה קרא לפרידמן וסיפר לו על אהבתו לישראל ולעם היהודי, והשבוע הוא קיים שתי פגישות עם מנהיגים יהודיים.
 
המטרה של הפגישה הראשונה - אשר התקיימה עם מנהיגים של הארגונים המסורתיים, כגון הליגה נגד השמצה והקונגרס היהודי העולמי - הייתה לשכנע אותם שלא לבקר בפומבי את המדיניות שלו כלפי איראן. על פי המדווח הפגישה הייתה "מדכאת" ו"קשה," אם כי מוצלחת לפי התוצאות בשטח. אובמה דיבר על אהבתו לישראל ועל הפגיעה העמוקה שהוא ספג מהמתקפות נגדו, שלפיהן הוא פוגע בישראל ועוין לה. היהודים מצדם הקשיבו קשב רב, ולאחר הפגישה לא יצאו בהצהרות נגד הנשיא.
 
מטרת הפגישה השנייה עם יהודים שמאלניים, הייתה לגייס תמיכה פעילה במדיניות האנטי-ישראלית של אובמה, הן במישור האיראני והן במישור הפלסטיני. השתתפו בפגישה זו, בין היתר, הישראלי לשעבר חיים סבן, ראשי איפא"ק לשעבר, שמזוהים עם השמאל, וחברי הארגון היהודי האנטי-ישראלי ג'יי סטריט. ג'יי סטריט, שמציג עצמו כארגון שמקדם את השלום בין ישראל לבין הפלסטינים, פועל ללא לאות לצמצום התמיכה בישראל ולהפיכתה לשנויה במחלוקת בראש ובראשונה בקרב יהודי ארצות הברית. 
 
על פי המדווח בעיתון היהודי "אלגמיינר", פגישה זאת הייתה לבבית הרבה יותר מהפגישה הראשונה. המשתתפים לא רק תמכו בעמדת אובמה כלפי איראן ונגד ישראל. חלקם אף הלכו צעד קדימה וביקשו מהנשיא להסיר את התמיכה של ארצות הברית מישראל באו"ם. אחד המשתתפים אמר לאובמה כי, "אם אתה מחליט לצאת נגד ישראל באו"ם, תיתן לנו הודעה מראש כדי שנכין עבורך את השטח בקהילה היהודית". 
 
לנוכח שתיקת ההנהגה המרכזית בעקבות הפגישה שלהם, ולאור ההודעה לתקשורת של ארגון היהודים הדמוקרטים, נראה כי אובמה הצליח לנטרל את הקהילה היהודית לפחות לעת עתה. כאמור, השקט הזה חשוב לאובמה לא רק כדי להבטיח את הצלחת המהלכים שלו לטובת איראן, אלא גם כדי לנטרל את קלינטון.


הצליח לנטרל את הקהילה היהודית ואת קלינטון, ברק אובמה. צילום: רויטרס
ביום ראשון, במקביל להודעתה על כניסתה למרוץ לנשיאות, חשפה קלינטון את נקודת התורפה שלה: על מנת להגיע לבית הלבן היא צריכה לגייס 2.5 מיליארד דולר. סכום דמיוני שעל מנת להשיגו צריכה קלינטון לגייס כספים מתורמים יהודים רבים.
 
יכולתו של אובמה להמשיך לשמור על תמיכת מחצית מהיהודים האמריקאים, גם כאשר מדיניות החוץ שלו הינה אנטי-ישראלית באופן מובהק, מבהירה שישראל איננה חשובה להם. היטיבה להסביר זאת הפעילה היהודייה הדמוקרטית ברברה גולדמן, בראיון שנתנה השבוע לסוכנות הידיעות היהודית JTA. "כאשר אתה מסתכל על הסקרים ומדבר עם חברי הקהילה היהודית על הנושאים החשובים ביותר, ישראל איננה שם", אמרה. 

מרחב התמרון 

עד כה קלינטון, שכיהנה כמזכירת המדינה בארבע השנים הראשונות של ממשל אובמה, משתדלת למעט בדיבורים על יחסי החוץ של הבוס שלה לשעבר. בנושא המשבר ביחסי הממשל עם ישראל היא הסתפקה במתן אישור למלקולם הונליין, מראשי הקהילה היהודית, להוציא הודעה לתקשורת שבה סיפר שקלינטון אמרה לו שיש לשקם את יחסי ארצות הברית וישראל.
 
אולם יהודי ארה"ב לא צריכים לאפשר לה לצאת בזול. אם ברצונה לגייס 2.5 מיליארד דולר, קלינטון תזדקק לתמיכה של תורמים יהודים, שלהבדיל מחבריה של ברברה גולדמן, שמים את ישראל בסדר עדיפויות שלהם.
 
הצעדים שבהם נוקט אובמה בימים אלו על מנת לנטרל את הקהילה היהודית, נועדו בין היתר למנוע מהם להתנות את תרומותיהם לקלינטון במתן הצהרות ביקורתיות מצידה נגד המדיניות האנטי-ישראלית של אובמה. הצהרות כאלה מכיוונה יצמצמו את התמיכה שאובמה יוכל לגייס מסנטורים דמוקרטים להסדר שלו עם איראן.
 
אובמה חייב לשמר את התמיכה של 34 סנטורים דמוקרטים כדי למנוע מהקונגרס לבטל את ההסכם עם איראן. אם תורמים יהודיים פרו-ישראליים יראו במצוקה הכלכלית של קלינטון מנוף לחץ, הם יכולים להכריח אותה להביע עמדה מספיק חזקה כנגד ההסכם הנרקם, כדי לתת מרחב תמרון לסנטורים דמוקרטים להתנגד לו.
 
זאת אומרת, אם בחודשיים הקרובים - שבהם אובמה מרוכז בהשלמת ההסדר עם איראן ובנטרול ההתנגדות להסכם בגבעת הקפיטול – ישכילו תורמים יהודים משמעותיים להתנות את התמיכה הכלכלית שלהם בקלינטון באמירות חד משמעיות שלה לטובת ישראל ונגד ההסכם עם איראן, הם יכולים לגרום לשני דברים לקרות.
 
ראשית הם יכולים להפיל את ההסדר עם איראן, משום שקלינטון יכולה לתת למחוקקים דמוקרטים את מרחב התמרון שלו הם זקוקים כדי לצאת נגד אובמה בסוגיה. בהקשר רחב יותר, התורמים היהודיים הפרו-ישראליים יצליחו לעצור את הסחף בתמיכתם ההולכת ופוחתת של הדמוקרטים בישראל. 
בסקרים שהתפרסמו השבוע נחשף שוב הקיטוב המפלגתי בכל הקשור לתמיכה בישראל: בעוד שני שליש מהרפובליקנים אמרו כי על ארה"ב לתמוך בישראל, גם אם הדבר מנוגד לעמדת הממשל; שני שליש מדמוקרטים אמרו את ההיפך. הסקרים מהחודשים האחרונים מראים כי פחות מחמישים אחוז מדמוקרטים תומכים בישראל, בעוד קרוב לשמונים אחוז מרפובליקנים תומכים בה.
 
אם התורמים היהודיים הפרו-ישראלים ייאלצו את קלינטון להתנגד למדיניות האנטי-ישראלית של אובמה, הדבר גם ינטרל את כוחם העולה של יהודים אנטי-ישראלים בקרב הקהילה. אם פעולתם תהייה מושכלת, הצורך של קלינטון במזומנים עשוי להביא אותה למסקנה שהיכולת שלה להיבחר תלויה במוכנות שלה לתמוך בישראל. אם זה יקרה, חלק משמעותי מהנזק שאובמה גרם למעמדה של ישראל בקרב השמאל האמריקני יתוקן.
 
מצד שני, אם התורמים היהודיים הפרו-ישראליים ישמרו על שקט ולא יקשרו בין תמיכתם בקלינטון לבין הכרזה חד משמעיות שלה בזכות ישראל ונגד מדיניות אובמה כלפיה; הנזק שהוא גורם למעמד ישראל בארה"ב יתרחב ולא יתוקן.
 
אם רפובליקני ייבחר לנשיאות הוא יעמוד מול מפלגה דמוקרטית אנטי-ישראלית. ואם קלינטון תבחר, לא יהיה לה שום תמריץ להתחשב בישראל או בעמדות תורמיה הפרו-ישראליים. החודשים הקרובים קריטיים: או שתומכי ישראל הדמוקרטיים יעמדו בצו השעה, או שנמצא את עצמנו עומדים מול ארה"ב חצי עוינת, ועם קהילה יהודית חסרת השפעה.