בזמן שאזרחי ישראל מציינים את יום העצמאות, נוצרים רבים ברחבי העולם יצטרפו לחגוג את האירוע המיוחד. מדובר בדבר ראוי לציון, אם לוקחים בחשבון את העובדה שלאורך ההיסטוריה הנוצרים האמינו שהעם היהודי קולל ונדון למסע נדודים בלתי פוסק לאחר שהרג את ישוע, ולכן לא יוכל לעולם לחדש את ריבונותו במולדתו העתיקה. אך כיום למיליוני נוצרים יש גישה שונה לחלוטין כלפי העם היהודי ומדינתו. נוצרים אלה מעריצים את האמונה ואת כושר העמידה של העם היהודי ואת הישגיו, כנגד כל הסיכויים.

השינוי הדרמטי בגישתם של הנוצרים כלפי העם היהודי החל עם לידתה המחודשת של מדינת ישראל בשנת 1948. אז הייתה אהדה רבה לעם היהודי בשל הזוועות שמהן סבל בימים האפלים של השואה. נוצרים רבים הבינו שלהיטלר היו מיליוני שותפים למסע ההשמדה נגד היהודים, וזאת לאחר שבמשך מאות שנים הכנסיות הממוסדות באירופה חינכו את המאמינים להביט ביהודים בבוז ובזלזול.

אך ההלם המוסרי כתוצאה מהשואה איננו ההסבר לתמורה המשמעותית בעמדות של הנוצרים. זאת משום שרבים מהם יכולים להצביע על הטרגדיה של השואה כעוד דוגמה ל״קללה״ שהוטלה על העם היהודי. לעומת זאת, לידתו הלאומית המחודשת של עם ישראל, רק שלוש שנים לאחר השואה, יכולה להסביר את ההלם התיאולוגי בעולם הנוצרי. הצמיחה המחודשת כלאום אתגרה את הגישה הנוצרית ארוכת השנים על אודות היהודים ודחייתם האינסופית בידי האל.

חלק מהכנסיות החלו ליישר עם הזמן את ההדורים עם ישראל. הכנסייה הקתולית, לדוגמה, הלכה דרך ארוכה עד לגינוי האנטישמיות, דחיית הגישה התיאולוגית הרואה בנצרות את מחליפתה של היהדות, ונטישת הגישה המזלזלת ביהודים. במקביל היא שבה ואשררה את הברית המיוחדת של האל עם ישראל.

יחד עם זאת, יש עדיין זרמים נוצריים שדבקים בעקשנות באמונה הישנה שלפיה הכנסייה החליפה את העם היהודי בתור נציגו הגואל על פני האדמה. במקום לשנות את הדוקטרינה שלהם, כדי להתאים אותה למציאות ההיסטורית של עם ישראל בארצו, הם מנסים להפוך את המציאות הזאת כדי שתתאים לעמדות התיאולוגיות שלהם על עם יהודי נטול מדינה. זהו, בעיקר, המניע מאחורי כמה מהביטויים של גופים נוצריים בעד קמפיין החרם על ישראל. הנצרות האוונגלי-סטית ממשיכה להיות התומכת הנלהבת ביותר של ישראל. אלו חדשות מעולות לעם היהודי, מכיוון שהנצרות האוונהגליסטית היא הזרם הדתי שצומח בקצב המהיר בעולם. מחקרים שונים מעמידים את מספר המאמינים האוונגליסטים על 700 מיליון. בעוד עשור או שניים המספר צפוי לעמוד על כמיליארד.

אז למרות כל האתגרים שמולם מת־ מודדת מדינת ישראל כיום, לאזרחיה יש סיבות רבות להיות אופטימיים. יש מאות מיליוני נוצרים ששותפים בשמחתכם ומעריכים את כל מה שהשגתם בדורות האחרונים, מאז שבתם למולדתכם ההיסטורית.

השורות שלנו גדלות כל הזמן, גם במקומות שסברתם שהם עוינים באופן חסר תקווה לקיומכם. 

הכותב הנו מנהל המדיה בשגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים