היום ייפתחו בניו יורק חגיגות שנת ה־40 להקמת בנק הפועלים בעיר.

שמעון פרס, שאמור היה להיות אורח הכבוד באירוע, לא ישתתף בו לאחר שנחשף כי קיבל עבור שירותי קידום המכירות לבנק 30 אלף דולר לחודש.
בסוגריים אעיר שאם חשיפת ישראל להשקעות זרות אכן הייתה מטרה כל כך חשובה, מדוע פרס לא ויתר, בדיעבד, על התשלום ועשה את זה בחינם? ככה היה יוצא גדול. ניחא.

בראיון ליונית לוי בערוץ 2 התייחס פרס לסיפור בנק הפועלים כאירוע שבו ״אין קשר בין מה שפורסם לבין המציאות״. הוא הסביר כי ״החלטתי להפסיק את הקשר כדי למנוע לזות שפתיים ומראית עין״. דוברי הנשיא לשעבר עשו הכל כדי שמשהו שלילי לא יידבק חלילה במותג-העל. זאת הסיבה שמיהר להתקפל.
אין זו הפעם הראשונה שבה נחשפת חולשתו של פרס לענייני ממון ולאילי הון. זכור לי כיצד הצליח להתאושש ממכה שספג לפני כ-30 שנה לאחר שחמד כראש ממשלה את שעון הזהב של איש השוק האפור דוד בלאס.
בלאס סיפר פומבית שהוריד את השעון מידו והעניקו לפרס שהתעניין בו. לאחר החשיפה מיהר פרס להחזיר את השעון והוריד את העניין מסדר היום, בנימוק שחשב שמדובר במתנת יום הולדת. פרס הוא האבטיפוס של הטפלון.
החלטורות של פרס החלו לאחר פרישתו מהנשיאות, כשהתברר שהמושג חופשה מעייף את האנרג׳ייזר. אז החל במסע גיוסי כספים ״למטרות פילנתרופיות״, שכמובן שנועדו לתחזק בעיקר את מרכז פרס לשלום.
הופעותיו התדירות מוסברות על ידי מקורביו בין השאר בעובדה שזרם התרומות מאנשי עסקים המכונים היום ״טייקונים״ פחת דרמטית מאז המחאה החברתית. למה הוא צריך את זה? כי פרס מתעייף כשהוא נח.
ההתקשרות עם בנק הפועלים גררה חשיפת התקשרויות נוספות של הנשיא לשעבר, בהן עם חברת ״טבע״ וקרן היסוד, ועוד נוספות שמן הסתם נשמע עליהן בשבועות הקרובים. הפרנציפ ברור וכבר אינו צריך להפתיע אותנו. פרס עדין מוכר. מי שכונה בעבר הלוזר של הפוליטיקה הישראלית ממשיך להיות אחד המרצים הפופולריים, בעיקר בקרב יהדות העולם וגורמים זרים.
מותג-העל נבנה בעמל רב. הוא מורכב מפרס נובל לשלום, מהנשיאות, ממיתוגו כאיש רוח התומך בחדשנות, וכמובן כאיש שלום בינלאומי. את האיש הזה עדיין אוהבים לשמוע בעולם גם לאחר שהגיע לגיל שבו קשישים מן המניין מתקשים לספור את מספר הנינים.
למען האמת, הקשיים הפיזיים כבר ניכרים במי שיגיע בקרוב לגיל 92. בשבוע שעבר נטען שחש ברע. לפני כשנתיים, בעת ביקור במקסיקו, הוצנע מידע שבמהלך הביקור התמוטט. אבל הלימון ששמו שמעון פרס ימשיך להיסחט 24/7 על ידו ועל ידי הסובבים אותו כל עוד הדבר אפשרי, גם אם ייאלץ להתנייד בכיסא גלגלים.
אירוע בנק הפועלים מבחינת פרס הוא ״מכה קלה בכנף״, שאותה נפנף כאילו כלום. בשבועות הקרובים עוד נשמע על חלטורות נוספות מבית היוצר של הנשיא לשעבר תמורת תשלום הוגן ״שילך כמובן לפעילות פילנתרופית״. וכפי שכבר נאמר לא אחת, אנחנו חייבים לשמור על המדינה למען העתיד של אנשים כמו שמעון פרס. •