אירועי הימים האחרונים בגבול הצפון ממחישים את רגישותו של האזור, ומלמדים על אופי הפעולה של הצדדים המעורבים.

אם התקיפה שיוחסה לצה״ל אכן בוצעה על ידו, אפשר לומר כי ישראל פועלת באופן עקבי לפי מדיניות מוצהרת וממשיכה למנוע מעבר נשק איכותי לידי חיזבאללה. הארגון מנסה לשנות את כללי המשחק, ולמרות היותו טרוד במלחמת האזרחים בסוריה, הוא מגיב, במהירות יחסית, ומנסה להניח מטענים לאורך הגבול עם ישראל בחזית רמת הגולן. מוכנותו הטקטית של צה״ל לתגובת חיזבאללה ראויה לציון. מערך מודיעיני יעיל, משולב במערך מבצעי - במקרה זה אווירי - זמין ויעיל, מסכל את הפעולה בעודה באיבה ומונע נפגעים לצה״ל.
יש להניח כי פעולת תקיפה, כמו זו שיוחסה לישראל בסוף השבוע, בוצעה לאחר הערכת מצב שתכליתה לנסות להעריך את התגובות. זוהי בעצם מערכת ניהול סיכונים, שבמסגרתה מערכת הביטחון אמורה לבחון את ההשלכות העתידיות של הפעולה. בהערכת מצב מסוג זה בוחנים תחילה את מצבה האסטרטגי ואת האינטרסים החיוניים של איראן, שחיזבאללה הוא בעצם אוגדה קדמית של צבאה, ולאחר מכן את המצב בסוריה ואת מצבו של חיזבאללה. בדרך כלל, לאחר שנבחנות ההשלכות, הדרג הביטחוני ממליץ והדרג המדיני נדרש לאשר את הפעולה.

הניתוח האסטרטגי מראה כי איראן שקועה כעת במערכה בכמה חזיתות - תימן, עיראק, סוריה ולבנון - וכוחותיה ומשאביה ״מתוחים״ כמעט עד הקצה. נוסף לכך, הממשל האיראני בראשות הנשיא רוחאני, נבחר כדי להסיר את הסנקציות מעל איראן והוא כעת בעיצומו של מו״מ לקראת הסכם עם המעצמות בנושא הגרעין, שבסיומו יוסרו הסנקציות מעל טהרן. קשה לראות במצב הזה את איראן פותחת חזית נוספת מול ישראל ומסכנת את ההסכם עם המעצמות.
אם בוחנים את הכוחות הנוספים בגזרה מגיעים למסקנות דומות. חיזבאללה עסוק בלחימה בסוריה ובעיראק ובשלב זה נראה כי גם הוא לא מעוניין בפתיחת חזית מול ישראל. גם כוחותיו של אסד עסוקים עד צוואר במלחמת האזרחים וברור שאין להם עניין להוסיף את ישראל לרשימת האויבים.
הערכת המצב האסטרטגית מראה כי הסיכון להידרדרות בזירה הצפונית אינו גבוה. לכן ראוי שישראל תמנע ככל שניתן מחיזבאללה השגת נשק איכותי שעלול לפגוע בחופש הפעולה של צה״ל בעימות עתידי, מצד אחד, ומצד שני לפגוע בדיוק רב במטרות איכות בעומק העורף בישראל. ייאמר מיד שלמרות הערכת המצב האסטרטגית, ייתכן כי האירועים בצפון ייצאו מכלל שליטה, למשל אם תקיפה לא מוצלחת תביא לנפגעים רבים באחד הצדדים או כתוצאה מהידרדרות לא מבוקרת. לכן, ערנות גבוהה של צה״ל לאורך הגבול שבו עלול חיזבאללה לנסות להגיב שוב, וניהול סיכונים חכם לפני כל פעולה, יש בהם כדי להפחית את הסיכונים.
בשורה התחתונה: ישראל חייבת למנוע הברחת נשק איכותי לידי חיזבאללה. ניהול נכון של מניעת פעולות תגובה של הארגון יסייעו לצה״ל להמשיך לפעול בהתאם למטרותיו, בלי להביא להבערת הגזרה.
הכותב, אלוף במילואים, היה מפקד חיל הים