בתחילת חודש אפריל נפל דבר. אתר ״העין השביעית״,אשר נולד לפני כמעט 20 שנה במכון הישראלי לדמוקרטיה ומשמש מאז כזירה המרכזית לביקורת התקשורת בישראל, יצא לדרך חדשה ועצמאית. זהו מהלך שתחילתו בכורח תקציבי - לאחר שהמכון הודיע כי יפסיק לשאת בעלויות הפעילות - והמשכו בשליחות מקצועית. על השאלה המרכזית, למה יצאנו לדרך חדשה ומחייבת זו, אנחנו מנסים להשיב מאז, לעצמנו ולאחרים, ודומה כי אין יפות ממילותיו של עזריאל קרליבך, בעת שהסביר את יציאתו שלו לדרך חדשה כשייסד את ״מעריב״: מפני שאנחנו עיתונאים ולא לבלרים.
יצאנו מכיוון שלא יכולנו לעמוד מהצד ולתת לפעילות מרכזית וחשובה כזו, הנטועה כשומר סף בלב הדמוקרטיה הישראלית, לגווע ולדומם מנוע, בלי שנאבק על חייה מאבק ראוי. יצאנו מפני שאנחנו חייבים דין וחשבון לציבור, ולא רק לעצמנו או לקהילת יודעי סוד מצומצמת. יצאנו מפני שאנחנו מוכנים להתייצב לקיום המטרה הציבורית המגולמת בפעילות ״העין השביעית״, ומפני שעיתונות נעשית למען צרכניה, ולא למען בעליה. בגלל כל אלה קמנו ויצאנו.
וגם מפני שהבנו שבלי המשך פעילותו של ״העין השביעית״, יתרבו העשבים השוטים ויגבר הצורך להישמר מפני מי שמתיימרים להיות כלבי השמירה. אנחנו מבטיחים לתת לקורא אתר עיתונאי בלתי תלוי, עיתון חופשי של עיתונאים חופשיים. נמשיך להיישיר עיניים בוחנות אל המציאות ולהתריע בכל פעם שנבחין בכך, בעודנו מתבוננים בעיתונות ובכלי התקשורת השונים בישראל: אל תשלו את עצמכם עוד. כמי-לותיו של קרליבך אז: ״זה אינו עוד בלתי מפלגתי. זה אינו עוד בלתי תלוי. זה ביטאונו המשפחתי של איש, שאין אתם מכירים אותו ואת נטיותיו וכוונותיו; זה מודרך על ידי אינטרסים שאינם שלכם ושלנו. זה איננו מה שאתם רוצים ומה שאנחנו רוצים. לכן קמנו ויצאנו״.

יחד יצאנו. אנשי המערכת, מלווים בתמיכה גדולה של קהילת העיתונות, גם מבין המבוקרים על ידינו. יצאנו מחובקים גם על ידי ציבור קוראינו והמוקירים את פועלנו עד עתה. יצאנו לדרך חדשה, וקראנו לקוראינו לתמוך בנו בדרך לחיפוש מקורות תקציביים חדשים לקיום ולקידום הפעילות, שאנחנו רואים אותה כחיונית כל כך. ביקשנו ואנחנו ממשיכים לבקש מהציבור הרחב עזרה ותמיכה, לא רק במישור התודעתי והמוראלי, אלא גם במובן הכספי. קמפיין מימון ההמונים שפתחנו בו בא להבהיר מעבר לצורך המיידי בשרידות, כי אנחנו נשענים על הציבור, ונאמנו-תנו נתונה אך ורק לאותו ציבור וליושרה המקצועית שלנו.
צמצמנו עד כמה שניתן את תקציבנו באכסניה החדשה, בלא לפגוע באיכות המוצר. ביצרנו גם בכלים תקנוניים ומבניים את עצמאות המערכת ואת השיקולים המקצועיים. אך בכל אלו אין די בלא המשך התמיכה הכספית של הציבור במפעל הזה. כשם שהציבור זקוק לנו, אנחנו זקוקים לו. אנחנו קוראים לכם היום לעזור לנו לצאת - לנו ולאמת שלנו. בשבילכם ובשבילנו.

עו׳׳ד אלעד מן הוא יו׳׳ר עמותת "העין השביעית -עיתונות עצמאית, חוקרת וחופשית", מו״לית אתר "העין השביעית". אבנר הופשטיין הוא עיתונאי חוקר וחבר ועד העמותה