"רק לא ביבי", אמרו ראשי המחנה הציוני ויש עתיד ערב הבחירות. 

אמירה לא ראויה זו, אם מתייחסים אליה ברצינות, יכולה הייתה לדחוף לכך שתוקם ממשלה ימנית. אלה שאמרו "רק לא ביבי" אכן גרמו להקמתה, דחפו את ביבי לחיק החרדים. 
וראה זה פלא: אלה ש"תרמו", כביכול, להקמה של הממשלה הזו, מותחים ביקורת קשה. ועל מי? על מי שנפסל על ידם. כשאתה אומר "רק לא ביבי", אתה פוסל אותו אישית וסביר להניח שתמשיך לנסות להפילו. מדוע שראש הממשלה יכניס אותם לקואליציה ויגרום לקשיי משילות? הרי הממשלה הקודמת נפלה על רקע קשיי משילות.

הפסילה האישית שחווה נתניהו היא סימפטום למערכת פוליטית שעוסקת במילים ולא בביצועים. חיפשו כותרת לקמפיין ללא קשר לבחינת תוצאות מדידות של הממשלה. מדוע? מפני שאין יכולת למדוד הישגי ממשלות ושרים בישראל, למעט בתחום הכלכלי.
במגזר העסקי יש מדידה מובהקת של הישגי העסק הבודד. המאזן, דו"ח רווח והפסד, רמת ההשקעות במחקר ובפיתוח, ברכוש קבוע. במגזר הממשלתי ההישג הוא התרשמותי כי לא הונהגו שיטות למדידתו. היועץ החשוב ביותר הפועל ליד האיש הפוליטי הוא המומחה ל"התרשמות" - האסטרטג התקשורתי. שווה בחשיבותו הוא היועץ המשפטי, שאמור להגן על הפוליטיקאי מפני מהמורות משפטיות. 
כאשר הולכים לבחירות, מחברים מצע מפלגתי. כשמקימים ממשלה, קובעים לה קווי יסוד. במקרים מועטים ניתן למדוד את מידת הגשמת קווי יסוד אלה. לרוב חוזרים שוב להתרשמות. עקב כך, רמת הביצוע הממשית של שרים נמוכה יותר מרמת הביצוע האפשרית. זו הסיבה שבמגזר העסקי נוהגים לומר: "שהממשלה לא תפריע, ואז נוכל לבצע משימות".
כדי לחזק את יכולתה של הממשלה, אני מציע לחתור לכך שבפני השרים יוצבו יעדים שנתיים וארבע־שנתיים מדידים, שעל פיהם נבחן את הישגיהם. ייקבע דיווח חציוני, שנתי ובתום קדנציה.
בדרך זו נגרום לכך ששרים לא יסמנו פעולות בתקשורת אלא יפעלו להשגת תוצאות במציאות. לא מספיק להגיד "הורדנו את המע"מ לאפס". יש לומר מה הייתה התוצאה הרחבה בגין ההורדה.
איני נאיבי. אני מבין שלא ניתן לבצע מהפכה כזו באחת. לכן אני מציע כי ראש הממשלה והכנסת יחייבו כל שר להציג בתחילת הקדנציה את חזונו המדיד והתאמתו לקווי היסוד. בתום תקופה שתיקבע, ולא יותר מתום שנת עבודה אחת, יציג השר את המתאם בין התוכנית לתוצאה הרחבה בפועל, במונחים מדידים. כי מה שלא נמדד, לרוב לא מבוצע.
אילו מדדנו את הישגי הממשלה, ולא ביססנו את הערכתנו על התרשמות, אמירה כמו "רק לא ביבי" לא הייתה מושמעת. הדיון ערב הבחירות היה אז רציני ומאפשר למצביע לבחון את החלטתו על בסיס נתונים השוואתיים, ולא דרך קמפיין בתקשורת. אילו מדדנו את הישגי השרים, היינו מקבלים תוצאות אמיתיות וטובות יותר לעם ישראל שאותו השרים משרתים.
הכותב הוא נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר וחבר מועצת הביטחון לישראל