המשא ומתן בין איראן והמעצמות על השגת הסכם סופי בין הצדדים נמשך במלוא הכח.

הבעיה היא לא רק מספר הצנטריפוגות שאיראן תורשה להפעיל או היקף ועומק מנגנון הפיקוח. מה שמסתמן כקושי חדש להשגת ההסכם הסופי עם איראן הוא הדרישה האמריקאית שההסכם לא יהיה תלוי בעתיד במהלכים עצמאיים של רוסיה וסין.
 
בניו יורק הסתיים אתמול (רביעי) סבב של דיונים בין נציגי קבוצת ה-6 (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה) למשלחת איראנית בראשות סגן שר החוץ עבאס אראגצ'י. הדיונים שנמשכו כמעט שבוע התקיימו בשולי כינוס הוועידה למניעת הפצת נשק גרעיני ויימשכו בשבוע הבא בוינה.

לדברי מקורות דיפלומטיים, לארה"ב ולעמיתותיה המערביות לא תהיה בעיה מיוחדת לחדש את הסנקציות שהן יזמו ויישמו נגד איראן כמהלך חד צדדי ועוקף מועצת הביטחון. אבל ארה"ב ומעצמות המערב מבקשות להבטיח מראש כי ביטול הסנקציות שמועצת הביטחון הטילה על איראן, יהיה מהלך הפיך שיאפשר יהיה לחדשו . 
האמריקאים מתעקשים לכלול בנוסח ההסכם הסופי סעיף מיוחד שיבטיח כי במקרה שאיראן תפר את ההסכם או שיתגלה כי היא לא עומדת בהתחייבויותיה, הסנקציות נגדה יתחדשו ויופעלו באופן אוטומטי בלי צורך בהליך חדש במועצת הביטחון שייתן לרוסיה ולסין אפשרות לנצל את זכות הווטו שלהם במועצה ולסכל חידוש הסנקציות.

הערכה באו"ם: הדרישה האמריקאית תעורר מורת רוח במוסקבה

האמריקאים חוששים כי בדומה לעמדה של רוסיה בנוגע למלחמה בסוריה, שמונעת ומסכלת כל מהלך וניסיון של מועצת הביטחון להתערב בהחלטה אופרטיבית לסילוקו מהשלטון של באשר אל-אסד - רוסיה תגלה תמיכה באיראן ובמקרה של הפרת ההסכם תסכל את חידוש הסנקציות על ידי שימוש בווטו במועצת הביטחון.

"אנו רוצים הסכם שלא ידרוש מרוסיה או מסין לתמוך או להצביע בעד חידוש הסנקציות", אמרה אמש שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנטה פאואר, בראיון בתוכניתו של צ'רלי רוס. "אנחנו בשנת 2015 נמצאים בעולם שונה מזה שהיה קיים בעת שהוטלו ובוצעו הסנקציות נגד איראן", הוסיפה. 
להערכת גורמים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, הדרישה האמריקאית, הנתמכת על המעצמות המערביות בקבוצת ה-6 , תעורר מורת רוח במוסקבה שעלולה להתבטא בעיכוב וסחבת בשלב האחרון של הדיונים, שמטרתם לחתום על הסכם עם איראן עד ל-30 ביוני. "מצב הרוח בקרמלין כיום איננו בדיוק ללכת לקראת האמריקאים", אמר דיפלומט בכיר.
 
בניו יורק רווחות הערכות סותרות על תוצאות סבב השיחות הנוכחי. הצד האיראני פיזר הערכות אופטימיות. סגן שר החוץ האיראני אמר אתמול כי "האוירה בשיחות היתה טובה וכי קיימת בהחלט אפשרות להשיג הסכם עד לתאריך היעד ב-30 ביוני". 
 
 לעומת זאת, מקורות מערביים המעורבים בשיחות אמרו אתמול כי "הצדדים עדיין רחוקים מהסכם". אחת הסיבות המרכזיות לכך היא בעיית הסנקציות וחילוקי דעות בנוגע לאופיו ואופן תיפקודו של מנגנון הפיקוח.