כמעט שנה חלפה מאז יצאה מדינת ישראל למבצע צוק איתן בדרום הארץ, וחוסר האמון שנוצר בין תושבי עוטף עזה ובין הדרג הצבאי והמדיני עדיין קיים באוויר. אם תשאלו היום תושבים באחת המועצות האזוריות אשר מקיפות את הרצועה, הם יגידו לכם שאינם חשים היום בטוחים יותר מאשר חשו לפני המבצע. בעיניהם, חובת ההוכחה נמצאת על השרים, חברי הכנסת ומפקדי הצבא.
התושבים לא השתכנעו שהמכה שהונחתה על חמאס, קשה ככל שתהיה, אכן מבטיחה שקט ארוך טווח. הם לא השתכנעו שמדינת ישראל עושה ככל שביכולתה כדי להבטיח שאיום המנהרות לא ישוב, שהיא משקיעה את המשאבים הנדרשים למציאת פתרונות להתמודדות עם איום הפצמ״רים, שהוביל למותם של חבריהם ליישוב.
תושבי האזור גם לא השתכנעו לגמרי שהמדינה אכן תסייע בשיקום הנזק הכלכלי שנגרם להם. שהיא תעזור בשיקום היישובים עצמם, שכן למרות ההבטחות במהלך ימי המבצע - רובם עדיין ממתינים לכספי הפיצויים. לא לפיצויים מצוק איתן. לפיצויים מעופרת יצוקה הם עוד מחכים.

במשך 50 ימים עסק השיח באיום המנהרות, בעוד התושבים נאלצו להדוף שמועות על מנהרות טרור בלב היישובים - כאשר למעשה עד היום מעולם לא נמצאה ולו מנהרה אחת שהגיעה לקרבת אחד היישובים. פחות משנה אחרי, והחשש ממנהרה שתצוץ לפתע נותר בלבם של התושבים, שחזרו אל המושבים והקיבוצים, אל הנחלות והשדות.
לכך יש להוסיף את החלטת מערכת הביטחון להוציא את היחידות של צה״ל מאבטחת יישובי הגבול ולקצץ בתקנים של הרבש״צים. האם מדינת ישראל אכן עושה ככל שביכולתה כדי למנוע את המשך חפירת המנהרות ההתקפיות? האם המדינה עושה הכל על מנת להעניק לתושבי קו הגבול את תחושת הביטחון? האם המדינה עושה באמת כל שניתן כדי למנוע את המבצע הצבאי הבא מול חמאס?
כמעט שנה חלפה וגשרי האמון טרם נבנו מחדש. אך אין לנו ברירה אלא לשקמם. את הצעד הראשון אני מקווה שנצעד בכנס ראשי המועצות האזוריות שיתקיים השבוע. ראשי המועצות האזוריות ייפגשו עם שר הביטחון ואלוף פיקוד הדרום. יותר מאשר מציאת הפתרון הטכני לאיומי הטרור ביישובי קו הגבול, על המדינה להפנים: מאז ומעולם נקבעו גבולותיה של מדינת ישראל בכוח ההתיישבות ולא בכוח הצבא.
מה שיקבע את הניצחון אל מול חמאס יהיה השארת היישובים והשבת הצמיחה הדמוגרפית, פיתוח שטחי החקלאות והתעשייה ביישובי קו הגבול, חיזוק התשתיות ומתן הגנה לתושבים.
כמעט שנה חלפה. אני מאוד רוצה להאמין ולקוות שמה שהובטח בימי המבצע יקוים עם כינון הממשלה החדשה. שהסיוע שהובטח יגיע. שלא נמצא את עצמנו גם בקיץ הקרוב רצים מהבית אל המקלטים. שנבין כולנו שמי שעומדים בחזית הם התושבים: הם יקבעו את גבולות המדינה, הם יכריעו אם ניצחנו או לא. 
הכותב הוא יו׳׳ר מרכז המועצות האזוריות בישראל