ערכת החינוך גועשת ורועשת. שומו שמיים, נתגלו בחינות בגרות שהופצו מראש בין תלמידים. על מנת למנוע העתקה החליט משרד החינוך להושיב מעתה בכיתה סגורה את נבחני הבגרות למעלה משעה בטרם הבחינה, תחת משמר כבד של מפקחים, עד אשר יישלפו טופסי הבחינות מהמרתפים ומקרבי המחשבים ויופצו בקרב הנבחנים.
כל האמצעים המחמירים הללו יינקטו כדי שחלילה לא תחזור שוב התמונה המבישה של הדלפת תוכן הבחינה מראש. גם ההעתקה המגונה נבדקת ותיבדק בשבע עיניים, ועל תלמידים ייאסר כנראה לצאת לשירותים ללא השגחה צמודה.
הגיעה העת להניח למסע האווילים הזה נגד מעתיקים או יודעי בחינות מראש. התופעה הזו קיימת מאז ומעולם, והיא לא תימוג אלא תשתכלל. בסופו של יום, מי שניגשים לבחינות הבגרות הם תלמידות ותלמידים אשר דילגו על משוכות רבות בדרכם לרגע הבחינה הגורלית. הם נבחנים כל שנה, מאז למדו את סודות האלף-בית; והם עוברים שפע של מבחנים, בדיקות פתע וים של מיונים, כאשר הם עולים מכיתה אחת לבאה בתור.

כאשר מגיעים התלמידים המתנשפים במעלה הדרך לכיתה י״ב, ועומדים על סף בחינות הבגרות, הרי ברור כשמש שנפלאות המתמטיקה, תולדות ארץ ישראל, הספרות, מלחמות יוון ורומי ושאר המקצועות שגורים על פיהם, שאחרת לא היו מדלגים על המשוכות הללו.
ייתכן בהחלט שנבחנים כאלה ואחרים נעזרים בדרך זו אחרת להגביה את ציוניהם בבחינת הבגרות. מה האסון ומה רע בכך? הרי מחר או מחרתיים, כאשר יניפו הללו בגאווה את ציוני בחינות הבגרות ויירשמו ללימודי רפואה, משפטים, ספרות או כל מקצוע שבו יבחרו - רק אז יעמדו בפניהם המבחנים האמיתיים שאותם אין לעקוף.
השנה הראשונה באקדמיה הייתה ותמיד תהיה מעין שנת מיון מוקדם. נניח שיצליחו להידחק לאקדמיה, הרי שהמבחן האמיתי יתחיל עבורם באותו הרגע. במהלך שפע המבדקים, העבודות והתרגילים, תהיה השנה הראשונה המבחן שאם לא ישרדו אותו, ייפלטו מהלימודים.
המערכת לא תינזק, שהרי הללו לא ימ־ שיכו לטפס במעלה הדרך ללימודי מקצועות שדורשים הבנה עמוקה וידע. אז מה ההיסטריה ומדוע אזעקות השווא? מי יינזק או ניזוק מההעתקה? האם יפקידו בידי המעתיקים את אזמל המנתחים או את רישיון עריכת הדין?
מעת לעת מתוודה אדם שהגיע למעלה ההר כי אכן העתיק בנעוריו. אבל במבחן האמיתי של החיים לא כשל. במקצוע שבו הוא עוסק הגיע לפסגות, וזה הרי העיקר. אז אנא, ראשי משרד החינוך, הרפו מהבהלה. אל תגזימו, שהרי לשיטתכם לא ירחק היום והנבחנים ילוו כפותים בכבלים על ידי אנשי ביטחון לאולמי הבחינות, כאשר עיניהם יהיו מכוסות.