יעקב ליצמן נכנס בסערה לתפקיד סגן שר הבריאות, וכדרכו לא חיכה הרבה זמן כדי להשיב לסדרם את ביקורי הפתע המפורסמים שיזם במטרה לנער את מערכת הבריאות באופן משמעותי. 
 
ביקורו הראשון של ליצמן השבוע היה בחדר המיון העמוס לעייפה בבית החולים אסף הרופא. "עשיתי הלילה ביקור פתע אחד אבל זה לא אומר שלא אעשה כבר הלילה עוד אחד", אמר בטקס חילופי השרים. מקורביו מספרים שהוא נחוש לחולל שינויים משמעותיים במערכת הבריאות ולא חושש מטלטלה לשם כך. הביקורת על מינוי מנכ"ל שאינו רופא למשרד לא מרתיעה אותו. "אני מכבד רופאים, אבל במקרה הזה צריך יכולות ניהול", אמר. 
 
ליצמן מודע לעובדה שהוא נכנס לתפקיד עם רף ציפיות גבוה. השבוע הוא הספיק לסמן מטרות, והבהיר שהתור לבדיקות MRI לא יעלה על שלושה ימי המתנה. הוא גם תקף את השרה לשעבר, יעל גרמן, ואמר שמערכת הבריאות הייתה משותקת תקופה ארוכה בהמתנה לדוח "שהייתי מגיע אליו בשלושה ימים".
 

אבל עוד לפני שהתחיל ליצמן בעבודה, תהו רבים מדוע הוא נקרא סגן שר אף שבפועל הוא משמש כשר לכל דבר? מדובר למעשה בסירוב היסטורי של סיעת יהדות התורה למנות שרים בממשלה מטעמה, וזאת בשל בעיה הלכתית. תפקיד שר מגיע עם אחריות כוללת לפעולות הממשלה, ואלו לא תמיד מתיישרות עם דרישות ההלכה. 
 
בנוסף, ההנהגה הרוחנית של אגודת ישראל החליטה לא למנות את נציגיהם לתפקידי שרים, כחלק מהרצון שלא לעסוק בנושאי חוץ וביטחון. "כמייצגים של ציבור שומרי תורה ומצוות, חשבנו שלא ראוי להכריע בנושאים כמו יציאה למלחמה או הרג אזרחים, בשעה שהציבור החרדי לא נושא בנטל השירות", אמר גורם ביהדות התורה. "לא שלחנו נציגים לכנסת כדי לקבל הכרעות בנושאים אלו".
 
העניין מובא בימים אלו לפתחו של בג"ץ, ובלשכתו של ליצמן מביעים ביטחון שהשופטים לא יתערבו בהתעקשות הסמלית שלו, שלא להיקרא מיניסטר באופן רשמי. במהלך השבוע הבא צריכה המדינה להעביר את תגובתה לבג"ץ בנושא. "זוהי החלטה עקרונית של הממשלה: האם היא משמרת את התפקיד של סגן שר במעמד שר, או שברוח התקופה יבטלו אותו", מסביר גורם חרדי. 
 
ראש הממשלה, שהגיע להשתתף בטקס חילופי השרים במשרד הבריאות, התייחס גם הוא לעניין ואמר שאם בג"ץ ידרוש למנות את ליצמן לשר בפועל, כך ייעשה. בינתיים לא ברור אם ליצמן אכן יקבל את אישור פטרונו הרוחני האדמו"ר מגור למהלך, או שהדבר ייאלץ את הליכוד ויהדות התורה למצוא פתרון יצירתי אחר לסוגיה. בכל מקרה ייתכן שגם אם בג"ץ יחליט לבטל את המינוי, הרי שלא מדובר בסיום תפקידו של ליצמן, והסיכוי הסביר הוא שבסופו של דבר הוא ימשיך לכהן בתפקיד שר.
 
נכנס לעניינים 

אם לשאול את אנשיו של אריה דרעי, הרי שאפשר להגביה ציפיות בכל הקשור לתפקוד הצפוי שלו במשרדי הממשלה שבשליטתו. מקורב לדרעי ששוחח עם "מעריב־סופהשבוע", ידע לתאר שהאיש נכנס למשרד בהתלהבות שלא רואים כל יום. השבוע הוא שהה שם עד שעות הלילה המאוחרות, והריץ את עובדי המשרד כדי להיכנס בבת אחת לנבכי האתגרים שעומדים מולו.
 
מקורב אחר סיפר על אחת מישיבות הממשלה הראשונות, שבהן דרעי השתתף והביע את דעתו ללא הרף. "אתה נבחרת לתפקיד שר או ראש הממשלה?", אמר לו נתניהו לקול צחוקם של השרים.
 
צחוק צחוק, אבל בשעתו היו לא מעט אנשים שחלמו בקול רם על האפשרות שהאיש, שירד באחת מבמת הפוליטיקה הישראלית אחרי שהורשע בשורה של עבירות ואף ריצה עונש מאסר בפועל, יצליח להיכנס לבית ברחוב בלפור. עכשיו דרעי צריך להוכיח לעצמו ולכולם שהוא מסוגל לשקם מחדש את התנועה המצולקת מפטירתו של המרן הרב עובדיה יוסף ומהקרבות שניהלה בבחירות מול יחד של אלי ישי. 
 
לדידו של דרעי, ש"ס תשתקם באופן מיטבי רק אם תחזור לשאת בגאון ולהיות מזוהה עם קהל היעד שאפשר לה במשך עשרות שנים לפרוץ את מחסום המנדטים הבודדים, והפך אותה לגוף פוליטי רב עוצמה והשפעה. מתברר שהקהל הזה, שנמצא בפריפריה וממוקם בעשירון התחתון, ברח בבחירות האחרונות למפלגות אחרות. בש"ס יעשה מאמץ להחזיר עטרה ליושנה ומצביעים ותיקים עוד לפני הבחירות הבאות.

הצהרת הכוונות של דרעי באה לידי ביטוי גם בדרך שבה בחר לבנות את לשכתו החדשה. כדוברו מינה את ברק סרי, יועץ תקשורת מהמגזר הכללי, ששימש בעבר בתפקיד דומה בשירותו של שר הביטחון, אהוד ברק. במקביל מונה איציק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג', ליועצו של דרעי לענייני יוקר המחיה. בכך הוא אמור להשיג את האפקט שימקד את העשייה שלו במישור החברתי־כלכלי, תוך שאת זירת דת ומדינה הוא ישאיר לשר הדתות ולעמיתיו ביהדות התורה האשכנזית.