היום בשעה 11:05 תישמע אזעקה עולה ויורדת ברחבי ישראל במסגרת התרגיל הארצי של פיקוד העורף.



אזעקה נוספת תישמע בשעה 19:05. בהישמע האזעקה רבים בוודאי ירימו את ראשם לרגע, ייזכרו שמדובר בתרגיל ויחזרו לעסוק בענייניהם כאילו התרגיל אינו נוגע להם אלא לאנשים רחוקים במקומות אחרים. להם אני קורא לחשוב שנית, לקום מהכיסא ולהיכנס למרחב המוגן למשך עשר דקות.



בעבר תרגילים כאלה התנהלו כשהציבור ממעט להשתתף בהם. רבים חשו כי טילים במקום מגוריהם הם תרחיש קלוש שלא יתגשם לעולם. כיו״ר ועדת המשנה להגנת העורף בכנסת ה-18 התלבטנו רבות כיצד לגרום לציבור לצאת מהשאננות ולשתף פעולה בתרגילים וכמובן בהיצמדות להוראות פיקוד העורף בזמן אמת. לצערנו, הקיץ האחרון הוכיח כי צדקנו. אין מקום לשאננות באף חלק של המדינה. תרחיש של נפילת טילים אפשרי בכל מקום ובכל שעה.



אני אף זוכר דיונים לקראת תרגילים בעיריית רעננה בשנות ה-90. עסקנו בהם ברצינות, אולם תמיד תוך תחושה שאנו מתכוננים לקראת תסריט אימים שאינו ישים. תחושה זו אינה מנת חלקנו היום. אנו מבינים כי היום אנו בונים את הבסיסים שיצילו אותנו בסבב הלחימה הבא, סבב שבוודאות גבוהה יגיע לכל עיר בישראל. איש אינו חסין.



הלקחים ממבצע צוק איתן הם רבים ומתפרשים על תחומים שונים. עובדה אחת בלתי ניתנת לערעור: ברוב המוחלט של המקרים אזרחים שנמצאו במרחב מוגן ועקבו אחר הוראות פיקוד העורף לא נפגעו מהטילים. לפעמים הדברים הקטנים הם החשובים ביותר, וכאן זה בהחלט המקרה. אנשים שלא התעצלו, רצו למרחב המוגן ושהו שם את הזמן הדרוש שמרו על חייהם. חד וחלק. זה נכון גם לגבי הוראות פיקוד העורף לשוהים ברחוב או בכבישים. שכיבה על הקרקע עם הראש בין הידיים היא לא כניעה ולא בושה. זהו קיום של הוראות פיקוד העורף.



כניסה מהירה למרחב מוגן וקיום הוראות הם מפתח להצלת חיים. ועל מנת לבצע כניסה מהירה ומצילת חיים יש לתרגל. אזרח שיתרגל היום כניסה מהירה בעצמו, ובעיקר עם ילדיו, יוכל במקרה הצורך לעשות זאת גם בזמן אמת.



כולי תקווה כי התרגיל יעבור בהצלחה. למרות האופטימיות שלי, אין לי ספק כי נכונו לנו עוד סבבי לחימה וחובתנו להיות מוכנים להם. אני מקווה כי תרגיל זה יהווה זרז לרשויות מקומיות ולמשרדי ממשלה להמשיך ולמגן בתים פרטיים ומבני ציבור. אין סכום בעולם ששווה חיים של אזרח ועל כן יש להשקיע ככל שנוכל על מנת להציל חיי אדם. השקעה היום תחסוך את דמעות הצער מחר.



הכותב הוא ראש עיריית רעננה ויו"ר ועדת המשנה למיגון העורף בכנסת ה־18