אחרי כמה ימי ניתוק בחו"ל, שבתי הביתה וזפזפתי בטלוויזיה ופתאום ישראל גודוביץ', שאיתו אני מפנטז על שינוי הנדסי בטבע המזרח תיכוני, קופץ מולי מן המרקע.



אני לא חסיד גדול, אפילו לא קטן, של "האח הגדול", אבל אין לי שום התנגדות שמישהו או מישהי ישחקו לפנינו בתפקיד מושא מציצנות. קוראים לזה חופש ביטוי, או חופש פיתוי. וכל זמן שמדובר בחופש, שכל אחד יתמודד מכל צד של המרקע שאותו הוא בוחר. לפני שנסעתי שאל אותי גודוביץ' אם כדאי לו להצטרף לתוכנית. "למה אתה צריך את זה"? תהיתי. לשאלתי ענה גודוביץ' שהוא כבר בגיל שהוא לא רוצה להפסיד שום חוויה מזדמנת, וזו ללא ספק חוויה. "אתה מטורף", אמרתי לו.

אחרי צאתו מבית האח הגדול, התברר לי שמשתתפת נוספת בתוכנית, אריאנה מלמד, תובעת אותו משפטית על שכינה אותה "מטורפת" במהלך הצילומים. ואכן, באותו זפזופ ראיתי את הגברת ולא יכולתי שלא להעריץ את האופן שבו היא מאתגרת את העולם, או שמה עליו זין. אני שמנה, נכה, חולה, מחפשת
אהבה ופריק שואו בשבילכם, ומצדי אתם יכולים לקפוץ לי גם כשאני מייבבת, כי אני אוצרת את הניצוץ האלוהי של האינטלקט האנושי בחברה שבה הנורמות המקובלות הן בורות, בריאות, וחזית שהיא חזות הכל.


מאתגרת את העולם. מלמד. צילום: רפי דלויה 


לא עקבתי אחרי התוכנית, אבל למדתי שמלמד, כמו גודוביץ', יצאה החוצה ועכשיו שניהם יפרנסו את מדורת השבט של האח הגדול בניצוצות שיעופו במהלך המשפט, כאשר ההפקה תפיץ אותם כחלק ממעטפת השיווק של התכנית. וין־וין סיטואיישן. להפקה, למתקוטטים, לציבור וגם למפרסמים.
 
תוכניות מסוג זה הן תרומה למהפכה האנושית הגדולה במושג הפרטיות. ממזריו של האח הגדול הטלוויזיוני כבר מזמן הפשיטו את אזרחי המאה ה־ 21 ממרבית הנכסים הפרטיים שלהם. ההתפתחות המהירה של אמצעי המעקב וחיבורי המידע יהפכו בקרוב את כולנו לשקופים הרבה יותר, ואז מה? נילחם מלחמות שווא כדי שלא ידעו מה מצבנו הבריאותי ומה עשינו עם מוישה או רינה לפני 20 שנה? הכל אמור להיות מונח על השולחן בכיכר השוק.
 
גם חשפנית מתחילה חשה מבוכה בפעמים הראשונות, כך אני חושב. אבל אחר כך, הכל הולך. ההתמודדות העתידית תחולל מהפכה מנטלית של ממש במבנה החברתי והנפשי, החל ממבנה התא המשפחתי וכלה ביחסים הבינאישיים וזאת בעקבות הסרת מעטה המסתורין מן המין או הכרסום בגבולות על ידי הגלובליזציה, או הפיחות ביחס לדת.
 
שיימינג? כולם חשופים. תוכניות הריאליטי, יחד עם הגילויים על יכולת החדירה לפרטיות של שירותי המודיעין ותקשורת צהובה, הן הסנוניות הראשונות של מהפכת הפרטיות הגדולה. בני אדם אמורים להתרגל לחיות במופע של טרומן בגרסת ג'ים קארי, כך שזה לא רק האח הגדול, זו גם אחותנו הקטנה.