מי כמוך, כבוד שר הביטחון משה (בדגי) יעלון, יודע כי המשבר הנוכחי בין ירושלים לוושינגטון אינו על רקע אישי בלבד, אלא משקף ראייה שונה של האתגרים המרכזיים במזרח התיכון ושל המענה הנדרש להם. לאור העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו מחזיק בתיק החוץ, זוהי הזדמנות עבורך, שר הביטחון, לשקם את מעמדך מול הממשל האמריקאי, ולהפוך לכתובת האחראית לבניית האמון ושיתוף הפעולה המדיני״ביטחוני בין המדינות. לפיכך עליך להוביל, בהקדם ובאופן אישי, דיאלוג ביטחוני״מדיני עם שר ההגנה האמריקאי ולדון עמו בשורה של סוגיות בוערות והן:



השלכות הסכם הגרעין עם איראן, בדגש על כינונו של מנגנון פיקוח, אימות ומודיעין אפקטיבי. דיאלוג זה אמור להכשיר את הקרקע ל״פיצוי״ לישראל בתחומים של מערכות נשק מתקדמות, תיאום אסטרטגי והתחייבויות אמריקאיות ברורות ובלתי ניתנות לפרשנויות בנוגע למענה, למקרה של הפרת ההסכם על ידי איראן. אבטחת המשכו והיקפו של הסיוע הביטחוני לישראל לאחר לשנת 2017. העמקת ההבנה בממשל, כי אי אפשר לממש את הנחיותיו של הנשיא ברק אובמה לפרק את ׳המדינה



האסלאמית״, בלי לטפל במקביל בפירוק ציר איראן־סוריה־חיזבאללה, שמעודד התגייסות של קבוצות סוניות למחנה ״המדינה האסלאמית״. נכונות לחזור ולדון בנושא הסדרי ביטחון הנדרשים לישראל במסגרת הסדרים בין ישראל לפלסטינים - גם כאלו שאינם הסדר קבע.



ללא ספק, כשר הביטחון אתה מוטרד מההשלכות של הסכם הגרעין במובן הרחב והיותו תמריץ ואמצעי להרחבת ההשפעה האיראנית השלילית במרחב. לפיכך עליך לפעול, על בסיס הבנות עם ארה״ב, לבניית מנגנון תיאום ביטחוני עם מצרים, ירדן, ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ, בדגש על הכנת תגובה רחבה למקרה של הפרות הסכם הגרעין על ידי איראן, או שימוש לרעה מצדה בהסכם להרחבת השפעתה ולתמיכתה בגורמים מערערי יציבות במזרח התיכון. תכליתו של מנגנון התיאום הוא לבלום את מאמצי איראן לשלוח זרועותיה ברחבי האזור. בד בבד, יש לגבש תוכנית למניעת התבססותן של תשתיות צבאיות ויכולות טרור של ״הציר האיראני״ - כוח קודס, חיזבאללה, מליציות שיעיות ועוד - ברמת הגולן, בדרום לבנון וברצועת עזה, ולהתכונן להיערכות ״המדינה האסלאמית״ על גבול ישראל ברמת הגולן.



איני חולק על ההערכה כי הסדר קבע עם הפלסטינים, שישים קץ לסכסוך ויביא לסופיות התביעות ההדדיות, איננו בר־השגה בעתיד הקרוב. אולם הקיפאון המדיני יוצר לישראל בעיה חמורה, משום שהוא פוגע במעמדה הבינלאומי ומחליש את הלגיטימיות של פעולותיה המדיניות והצבאיות. לפיכך יש ליזום תוכנית מדינית־ביטחונית, הנשענת על שלוש רגליים:



מלבד העניין המוסרי, לישראל יש אינטרס בשיקום הרצועה לשם מניעת התחזקותם של גורמים רדיקליים, העלולים להאיץ תהליכי הסלמה ולגרור את ישראל לסבב עימות נוסף בגזרת הרצועה. כמו כן, המשבר ההומניטרי השורר ברצועה עשוי ליפול על כתפי ישראל, הן משום שהאחריות לו תוטל עליה והן מחשש שתתפתח בריחה המונית של תושבי הרצועה לעבר ישראל. במקביל, חמאס, שחש את מצוקת הציבור בעזה, משגר איתותים רבים בדבר נכונותו להגיע להבנות עם ישראל להפסקת אש ארוכת טווח, בתמורה להנעת פרויקט השיקום ברצועה.



עם זאת, על היוזמה לשיקום הרצועה תמורת רגיעה ביטחונית מתמשכת לסלק מן הדרך כמה חסמים: (א) אפשרות כי השיקום יוביל להתחזקות חמאס ולגיטימציה לשלטונו ברצועה; (ב) סירוב הרשות הפלסטינית להיות כתובת להובלת מפעל השיקום ולהזרמת הכספים המיועדים לכך, כפי שדורשות מדינות המערב ומדינות ערב, שהתחייבו לממן את הפרויקט; (ג) מצרים, שהיא שחקן חיוני להצלחת פרויקט השיקום, הכריזה מלחמת חורמה על האחים המוסלמים ואינה מוכנה לתמוך במהלך, שאחריתו ביצור מעמדו ושלטונו של חמאס ברצועה.



מכאן, שכדי להסיר חסמים אלה מן הדרך, בראש ובראשונה יש למצוא דרך להניע את הרשות הפלסטינית לקחת חלק בפרויקט השיקום. לשם כך יש ליזום תוכנית מדינית שתספק תמורות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות לרשות: אפשר לכלול בתמורות אלה את המעברים לרצועה וכן תרומות לרשות ביהודה ובשומרון, כמו הרחבתם של שטחי הפעילות של המשטרה הפלסטינית ופריסת כוחותיה, שחרור שטחים באזור C לפרויקטים כלכליים ותשתיתיים, שיפור מרקם החיים והתנועה של האוכלוסייה הפלסטינית, הרחבת אישור לפועלים העובדים בישראל, ועוד. כל זאת, בתמורה לנכונות מצד הרשות לקחת חלק מרכזי בפרויקט שיקום הרצועה ולמנוע את התחזקות חמאס על חשבונה.



כינון כוח משימה רב־לאומי משותף לגיוס תמיכה מדינית וכלכלית בפרויקט השיקום: בכוח משימה זה ישתתפו מדינות ערב הפרגמטיות, בדגש על מצרים, ערב הסעודית וירדן, לצד הקהילה הבינלאומית, הרשות הפלסטינית וישראל. מסגרת זו תקל על מצרים והרשות לתרום להצלחת התוכנית. לסיכום, יוזמה מדינית מקיפה בנושא הפלסטיני, במסגרת תכנון יסודי שיתמקד גם בתיאום עם ארה״ב ובמידת האפשר עם מדינות ערב הפרגמטיות, עשויה לייצר לישראל יתרונות מדיניים ויציבות ביטחונית, שכל כך נחוצים לה - בימים אלה ובשנים הבאות.