דווקא כשזיכרון הפיגועים במרכול היפר כשר ובמערכת ״שארלי הבדו״ החל קצת להתעמעם, כשמשמרות הצבא כמעט נעלמו ממרכזי הערים ההומים ומבתי הכנסת, חזר הטרור והלם בצרפת, והפעם באמצעות מעשה סמלי נורא: ראשו הערוף של הרווה קורנרה, מנהל חברת הובלה קטנה באזור ליון.
הראש, שלידו נמצאה הכתובת ״אין אל מלבד אללה ומוחמד הוא נביאו״, הוצמד על שני דגלים של דאע״ש אל גדר מפעל הגז של חברת אייר פרודקטס בעיירה סן קוונטין פלאבייה. המראה המזעזע החזיר את הציבור הצרפתי אל מה שניסה לשכוח. הפעם נראה ש״רוח ה־11 בינואר״ של הפגנת הענק המלוכדת בהשתתפות מנהיגי העולם, הפכה גם היא לזיכרון רחוק, וברחובות פריז וליון אין עוד מי שיקרא ״כולנו שארלי״.
הנשיא פרנסואה הולנד קיצר את שהותו בפסגת האיחוד האירופי בבריסל וכינס אתמול ושלשום את הקבינט הביטחוני שלו, אבל לא זכה הפעם למטרייה מהאופוזיציה. הנשיא לשעבר סרקוזי תבע מן הממשל לדווח על אמצעי הביטחון שנקט, ומנהיגים אחרים נשמעו חריפים עוד יותר כשריח הבחירות המתקרבות עולה באפם.

הולנד פנה לאומה וביקש להפגין קור רוח ולא לפקפק ביכולתם של הצרפתים לעמוד גם במבחן זה. אבל שרטוט דמותו של המחבל ימין סאלחי מראה שלקח הפיגועים הקודמים לא נלמד. בן 35, אב לשלושה, שאשתו ״הנדהמת״ מעידה כי ביום הפיגוע יצא כרגיל לעבודה ואילו שכניו מספרים על ״אדם רגיל, שקט ואדיב״. עוד ״זאב בודד״, שלמרות התלונות של שכניו במקומות מגוריו הקודמים ותיק שנפתח לו בשנת 2006 ונגנז שנתיים אחר כך בגין פעילותאםלאמיתקיצונית,לא היה נתון תחת מעקב כוחות הביטחון. זאת למרות שהחל לעבוד לפני שלושה חודשים בחברת ההובלה למפעל הכימי הרגיש. כך יכול היה להיכנס בלי הפרעה לתחום המפעל כשבידיו גווייתו ערופת הראש של מעסיקו, להתנגש במכלי הגז ולנסות לפוצץ גם את בקבוקי האצטון. שר הפנים ברנאר קזנב הודה: ״רק המעקב אחרי הטרוריסטים מאפשר לנטרל אותם לפני הפיגוע״.
"שירותי הביטחון לא פעלו"
בקהילה היהודית, שלא הייתה הפעם מטרה ישירה, לא שגו באשליות. נשיא הארגונים היהודיים רוז׳ה קוקרמן אמר: "יש לעמת את הטרור כדי להגן על הדמוקרטיה ועל ערכי הרפובליקה, ויהודי צרפת ייטלו את מלוא חלקם במאבק הזה". אבל נשיא הוועד נגד אנטישמיות סמי גוזלן מסר: ״מה שהתרחש מאשר את מה שאנחנו טוענים מזמן - אלה הסבורים שהמטרה העיקרית הם היהודים ואם יעצמו עין על כך, הם עצמם לא ייפגעו - טועים. אחרי בתי הכנסת, בתי הספר והחנויות היהודיות, המטרות הן חיילים צרפתים, עיתונאים צרפתים ומפעלים צרפתים.
"שוב אנחנו נדהמים לגלות שכמו קודמיו, גם המחבל הזה היה מוכר לשירותי הביטחון, שלא עשו דבר. צרפת היא יעד הג׳יהאדיזם כמו ישראל וארה״ב. צריך לנקוט אמצעים להגנת הציבור באמצעות פירוק מועצת הארגונים האסלאמיים של צרפת, סגירת המסגדים הסלפיסטים והשמתם במעצר בית של פעילים מוכרים. אבל יש לנקוט פעולה גם נגד אתרי הסתה באינטרנט וארגונים פרו פלסטיניים התומכים בחמאס ובחיזבאללה וקוראים להשמדת ישראל".
הטבח בחוף סוס הוא מכת מוות לתיירות לטוניסיה, הענף הכלכלי המרכזי של המדינה שנחשבת להצלחה היחסית היחידה של האביב הערבי. בענף הזה עוסקים יהודים רבים. הבולט שבהם הוא איש העסקים רנה טרבלסי, הפעיל בטוניסיה ובצרפת והיה אפילו מועמד מרכזי לתפקיד שר התיירות, אבל המימשל חשש להפקיד בידיו את התפקיד. הוא אומר כי הזהירות הזאת לא מנעה את מימוש איומיהם של האיסלמיסטים נגד המדינה הטוניסאית.
לפסגת מדינות G7 בחודש שעבר הוזמן נשיאה הישיש של טוניסיה, בג׳י קאיד אסבסי, שביקש שוב שוב, ללא הועיל, שיתוף פעולה בינלאומי נגד הטרור בארצו. בסוף השבוע הבטיח לו הנשיא הולנד שוב הזדהות ושיתוף פעולה, בשיחה שקיימו ביניהם. בשיחה שקיים עמי בעבר העלה אסבסי על נס את תרומתה של הקהילה היהודית לארצו. "הם היו בין מייסדיה של טוניסיה, הם אאן אלנאים שנה וזכותם לכהן בה בכל התפקידים", אמר. אבל כשנתמנה לתפקידו האחרון הפגין גם הוא "זהירות". גם כאן התברר כי הטרור האסלמי-פשיסטי נגד העולם החופשי איננו בעייה "יהודית".