הרפובליקנים בצרות. הם מבולבלים ולא מבינים מה קורה להם. כל שבוע מזנק עוד פוליטיקאי רפובליקני לזירה הצפופה והדחוסה של השואפים למועמדות המפלגה לנשיאות וכמעט כל אחד מהם רק מגביר את הזילות שרמת המתמודדים כבר גרמה וגורמת למוסד הנשיאות. ואם לא די בכך,   ספגה המפלגה הרפובליקנית בסוף השבוע שתי מהלומות קשות שבאיבחה חדה אחת הפכו את המירוץ הרפובליקני לכיבוש הבית הלבן ב-2016 לאתגר עוצמתי, בהיקף ועומק שחשף את המתמודדים למבוכה רבתי וגילה את קלונם כחבורה של פוליטיקאים חובבנים שאינם ערוכים לעמוד מול התפתחות בעייתית מבחינתם.

   
החלטת בית המשפט העליון שאישרה (בפעם השנייה), את חוקיותו של רפורמת הבריאות של הנשיא ברק אובמה נחתה על משתתפי המירוץ למועמדות המפלגה לנשיאות "כפצצת מצרר שפיזרה חתיכות מתכת חדות שפגעו בכל אחד מהנוכחים בזירה המועמדים הצפופה", כפי שתיאר זאת פרשן בערוץ הציבורי בניו יורק. לא עברו 24 שעות ובית המשפט העליון שיגר טיל  מונחה שני  למיתחם המועמדים הרפובליקנים. החלטה   המאשרת את חוקיותם נישואים חד-מיניים. 

תוכנית רפורמת הבריאות הידועה כ"אובמה-קר" היא יעד ישן, ידוע ומועדף בלוח המטרות של המפלגה הרפובליקנית. התוכנית שהנשיא אובמה   רואה כנצחון המרכזי, כהישג החשוב ביותר שלו וכמורשה האיכותית  לדורות של תקופת כהונתו היא בעיני המחוקקים הרפובליקנים אסון שהם מחוייבים לתקן ולמחוק.   
אין כמעט אחד ממשתתפי המירוץ למועמדות הרפובליקנית לנשיאות שלא פירסם הצהרה נגד "אובמה-קר", שלא התריע מפני התוצאות   וההשלכות החמורות שהתוכנית צפויה להניב ושלא הבטיח שאם ייבחר כנשיא הצעד הראשון שיעשה למחרת כניסתו לבית הלבן הוא ביטול הרפורמה.
החלטת בית המשפט העליון אמנם מעצימה את חוקיותה של רפורמת הבריאות ומחזקת את בסיס ויסוד קיומה לעתיד. אבל לפי דיווח שפורסם   אתמול בניו יורק טיימס, "עדיין נשארו אתגרים ליגליים נגד אובמה-קר". אחדים ממשתתפי המירוץ הרפובליקני מיהרו להגיב כי הם לא
מוותרים על המאבק נגד רפורמת הבריאות. המועמד ג'ב בוש הצהיר אתמול "המאבק (נגד אובמה-קר) לא נגמר".
אולם פרשנים שהתבטאו בראיונות בערוצי טלוויזיה הסבירו כי החלטת בית המשפט העליון וגל התגובות החיוביות להחלטה יצרו קושי מאוד לא נוח ובעיה לא פשוטה למתמודדים הרפובליקנים. "הם (המתמודדים) לא אוהבים את העובדה שתוכנית 'אובמה קר' הפכה מחדש לנושא מרכזי בדעת הקהל האמריקאית והם לא יודעים בדיוק איך להתמודד עם ההתפתחות הזאת".
אבל החלטת בית המשפט העליון שהפכה את היתר הנישואים החד-מיניים לחוק לאומי שתוקפו מקיף את כל מדינות הרפובליקה היא כהגדרת פרשנים שרווחה אתמול בדיווחים בתקשורת האמריקאית "צרה צרורה לרפובליקנים". אחדים מהפרשנים הרחיקו לכת וסברו כי ההחלטה היא "בגדר הלם ואסון למשתתפי המירוץ הרפובליקני".
האישור החוקי שהערכאה המשפטית הגבוהה בארה"ב העניקה לנישואים חד-מיניים בהחלטה לא רק מנוגדת באופן גורף לאידיאולוגיה  החברתית של המפלגה הרפובליקנית. בעונת בחירות כאשר המירוץ לכיבוש הבית הלבן צובר תאוצה - החלטת בית המשפט העליון והצונמי של תגובות השמחה והצהלה ששטף המונים בארה"ב חשפו באחת את הנתק והפער הקיימים בסוגיות חברתיות בין המפלגה הרפובליקנית לחלקים גדולים   בעם האמריקאי. ובין החלקים האלה גם אמריקאים רבים המזוהים כאוהדי המפלגה הרפובליקנית.
לפי סקר שתוצאותיו פורסמו בדיווח של סוכנות הידיעות איי-פי, רוב בקרב חברי המפלגה הרפובליקנית מתנגדים לנישואים חד-צדדיים. אבל בקרב רפובליקנים בגילאים בין 18 ל-34 59 אחוזים תומכים בנישואים חד מיניים. מהתגובות שאחדים מהמתמודדים על המועמדות   הרפובליקנית לנשיאות השמיעו עד כה עולה ומתברר כי קיימים ביניהם חילוקי דעות לגבי התגובה הרצויה להחלטה על חוקיות הנישואים החד-מיניים. הסנטור מטקסס טד קרוז,  זעק, חמס וכמעט גידף את השופטים שהצטרפו להחלטה.
"הגיע הזמן ששופטי בית המשפט העליון לא ימונו אלא יצטרכו להתמודד על התפקיד כמו הפוליטיקאים", הצהיר בכעס  בנאום בסנאט. מייק האקבי, מושל ארקנסו לשעבר, נוצרי אדוק. פירסם תגובה שהשתמעה כהכרזת מלחמה נגד בית המשפט העליון. "אני לא אציית לבית משפט קיסרי", הצהיר.   
לעומת זאת, הסנטור מפלורידה, מרקו רוביו הגיב באופן מתון ומפוייס. "אנו חיים ברפובליקה וחייבים לציית לחוק", אמר. רפובליקנים בכירים ביטאו באחרונה סיפוק ושביעות רצון בעקבות סקרים שגילו כי בקרב מצביעים יהודים גוברות אהדה ותמיכה במפלגה הרפובליקנית. אבל מתגובות להחלטת בית המשפט העליון שפורסמו על ידי ארגונים יהודיים גדולים ומובילים עלתה תמיכה גורפת ואפילו הבעת קורת רוח מההחלטה על חוקיות נישואים חד-מיניים.