מתקפת הטרור בסיני היתה מלווה בתעוזה והוכיחה כי הטרור מבית מדרשו של דעא"ש פועל ללא גבולות והוא ממוקם כעת ממש על גבולה הדרומי של מדינת ישראל. המתקפה רבת העוצמה מוכיחה כי לדעא"ש בסיני כוח טרור משמעותי שמחייב את מדינת ישראל לבצע הערכת מצב כדי להתמודד עם האיום המתהווה.


סיני היתה מאז ומעולם - בשל מיקומה הגיאוגרפי ואוכלוסיתה - חבל ארץ נוח לפעילות הברחות רחבת היקף. לאורך השנים התפתחה בה רשת הברחות בינלאומיות בהשתתפות תושביה הבדואים בה הועברו סמים, נשים, עובדים זרים וגם אמצעי לחימה. "כלל אצבע" ידוע הוא כי במקום בו מבוצעות הברחות טובין, יוברחו גם אמצעי לחימה, במידה ותהיה לכך דרישה.

מדינת ישראל נלחמה בהצלחה לא מבוטלת בהברחות של אמל"ח (אמצעי לחימה) מאיראן דרך סודאן בדרכן לסיני - ומשם דרך המנהרות לחמאס ולג'יהאד בעזה. "ייבוש" המנהרות לרצועה בידי המצרים והלחימה בטרור בסיני, שפגעו קשות בהכנסות של הבדואים המקומיים, היוו כר נוח לכניסת דעא"ש. כך התפתח, ממש צמוד לגבולנו הדרומי, כוח טרוריסטי משמעותי ומאיים.
 
ההתמודדות מול תאי הטרור בסיני מחייבת בראש ובראשונה שיתוף פעולה עם מצרים, אותו יש לעשות בזהירות הנדרשת. הנספח הצבאי להסכם השלום  מגביל את הכוח הצבאי המצרי שרשאי לפעול בסיני. כך נוצר חיץ צבאי שמאפשר לישראל מרחב התרעה אסטרטגי. המצרים שבו וביקשו לאורך השנים האחרונות להכניס כוחות נוספים לסיני כדי למגר את הטרור, והם כנראה ישובו וידרשו זאת מחדש. הכניסה הזוחלת של צבא מצרי לסיני עלולה למוטט את הנספח הצבאי להסכם השלום ולפגוע אסטרטגית בחיץ הצבאי שנוצר בסיני לאחר הסכם השלום ב-1979.
 

שיתוף פעולה מודיעיני עם ישראל הוא כלי נוסף שיאפשר לכוחות המצרים לפעול נגד הטרור. לישראל מערכת מודיעין מעולה שתאפשר לכוחות המצרים יתרון בפעולה נגד דעא"ש. הקושי כאן הוא הסיכון בחשיפת מקורות והחשש מפגיעה במודיעין הישראלי . מחד, ישראל מעוניינת לשתף פעולה כדי לפגוע בדעא"ש, ומאידך עלינו להיזהר ולבחון את רמת החומר המודיעיני שמועבר. דילמה כלל לא פשוטה כשמדובר במידע התרעתי.
 
נדמה שהאיום הדעא"שי, שאפשר ויגיע בקרוב גם לגבול עם סוריה ברמת הגולן, מציב בפני ישראל אתגר חדש ומחייב. מעבר לפעילות המודיעינית והמדינית עם שותפות פוטנציאליות, דרוש גם שינוי בהערכת המצב הצבאית. צה"ל חייב להיערך לפעול כנגד דעא"ש גם בתוך סיני (בעדיפות באמצעות כלים חשאיים) כדי להגן על מדינת ישראל.

ברור כי זהו אירוע מורכב שאפשר ויהיו לו השלכות רחבות. עם זאת, נראה כי אין מנוס מהכנת כלי פעולה מסוג זה שיהיה בידי מקבלי ההחלטות בישראל, בעת שהללו יעמדו בפני מצבי ההתרעה המורכבים שהמציאות מזמנת לנו. המציאות החדשה בה כוחות דעא"ש נמצאים על גבולה של מדינת ישראל ומאיימים פיזית על ריבונותה ואזרחיה של ישראל מחייבת הערכת מצב מחודשת והפעלת כוחה הצבאי באופן שונה ומושכל מול האיום המתהווה.
הכותב הוא אלוף במיל', לשעבר מפקד חיל הים