מתחת לפני הקרקע מתרחשת במזרח התיכון מהפכה שקטה, שתשליך על העתיד החברתי, ואולי אף המדיני, של כל האזור - מהפכת האינטרנט.



חדירת האינטרנט במזרח התיכון (לא כולל צפון אפריקה) מתחילת המילניום עולה בקצב מתגבר מדי שנה והגיעה בראשית 2015 ל־48.1% מאוכלוסיית האזור, קרי כמעט לכל בית שני. החדירה האינטרנטית באזור גבוהה מהממוצע העולמי (42.3%). בישראל היא מגיעה לכ־75% (אך היא גבוהה עוד יותר במרבית מדינות המפרץ), אך גם בירדן (86%), ברשות הפלסטינית (60%) ובמצרים (53.2%), הנתונים מרשימים.



70 מיליון איש, בעיקר צעירים במזרח התיכון, פעילים ברשתות החברתיות. עם זאת, מהפכת האינטרנט באזור טרם הובילה לתוצאות המקוות, והשימוש ברשת הוא מטבע בעל שני צדדים: בצד האחד, כוהני הדת והלאומנות גילו בו את הפוטנציאל הרב לשטיפת מוח וגיוס ההמונים; האחים המוסלמים או אל־קאעידה. תנועות בעלות אידיאולוגיה כשל ימי הביניים הפכו לאלופי השימוש בכלים המודרניים שבאינטרנט, ובראשם תנועת דאעש, שהפכה את מסר האימה של הצגת עריפת ראשים ביוטיוב לדרך להשתלט על אוכלוסיות ושטחים בדרך לחליפות אסלאמית.



מנגד, האינטרנט השתלט על חיי היומיום של האוכלוסייה הצעירה והיותר חילונית ומסורתית, שחפצה בקשר עם העולם. במזרח התיכון ובצפון אפריקה יש כיום יותר מ־50 מיליון משתמשי פייסבוק, והערבית הופכת לאחת השפות האינטרנטיות ה״מדוברות״ ביותר. הרשת מציעה לצעירי האזור גם הזדמנויות ללימוד אקדמי, תעסוקה בתחומי הטכנולוגיה, היכרויות מעבר לים והיכרויות זוגיות. השיח האינטרנטי האישי והחברתי הזה הוא בעל אופי פרגמטי: יש שימוש רב בשפה האנגלית של דור שחפץ ללמוד, לעבוד ולטייל בעולם, דור השוחר לשוויון הזדמנויות. זהו הרוב השקט במזרח התיכון, שחסר ייצוג ומנהיגות פוליטית - מכיוון שעל גלי האתר השתלטו הפונדמנטליסטים מכל הצדדים.



האינטרנט יכול גם לשמש פלטפורמה לשיח חדש בין צעירים ישראלים וערבים. דוגמה לכך התקיימה בסוף השבוע האחרון על גבי עמוד הפייסבוק של ״יאללה - מנהיגים צעירים״ (גילוי נאות: הכותב הוא מייסד התנועה), שאחריה עוקבים כמיליון צעירים מישראל, מהרשות הפלסטינית ומכל מדינות ערב. אלפים מתוכם לומדים באקדמיה של התנועה משא ומתן ופתרון סכסוכים. צעירים אלה ״נפגשו״ על גבי עמוד הפייסבוק של התנועה כדי לשמוע דברי עידוד ממנהיגי עולם המכירים בדור האינטרנט ובהזדמנות החדשה. פנו אליהם מזכיר האו״ם, וכן אישים כמו שמעון פרס, אבו מאזן, שרי החוץ של שבע מדינות אירופיות ועד שרון סטון, פפ גרדיולה, דוד פישר (סגן נשיא פייסבוק) ואחרים.



העולם מכיר במה שישראל מסרבת להכיר, כי בין שכנינו, כמו אצלנו, גדל דור צעיר, חפץ חיים, המחפש להשתייך לעולם הגלובלי באמצעות האינטרנט, דור שהוא פרטנר לדו־קיום ולשלום, שמייצג רוב גדול יותר בהרבה מתומכי דאעש. מהפכת האינטרנט, שתהיה רצופה מכשולים מידי הגורמים הקיצוניים, שהופכים כל טכנולוגיה לכלי הרס, עדיין בתחילתה - אך טמון בה גם סיכוי לעתיד. הגיע הזמן שגם מנהיגי האזור יכירו בכך.



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד תנועת "יאללה - מנהיגים צעירים"