חוששני שאתמול נפתח פרק חדש בסדרת מצעדי האיוולת הבינלאומיים, הפעם מול איראן.



פרק זה החל כאשר פתח האייתוללה חומייני את מצעדו מהערים הקדושות כרבלא ונאג'ף בעיראק אל טהרן דרך תחנת הביניים בפריז. סדאם חוסיין שיגר שליח מיוחד אל השאה האיראני והציע לחסל את חומייני, שהרעה ממנו צפויה לשתי המדינות על אף איבת הדמים ביניהן. סדאם היה מוכן למלא את המשימה בתנאי שיקבל את אישורו של השאה. ככל הידוע, נועץ השאה ב-CIA שנועץ בדייר בבית הלבן, ג׳ימי קרטר, שדחה את הרעיון.



במצב הביניים שהשתרר בטהרן, בין עזיבתו הבהולה של השאה לבין כניסתו של האייתוללה, מסר הפרלמנט את ראשות הממשלה לאיש ביניים, שאפור בחתיאר. עד מהרה הבין בחתיאר כי הפתרון ליציבות שלטונו מצויה בחיסולו של חומייני. לפי מקורות זרים, הוא הזעיק אליו את נציג המוסד בטהרן, אליעזר צפריר (גייזי), וביקש שהמוסד יחסל את חומייני במקום גלותו בפריז. צפריר העביר את הפנייה לראש המוסד, יצחק חופי, אשר קיים התייעצות במטהו. חופי עצמו שלל את עצם הרעיון של חיסול מנהיג זר, ואילו ראשי האגפים והבכירים שכינס לא עיצבו עמדה מוסכמת. במקביל בחתיאר פנה בפנייה זהה אל הצרפתים, אל האמריקאים ואל הבריטים.



חיסולו של חומייני היה משנה את המסלול ההיסטורי של איראן ושל המזרח התיכון. השאלה היא לאן, כתב יוסי אלפר, אז אחראי להערכת המודיעין לגבי איראן במוסד, בספרו החדש ״מדינה בודדה״. אנו כן יודעים שקרטר וממשלו בירכו את חומייני עוד בהיותו בפריז, ועכשיו ממשיכו מקבל את ברכת הדרך מנשיא אמריקאי אחר המגובה בכל מעצמות תבל.



מנגד ניצב ראש ממשלה של מדינה קטנה המתריע כלפי הענקים: אתם מוכים בסנוורים. השתלבתם במצעד האיוולת. הפכתם קורבן לבזאר הפרסי הידוע בקוריו הלוכדים. קיבלתם עליכם אחריות לגורל ארצותיכם ועמיכם. אבל מחויבותו של ראש ממשלת ישראל היא בראש ובראשונה כלפי עמו וארצו. גם אם טעה פה ושם, כפי שמטיחים נגדו, אין זו בגדר הטעויות שאין להן כפרה. לבנימין נתניהו יש מחויבות כלפי עמו וארצו והיא עולה על כל דבר. בעיני אין ספק כי מלחמת היחיד שלו היטיבה עם מוחותיהם של מנהיגי המערב בעת המשא ומתן מול אנשי הבזאר הפרסי.



לפני זמן הצעתי מעל דפי עיתון זה שראש הממשלה יקים קבינט מיוחד, בשילוב מנהיגי האופוזיציה, שעניינו איראן, אך ורק איראן הגרעינית. עכשיו הדבר מחויב שבעתיים. שלטון האייתוללות שיטה במנהיגי העולם ועכשיו, עם מעייני הכסף שיציפו אותו, חוצפתו תגבר שבעתיים.