קראתי השבוע סטטוס מעניין של דורון רוזנבלום, פובליציסט ״הארץ״ לשעבר, על כך שקרא מאמר מעניין ב״גרדיאן״, עיתון בריטי בהווה, על השינוי שעוברת החשיבה שלנו בעידן הרשתות החברתיות והאינטרנט. הוא קורא לזה צורת חשיבה נוזלית, שבה התודעה שלנו מתרגלת להיות קצרת רוח וקופצת מעניין לעניין, שטחית, שוחרת אפקטים, שוכחת מיד, מוסחת תמיד מהציפייה לפאנץ' הבא, מרוכזת בתגובה מיידית ומותירה אותנו מרוקנים.



לעומתה הולכת ונזנחת החשיבה אוף־ליין, היא זו המאפשרת יצירת זיכרונות והקשרים. העמקה. הטלטלה שהמחשבה האנושית עוברת, כולל השפעותיה על הזיכרון והיכולת להתרכז, מטרידה אותי באופן כללי ואף מקשה עלי להתרכז לאחרונה. הפסקתי לקרוא את הסטטוס של רוזנבלום כדי להעמיק בקריאת המאמר. נכנסתי לאתר של ה״גרדיאן״ ושם המליצו להוריד את האפליקציה שלהם בחינם. עברתי לאפ־סטור אבל לא זכרתי איך כותבים ״גרדיאן״ באנגלית.



כתבתי בגוגל טרנסלייט בעברית: ״שומר״, כדי שיתרגם לי. ״Guard״. חזרתי לחנות האפליקציות, כתבתי ״the guard״, היא השלימה לי ל׳the guardian״ ואז האפליקציה הציעה לי להתחבר דרך אחת משתי צורות. דרך פייסבוק או דרך גוגל פלוס. תהיתי לרגע כמה אנשים התחברו לכישלון שנקרא גוגל פלוס, והסתבר שטעיתי. גוגל פלוס אינו כישלון כלל ומחוברים אליו למעלה מחצי מיליארד משתמשים, בעיקר אנשי עסקים, משום שבניגוד לפייסבוק הוא מחבר בין אנשים שיש להם תחומי עניין דומים. עזבתי את גוגל פלוס וחזרתי ל״גרדיאן״, שביקש עכשיו גם את המייל שלי.



ה״שומר״ הזה רוצה לדעת עלי הכל לפני שהוא מכניס אותי. מסרתי לו את כל הפרטים שלי מתוך מחשבה שאין לעיתון לונדוני מכובד עניין לפלוש לפרטיותי. באפליקציה חיפשתי את המאמר על התופעה ששכחתי איך קוראים לה, וגם לא זכרתי מה שם המאמר. סגרתי את האפליקציה וחזרתי לפייסבוק. חיפשתי את רוזנבלום אבל אז קיבלתי וואטסאפ מחבר, שהזמין אותי להצגה חדשה בסטודיו של יורם לוינשטיין הנקראית ״אורידיקה״, הערב בשמונה וחצי. לא הייתי בטוח אם ״אורידיקה״ הייתה אחותה של אנטיגונה או אמא שלה.



גיגלתי וגיליתי שהיא בכלל אשתו המתה של בנו של אפולו - אורפיאוס, שהיה זמר כל כך מעולה, עד שאל השאול היה מוכן להחזירה לחיים, אבל רק בתנאי ש... - ״אבא!!! אבא!!! בוא מהר!!!״, הבן שלי עינב צווח מהחדר. זינקתי מהמחשב ורצתי אליו. הלחץ שלי היה די מיותר, התברר, כי הוא פשוט היה תקוע במשחק לגו בפלייסטיישן, בשלב שהוא לא יכול לעבור אותו כשהוא בדמות הענק הירוק, והוא לא יודע איך להפוך להיות איירון מן כדי לעוף מעל החומה ולעבור שלב. ניסיתי לעזור לו על אף שהשעה כבר 19:00 ועוד לא התקלחתי, ואני חייב לצאת להצגה. אשתי הזכירה לי שהלילה אני בכלל לא יכול לצאת, כי זה היום שהיא יוצאת לחוג סלסה שלה. תהיתי לרגע אם אל השאול עדיין קיים, ואם הוא יכול לקבל קריאות הפוכות משל אורפיאוס.



עינב ביקש ארוחת ערב. ״אבל אתה באמצע משחק, לא?״, שאלתי. השיב שהפסיק לשחק מזמן ושהתחיל לראות ״ראש גדול״, אבל עכשיו הוא בעצם רעב וימשיך לראות ״ראש גדול״ אחר כך. הוא לא המשיך לשחק וגם לא ראה את הסוף של ״ראש גדול״. להצגה לא הלכתי וגם לא קראתי את המאמר ששכחתי את השם שלו, על התופעה הזאת, שההוא שכתב פעם ב״הארץ״ כתב עליה סטטוס בפייסבוק. וחבל, כי אני חושב שזה היה משהו חשוב על הענק הירוק שהוא השומר של גוגל פלוס שזורק לשאול זמרים ממש מעולים... או משהו כזה. 



בחנו את עצמכם: האם אתם מקושרים? רק אם עניתם על שאלה - תוכלו להתקדם. בהצלחה



1. מי יקבל בסוף את העשרה מיליון מדף הפייסבוק המזויף של יצחק תשובה?



2. מה הסוד הגדול של מיכל הקטנה?



3. מי הבחורה מהמשפחה המיוחסת שדרסה לפני 10 שנים את גל בק?



4. מה השם של הבדואי המוחזק בידי חמאס?



5. מה מצב היחסים כרגע בין נטלי עטיה לאיציק זוהר?