האם בג״ץ יתערב ויפסול בקרוב את האפליה בחוק הפונדקאות כלפי זוגות חד־מיניים ונשים רווקות?

עתירה חדשה שהוגשה מיד לאחר פיזור הכנסת הקודמת מבקשת מבג׳׳ץ להתערב באפליה שבפונדקאות בישראל ולאפשר לזוגות חד־מיניים ולנשים רווקות לבצע הליכי פונדקאות בישראל. במשך 17 שנה נמנעה המדינה מלקדם הצעת חוק לתיקון האפליה, וכעת נראה שהסיכויים שבג״ץ יתערב ויפסול את האפליה גבוהים מאי פעם. עם זאת, גם אם העתירה תתקבל במלואה על ידי בג״ץ, היא עלולה שלא לאפשר בפועל לזוגות חד־מיניים לבצע הליכי פונדקאות בישראל, ואלה ייאלצו להמשיך לפנות למחוזות רחוקים בעולם.

חוק הפונדקאות הישראלי מ־1996 אינו מאפשר לזוגות חד־מיניים ולנשים רווקות להיעזר בפונדקאות בישראל. במשך שנים החוק מותקף בבג״ץ ובכנסת, ובשנת 2010 הקימה המדינה את ״ועדת מור־יוסף״ שנתנה סדרה של המלצות בנוגע לשוק הפונדקאות בישראל. הוועדה הזהירה מהרחבת הביקוש לפונדקאות בישראל בשל הכמות הנמוכה של פונדקאיות. לטענתה, עלייה גבוהה בכמות המבקשים לבצע הליכי פונדקאות תיצור עליית מחירים שתהווה חסם כלכלי להליך ותגדיל את הסכנה לניצול נשים.
ב־2014 קידמה שרת הבריאות דאז, ח״כ יעל גרמן, הצעת חוק ממשלתית שנועדה לסיים את האפליות, וכללה סעיפים שהרחיבו את האפשרות להיות פונדקאית בישראל. בנוסף, ההצעה חיזקה את מנגנוני ההגנה על הפונדקאיות וקידמה תפיסה שעדיף שהליכי הפונדקאות ייעשו בישראל כדי לספק הגנה על הפונדקאיות. הכנסת אישרה את הצעת החוק בקריאה ראשונה, אך התפזרה זמן קצר לאחר מכן. כעת קיים סיכוי נמוך שהקואליציה הנוכחית, הנשענת על קולן של המפלגות הדתיות, תמשיך לקדמה.
במסגרת העתירה בבג״ץ לא יורחב מעגל הפונדקאיות, ומחירי הליכי הפונדקאות צפויים לעלות ולהוות חסם כלכלי משמעותי לזוגות ולנשים רווקות. בנוסף, העתירה אינה מתייחסת לאפשרות של גברים לקבל תרומת ביציות. על כן זוגות המורכבים משני גברים ייאלצו להיעזר גם בפונדקאית וגם בתורמת ביציות. הדין הישראלי לא מאפשר לגברים לקבל תרומת ביציות בישראל, ולכן גם אם בג״ץ יפסול את האפליה בחוק הפונדקאות, לא יהיה זה מספיק. לפי הצעתה של גרמן, נקבע במפורש שגברים יוכלו לקבל תרומת ביציות בישראל ובחו״ל. אם בג״ץ לא יתייחס לעניין זה, עלולים הזוגות החד־מיניים להגיע למצב שהם פשוט מחליפים מאבק אחד באחר - ממאבק לשינוי חוק הפונדקאות למאבק לשינוי הדין העוסק בתרומת ביציות.

רק לאחרונה נזכרנו שוב בסכנה שאפליה זו יוצרת כשהאדמה בנפאל רעדה והמדינה נאלצה לסייע לפגים ישראלים רבים. נראה שבמקרה של חוק הפונדקאות כולם עלולים להפסיד: המדינה, שהתמהמהה שנים רבות ולא קידמה תיקון מסודר לחוק, עומדת בסכנה לפסילת האפליה על ידי בג״ץ ועלולה לגרום לזעזוע בהליכי הפונדקאות בישראל; וזוגות חד־מיניים, שייתכן שיזכו סוף־סוף בתיקון האפליה בחוק הפונדקאות, אך בפועל ייאלצו לעמוד בחסם כלכלי משמעותי.
הכותב הוא יועץ בכיר לשרת הבריאות לשעבר, ובקדנציה האחרונה ריכז וניהל את העבודה על תיקון חוק הפונדקאות