התחדשות עירונית היא אחד המפתחות לצורכי הדיור של ישראל בעשורים הקרובים; היא משלבת את כלל האינטרסים הקיימים במערכת, ומאגדת בתוכה שימוש בתשתיות קיימות, החייאת מרכזי ערים ושדרוג הנכסים הקיימים. כמו כן היא מבטיחה שמירה על שטחים פתוחים ויוצרת עושר בשכבות אוכלוסייה נטולת משאבים. כלומר, מספקת פתרון משולב הן בתחום הכלכלי – פתרון משבר הדיור, והן בתחום החברתי – שיקום שכונות שהוזנחו.



התחדשות עירונית, אם כן, היא הביטוי החם של השנים האחרונות, אולם על אף הפוטנציאל הרב הגלום בה אינה מתקדמת כמצופה. הכדאיות החברתית והכלכלית אינה מוטלת בספק, אך בכל זאת הפרויקטים תקועים והתמונה עגומה. ההתחדשות העירונית ושיקום השכונות, למרות הישגים פרטניים מועטים, נכשלו בקנה מידה לאומי. פרויקט התחדשות עירונית של משרד השיכון והבינוי משנת 1995 ותהליכי הפינוי הבינוי והעיבוי למיניהם לאורך השנים הובילו למימוש של 28 פרויקטים בלבד.
 
חוסר ההבנה של הדיירים את זכויותיהם, רשויות מקומיות שאינן בקיאות דיין בתכנון של התחדשות עירונית, היעדר תוכניות מתאר, מאכערים שנכנסו לענף ותהליכי תכנון שגם כך ארוכים – כל אלה תרמו להנצחת המצב הקיים בשכונות המצוקה.
 

הקמת הרשות להתחדשות עירונית באה לשחרר חסמים ולתת כלים לפתרון כשל שוק זה. הרשות שתוקם תאיץ את תהליכי מימושם של מיזמי פינוי בינוי ותמ"א 38 לסוגיהם, תאתר אזורים עירוניים שבהם ניתן לקדם תכנון שיחדש את פניהם, תהא המקור להנגשת המידע בגין הזכויות לדיירים, ותיתן כלים מקצועיים וכלכליים לרשויות המקומיות. כמו כן, הרשות מוסמכת להכריז על מתחמים לפינוי בינוי לצורך מתן הטבות מס, תמליץ על הקצאת קרקע משלימה מהמנהל, ותנהל את המשאבים לקרן להתחדשות עירונית ולוועדות המקומיות. 
 
הקמת הרשות להתחדשות עירונית היא פרויקט לאומי ראשון בחשיבותו. המשמעויות הן שבניינים חדשים יחליפו בניינים ישנים, שיהיו אפשרויות דיור חדשות, תוספת של מאות אלפי יחידות דיור בעיקר באזורי הביקוש – מה שמהווה הזדמנות חברתית לשדרוג ולפיתוח השכונות שהוקמו בעבר על ידי המדינה והוזנחו. 
הכותב הוא יו"ר הוועדה להקמת הרשות להתחדשות עירונית