מכירות הדירות זינקו בחודש יוני לשיא של כל הזמנים והסתכמו ב־16,100 - כך עולה מנתוני האוצר שפורסמו שלשום. נתון מפתיע עוד יותר הוא ש־40% מהקניות היו של דירות להשקעה. עד תחילת 2015 היוו הדירות להשקעה כ־25% מסך המכירות, אבל עם האוכל בא התיאבון, ובהיעדר חלופות - ההשקעה בדירות נותרה המפלט האחרון.



בהלת יוני לובתה בידיעות על הקפצת מס הרכישה בדירות להשקעה, מה שבפועל קרה באופן חלקי בלבד. מחשש שיאלצו לשלם עשרות אלפי שקלים נוספים לדירה, אצו רצו המשקיעים, הסתערו על משרדי המכירות ומיהרו לסגור עסקאות. על פי הדיווחים מהשטח, הוצאה של מיליוני שקלים הכרוכה בקניית דירה (שהיא החלטת ההשקעה הגדולה ביותר שמרביתנו נעשה במהלך חיינו) התקבלה לאחר התלבטות שנמשכה שעות בודדות בלבד. בירידי המכירות שהתקיימו לאחר שהחלטת המיסוי כבר התקבלה, נמכרו מאות דירות.



אלא שעל פי ההערכות, ביולי הביקוש לדירות התמתן וכך גם יהיה במהלך החודשים הקרובים. בנדל”ן כמו בכל תחום פעילות אחר, ודאות רגולטורית חיונית כאוויר לנשימה. ואולם בשנה האחרונה קיבלנו מאניה דפרסיה בחסות פוליטית רגולטורית. שר האוצר הקודם יאיר לפיד קרא לזוגות הצעירים להמתין בגלל המע”מ אפס. ואכן המשקיעים ישבו על הגדר. בדצמבר אשתקד, לאחר שפוטר מהממשלה, המשקיעים המאוכזבים למודי ההבטחות כבר קנו מכל הבא ליד.



מחליפו, משה כחלון, התחייב לעומתו דווקא להגדיל את המסים כדי לצנן את ההתלהבות, ושוב המשקיעים הקדימו את רוע הגזירה בתקווה להרוויח כמה גרושים עוד לפני שהמסים יעלו. פעולות תג מחיר נדל”ניות לכאן ולכאן מערערות את היציבות ואת עצבי המשקיעים. כעת, לאחר שפוליטיקאים אמרו את דברם, יש להתאזר בסבלנות להבשלת הצעדים להגדלת היצע הדירות. צריך לזכור שכחלון נכנס ללשכת שר האוצר לפני שלושה חודשים בלבד ומבחינת שוק הנדל”ן המדובר באפס זמן.



כדי שהצעדים יהיו אפקטיביים, יש צורך בזמן המתנה של שנה או אפילו שנתיים. אחרי הכל, כחלון אינו קוסם ושוק הנדל”ן אינו שוק הסלולר, אשר די היה בהכנסת שני מתחרים כדי לגרום לקריסת המחירים בו. צריך סבלנות, שכן מחירי הדיור לא ירדו בשנה הקרובה וייתכן שעד סוף 2015 הם אפילו ימשיכו לעלות. אלא שרמת הסיכון בשוק זה גדלה ותגדל עוד יותר לאחר שהריבית במשק תעלה - וזה יקרה בתוך חצי שנה.



הריבית האפסית שהונהגה בחסות בנק ישראל תדלקה את שוק הדיור בחמש השנים האחרונות. עליית הריבית תצנן את השוק הלוהט כסופת קרח. מצד אחד, היא תייקר את הריבית על המשכנתאות שמתדלקות את השוק. מצד אחר, ריבית גבוהה תייצר חלופות השקעה סולידיות סבירות.



לאלה השואלים אותי אני ממליץ שלא לקנות בעיתוי זה דירה להשקעה. בתשובה לשאלה - אז מה לעשות הכסף כשאין חלופות השקעה, אני נוהג לענות מה שברוקר ותיק השיב לי: לעתים החלטת ההשקעה הטובה ביותר היא ההחלטה שלא להשקיע.